finewines.se - vinforum för folk med smak
september 10, 2010, 06:05:14 am *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: För att späda på Anders fördomar (underliga som de må vara då han hyllar Judas Priest) så rekommenderas härmed filmen 'Nakna Män'. Se nu!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Konjak  (läst 2799 gånger)
Jimmy Forsman
Administrator

Antal inlägg: 3190

Champagnetorsk.

E-post
« Svara #30 skrivet: december 28, 2008, 10:35:07 pm »

Och det HÄR av alla ämnen lockar fram känslor. Sjukt roligt!  Glad
Loggat

The monster formerly know as Krug

"Tool is exactly what it sounds like: It's a big dick. It's a wrench.... we are... your tool; use us as a catalyst in your process of finding out whatever it is you need to find out, or whatever it is you're trying to achieve" - Maynard James Keenan
Walk-on-the-wild-side

Antal inlägg: 2

« Svara #31 skrivet: mars 05, 2009, 12:21:06 pm »

Kan ni förklara det här, konjaksfantaster??
Så fort jag dricker konjak och främst när jag kombinerar den med kaffe, så får jag en sån sjuhelsikes halsbränna.
Aldrig annars, inte av något. Jag skulle kunna dricka fotogen blandat med tabasco utan att få halsbränna.
Varför just konjak??

Prova att välja sorter där tillsatsen av sockerkulör inte finns.
Får själv halsbränna av dessa, ofta billigare, sorter.
Loggat
Per Stade

Antal inlägg: 360

« Svara #32 skrivet: september 25, 2009, 09:08:18 pm »

För dem som är intresserade av destillerat vin från Grande Champagne

http://www.stockholmcognac.se/
Loggat

I know that you believe that you understood what you think I said, but I am not sure you realize that what you heard is not what I meant. (Robert McCloskey)
Guayabera

Antal inlägg: 168

« Svara #33 skrivet: oktober 05, 2009, 10:03:24 pm »

Jag skulle rekommendera firmorna Delmain och Jean Filloux. Sedan får plånboken bestämma vilken av deras varianter du väljer.
Om du slår till på Delamain Reserve de la Famille eller Jean Fillioux Réserve Familiale så kommer du aldrig mer vilja dricka någon annan konjak, himmelska. Men de i lägre prisklasser är inte så dumma de heller. Och ärligt talat, kan man lägga ner över 2000 kr för en flaska skumpa borde man kunna lägga lika mycket på en Konjak, eller hur?

Jean Fillioux Réserve Familiale är en av de absolut bästa cognac jag har provat. Den må kosta 2385.00 kr men då betalar man bara för drycken, och ej för en kitschig dekanter. En del av charmen i denna cognac ligger just i kontrasten mellan den enkla flaskan och innehållet.
Loggat
olle

E-post
« Svara #34 skrivet: januari 26, 2010, 11:14:55 am »

Språket utvecklas. Att stå kvar och använda gamla, förlegade ord/stavningar är bara förryckt...  Med glimten i ögat (blinkande)

Ledsen att behöva påbörja karriären på detta forum med ett så tragiskt påpekande men vad gäller att stå kvar och använda "gamla [...] ord" så lär väl "konjak" vara en väldigt mycket modernare stavning än cognac då den tidigare är en försvenskning av just det franska (och äldre) ordet "cognac"?

Förövrigt anser jag inte att det är något fel på Grönstedts XO. Den bästa cognacen som jag någonsin druckit kommer från Delamain. Även Martins XO finns i mitt hem.
Loggat
Elvis
Moderator

Antal inlägg: 1429

« Svara #35 skrivet: januari 26, 2010, 12:53:06 pm »

Olle, det stämmer inte - på svenska är cognac den moderna stavningen. Första förekomsten av "konjak" i svensk skrift var enligt SAOB år 1620. Första förekomsten av "cognac" i svensk skrift var på 1800-talet, också enligt SAOB.

Jag tror att SAOL i några upplagor i slutet på 1900-talet hade med "cognac" som alternativ stavning till "konjak", men inte i senaste upplagan. Nu är bara "konjak" med. (Kan vara bra att veta om man spelar Alfapet/Scrabble.)
Loggat

"Too much of anything is bad, but too much Champagne is just right." - Mark Twain
olle

E-post
« Svara #36 skrivet: januari 26, 2010, 07:07:40 pm »

Där ser man :-) Själv använder jag ordet "cognac" men är för den delen inte speciellt känslig för de som väljer att skriva "konjak".  Oavsett stavning är de flesta ändå nöjda med själva drycken.
Loggat
Per Stade

Antal inlägg: 360

« Svara #37 skrivet: januari 26, 2010, 07:42:06 pm »

Ledsen att behöva påbörja karriären på detta forum med ett så tragiskt
påpekande men vad gäller att stå kvar och använda "gamla [...] ord" så lär
väl "konjak" vara en väldigt mycket modernare stavning än cognac då den
tidigare är en försvenskning av just det franska (och äldre) ordet "cognac"?

Du får väl stava hur du vill

Och det HÄR av alla ämnen lockar fram känslor. Sjukt roligt!  Glad

Förövrigt anser jag inte att det är något fel på Grönstedts XO.
Den bästa cognacen som jag någonsin druckit kommer från Delamain.
Även Martins XO finns i mitt hem.

Cognac från Delamain är mycket bra. En annan bra cognac som har en egen
karaktär är Château de Beaulon. Den är gjord på en annan druva, Folle Blanche,
än den vanliga Ugni Blanc.
Personligen vill jag gärna än en gång rekommendera La Gabare's Cognac de Collection från
Cognac Grosperrin. Cognacshuset grundades 1994 av en cognacsmäklare som efter många år
statade eget och började tappa upp udda fat på flaska. Det är rätt roligt att läsa historierna om
varifrån de olika årgångarna kommer.
Tyvärr har de inte uppdaterat siten så det finns inte så mycket information om senare årgångar och
många är slut.
För här handlar det om årgångscognac, vilket är sällsynt. Och ännu mer sällsynt är det att hitta cognac,
som inte har blandats, filtrerats, färgats och sötats.
SingleMalt fantasterna vill ha ofiltrerad sprit med cask strenght. Det här cognacs motsvarighet.

Svår att få tag på i Sverige importeras av Primeur Vin i Lerum men det var två år sedan de
släppte något på bolaget. Några handlare i Frankrike och Tyskland  har ett bra sortiment.
Får du se en flaska någonstans, köp den!
Loggat

I know that you believe that you understood what you think I said, but I am not sure you realize that what you heard is not what I meant. (Robert McCloskey)
Hagbard C.

Antal inlägg: 7

« Svara #38 skrivet: januari 27, 2010, 03:57:58 pm »

Svår att få tag på i Sverige importeras av Primeur Vin i Lerum men det var två år sedan de
släppte något på bolaget.

Efter vad jag har hört så har Primeur Vin lagt ner verksamheten.
Loggat
Segolas

Antal inlägg: 139

« Svara #39 skrivet: februari 01, 2010, 05:56:47 pm »

Efter att ha haft några kompisar här i fredags behövde förrådet av cognac fyllas på, jag mådde sådär i lördags...

Nu har jag beställt François Voyer - Napoléon och François Voyer - Extra, det känns vettigt att ha olika sorters cognac för olika tillfällen o personer.
Loggat
Segolas

« Svara #40 skrivet: februari 01, 2010, 10:24:13 pm »

Rättelse... Senast köpte jag Voyer Extra men nu var det Napoléon och XO, inget annat.
Jag är inte berusad men tydligen förvirrad  Leende (smiley)
Loggat
anders

Antal inlägg: 2381

« Svara #41 skrivet: februari 02, 2010, 01:10:59 pm »

Jag är inte berusad men tydligen förvirrad  Leende (smiley)

Så vad du säger är att du har inget att skylla förvirringen på...  Glad
Loggat

Att bada bastu utan en öl är som att ha sex utan en kvinna, det går men man märker att det saknas något...
Segolas

« Svara #42 skrivet: februari 02, 2010, 01:32:05 pm »

Nåt åt det hållet  Leende (smiley)
Loggat
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!