finewines.se - vinforum för folk med smak
september 06, 2010, 02:14:39 pm *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Jag tycker att de andra partierna ska följa Vs exempel och försöka pumpa upp (B)röstdeltagandet!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 33
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora middagstråden  (läst 14471 gånger)
kayaker

Antal inlägg: 812

Le marathon le plus long du monde!

« Svara #300 skrivet: januari 18, 2009, 11:42:38 am »

De flesta ligger ju i BS men om du bor i närheten av vinkällarbutikerna så finns ju drottningen anno 2006:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=96940&Butik=0&SokStrangar=
Chante Cigale kan kanske också vara ett alternativ.
Note to self: Testa Chante Cigale för att ha chans att komplettera...   Leende (smiley)
Loggat

/F
R.P

Antal inlägg: 920

"Fanny Connoisseur"

« Svara #301 skrivet: januari 18, 2009, 12:51:24 pm »

Ingenting, bara se på spektaklet.. Nån underhållning måste man ju ha för att man lagar mat halva kvällen. Med glimten i ögat (blinkande)

Hur som helst, nästa söndag tänkte jag laga den långkokta lammsteken som Sjödin tipsade om längre bak i tråden. (här: http://www.finewines.se/forum/index.php?topic=566.msg11469#msg11469 ) Den är kokt i en massa olivolja och kryddad med apelsin, citron, vitlök, timjan och kanel. Funderar på en Châteauneuf-du-Pape till men undrar om någon har nån annan idé alternativt tips på en bra c9 som går att få tag på innan söndag?

Det där receptet lät helt galet gott! Det ska jag också testa...
Loggat

In vino veritas.
R.P

Antal inlägg: 920

"Fanny Connoisseur"

« Svara #302 skrivet: januari 18, 2009, 01:32:05 pm »

Åt på La Provenza i helgen (www.laprovenza.com), en av dom restaurangerna som jag återkommer till ofta. Bra och väldigt trevlig personal, fantastisk meny med fransk/katalansk mat, och väldigt bra priser om man ser till vad man får. Åt gåslever både till förrätt och huvudrätt, först bloc, sen färsk grillad, väldigt bra, en söt Sherry PX till förräten och sen en flaska rött från Montsant. Jag har inte hittat rätt när det kommer till Montsant, dom ska ju vara väldigt kraftfulla, men dom jag druckit hitills har inte varit speciellt imponerande, får fortsätta leta helt enkelt...jag hoppade efterrätt, blev kaffe och den underbara brandyn Larios 1886 istället.

Till detta hade man kanske föredragit nåt sött helt igenom. Deras vinlista har inte det största urvalet, därmot kan man få vin ifrån nästan alla spanska regioner vilket är bra. Jag klarade helt enkelt inte att dricka mer än ett glas av det enda söta dom hade, Sherry PX (som verkligen är snuskigt sött, trögflytande), så det fick helt enkelt bli rött till den grillade gåslevern.
Loggat

In vino veritas.
Lando

Antal inlägg: 433

« Svara #303 skrivet: januari 18, 2009, 02:39:59 pm »

De flesta ligger ju i BS men om du bor i närheten av vinkällarbutikerna så finns ju drottningen anno 2006:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=96940&Butik=0&SokStrangar=

Det där låter ju helt grymt, men funderar på om den är lite ung än? Kanske nåt jag borde köpa på mig ett par för källaren...
Loggat
kayaker

« Svara #304 skrivet: januari 18, 2009, 02:47:23 pm »

I ungefär samma prisklass i BS finns ju även Parkerfavoriten Domaine de la Vieille Julienne.
Loggat

/F
Jimmy Forsman
Administrator

Antal inlägg: 3190

Champagnetorsk.

E-post
« Svara #305 skrivet: januari 18, 2009, 05:12:11 pm »

jag hade tänkt att jag skulle ta köra skiten ur en lammstek idag och ha lite gottis till, men eftersom vi lever i ett efterblivet land så får det naturligtvis inte att få tag i en lammstek med ben någonstans (ska sanningen fram så fanns det inte ens lammstek...) vilket ledde till att jag är tvungen att göra någonting annat.

Kalvstek med citron och rosmarin blir det nog. Tyvärr är ju kalv ganska skittrist, men det kanske blir bra ändå!

Loggat

The monster formerly know as Krug

"Tool is exactly what it sounds like: It's a big dick. It's a wrench.... we are... your tool; use us as a catalyst in your process of finding out whatever it is you need to find out, or whatever it is you're trying to achieve" - Maynard James Keenan
kayaker

« Svara #306 skrivet: januari 18, 2009, 05:35:39 pm »

jag hade tänkt att jag skulle ta köra skiten ur en lammstek idag och ha lite gottis till, men eftersom vi lever i ett efterblivet land så får det naturligtvis inte att få tag i en lammstek med ben någonstans (ska sanningen fram så fanns det inte ens lammstek...) vilket ledde till att jag är tvungen att göra någonting annat.
Livsmedelskedjorna är i maskopi med SS! I KF:s fall så råder väl inget tvivel?  Läpparna förseglade
Loggat

/F
Jimmy Forsman
Administrator

Champagnetorsk.

E-post
« Svara #307 skrivet: januari 18, 2009, 08:38:31 pm »

Livsmedelskedjorna är i maskopi med SS! I KF:s fall så råder väl inget tvivel?  Läpparna förseglade

Tveklöst! De är fanimig onda! Det enda vettiga stället att handla råvaror på i Stockhpöm är fanimig Hötorgshallen (ja, jag väljer den framför Östermalms och Söderhallarna). Där finns det riktigt fint kött och sköna små bodar som säljer roliga och goda saker. Det kommer att bli bunkring snart med lite lammstekar, färska grissidor och annat gottis!

I brist på lamm så beslutade jag mig för att köra till en kalvstek, denna sattes på klockan 17.30 och tyvärr gick det inte riktigt som planerat. Istället för att köra skiten ur den så har det blivit någonting så vitsigt som en långtis brässerad kalvstek. Det tog dock lite för lång tid så jag tröttnade på att vänta och slängde ihop en nudelhistoria med kyckling, kokosmkölk och lime. NU är det dags att ta ut kalven och skära den. Därefter så ska den marineras i sina egna safter (den har släppt massor med vätska) och imorgon så kokar vi ihop detta och gör något lattjo!

Gottis!
Loggat

"Tool is exactly what it sounds like: It's a big dick. It's a wrench.... we are... your tool; use us as a catalyst in your process of finding out whatever it is you need to find out, or whatever it is you're trying to achieve" - Maynard James Keenan
weezer

Antal inlägg: 177

« Svara #308 skrivet: januari 22, 2009, 06:44:30 pm »

Idag blir det långkok till middag, det har puttrat sen i morse på spisen; oxsvansragu med smålök och pancetta + mandelpotatispuré med murklor i...vad vi dricker är inte klart än, men säkert en Cuvee jadis från Leon Barral tror jag.
Loggat
Öhman

Antal inlägg: 362

Hemsida E-post
« Svara #309 skrivet: februari 05, 2009, 08:42:08 pm »

Efter att ha läst boken 'Heat' i några dagar så blev jag lite inspirerad att prova ett recept ur boken. Nu är det inga direkta recept att tala om i den, men multitalang som man är med bakgrund inom både kök, servis och vin så innebar detta naturligvis inga som helst problem.

Detta och att beskrivningen var kanska talande: Ta ett stort köttstycke, lägg det i en gjutjärnspanna, häll på en flaska vin, tre stora nävar malen svartpeppar och en grabbnäve salt. låt koka på svag värme i åtta timmar. Det var alles! Ingen lök, ingen olivolja! Nada!

Min hjärna klarade inte av detta, så jag hade i tre krossade vitlöksklyftor och två strimlade gula lökar, 1,2 kilo högrev, en pava rött, salt & peppar. Sen kokades det vill jag lova!

Jäklar vad bra det blev! Då jag, idiotiskt nog, valde att påbörja ett åtta timmars långkok klockan 19:30 så ledde det till att jag i slutändan inte kunde ge det mer än fem timmar på spisen, det räckte dock utmärkt.

Jag kan verkligen rekommendera detta!

Detta ska provas nu! 1,6 kilo högrev och en massa bra viner överblivna från en provning.
Vad serverade du till?
Loggat

Jimmy Forsman
Administrator

Champagnetorsk.

E-post
« Svara #310 skrivet: februari 05, 2009, 09:26:41 pm »

Kommer banne mig inte ihåg, men antagligen en skön Chianti och lite bröd. :-)
Loggat

Öhman

Hemsida E-post
« Svara #311 skrivet: februari 05, 2009, 10:34:54 pm »

Jäklar vad det det doftar aromatiskt av all svartpeppar och vin!
Detta ska bli spännande. Får puttra hela natten nu.
Loggat

Jimmy Forsman
Administrator

Champagnetorsk.

E-post
« Svara #312 skrivet: februari 06, 2009, 10:22:38 am »

Hur har det gått med långkoket? Bra eller?
Loggat

Öhman

Hemsida E-post
« Svara #313 skrivet: februari 06, 2009, 10:27:02 am »

Induktionshällen k*kade ur mitt i natten. Hatar den!!!!
Får fortsätta koket i kväll. Ser dock bra ut och doftar ljuvligt. Återkommer med rapport.

(fegade lite med svartpepparn)
Loggat

Jimmy Forsman
Administrator

Champagnetorsk.

E-post
« Svara #314 skrivet: februari 06, 2009, 10:34:26 am »

Induktionshällar är djäfvulens uppfinning!
Loggat

Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 33
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!