|
vintjej
Antal inlägg: 576
Bojkotta husets - drick vin med hus på!
|
 |
« Svara #15 skrivet: december 03, 2008, 02:07:33 pm » |
|
" Det intressanta var iofs andra fakta han kom med gällande flera andra "offentliga" som minst sagt var bra mycket mer korrumperade och mutade än han.. "
Det tror jag säkert. Jag har sett journalister som inte ens går på journalistprovningen, men som skriver sina betyg ändå. Och jag har också hört från flera agenturer att enda sättet att bli positivt omnämnd av vissa är att skicka hem några lådor vin direkt till journalisten. Fast just i nämnda fallet kanske Börje själv har satt på sig hockemasken och gett honom ett erbjudande han inte kan motstå? 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Pomerol
|
 |
« Svara #16 skrivet: december 03, 2008, 06:44:55 pm » |
|
LOL. Oj vilken rolig film det skulle bli. Men det är ändå märkligt vilka tydliga band man kan få ha som vinskribent, jämfört med om man skriver om bilar t ex. Eller förresten, motorjournalisterna kanske också är mutkolvar.
Bland motorjournalister finns det definitivt mutkolvar. Det finns nog mutkolvar överallt där det vankas resor, prover, eventuell procent, presenter etc för att "tycka rätt". Ibland känns vinvärlden lite väl uppenbar, kanske får det finns så många poängjägare bland konsumenterna. Hur mycket är en fyndstämpel av Kronstam värd? Förmodligen mer helsidesannonser i tidningar och tvreklam på bästa sändningstid.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
chambertin
Antal inlägg: 509
|
 |
« Svara #17 skrivet: december 04, 2008, 02:49:35 pm » |
|
Vem har skrivit texten? Varför har personen skrivit den? Tror personen själv på sina ord? Bör skribenten ha rösträtt?
"Årets julklapp sägs vara en upplevelse och en smaklig sådan har du här. Äntligen har 2007 Claude Val Blanc (nr 5552, 56 kr) kvalat in i den ordinarie listan från beställningssortimentet. Tillsammans med sitt röda syskonvin (nr 32153, 55 kr) är detta den stora festens givna radarpar, snyggt förpackade med praktisk skruvkapsyl som gör att öppnandet går som en dans och det samtidigt som du inte riskerar trista korkdefekter. Kan det vara bättre?"
Helt naturlig uppföljning på SB:s och importörernas mutrunda för några år sedan enligt mig. Skulle vara intressant med lite Uppdrag Granskning på den här gruppen journalister. När 410 butiker skall sälja samma vara och många går på DN:s och andra tidningars rekommendationer ja då kan ju vem som helst räkna ut att det blir riktigt intressant med en billig annonsplats i Kronstams krönika. Nu finns det ju fler journalister världen över som skrivit mycket bra om Paul Mas viner i och för sig men Kronstams formuleringar tangerar anständighetens gräns definitvt. Att han sedan är försöker klä in reklamen för Claude Val Blanc i ngn form av upprördhet över SB:s regler för viner som kvalat från beställningssortimentet gör bara det hela extra pinsamt. Det här stod att läsa om ett av Paul Mas röda viner i Jancis Robinsons krönika för några år sedan: "If you’re throwing a party and looking for some bargain wines, here are the best buys” PAUL MAS MARSELAN 2004, VdP de l’Hérault - £4.99, Waitrose Marselan is a new grape variety created by crossing Cabernet-Sauvignon with Grenache and really works. Its plump, fruity, punchy and really does show the plumpness of grenache with the structure and aroma of Cabernet. Jancis Robinson Food & DrinkKort konsist om vinet bara. Det räcker alldeles utmärkt för den typen av vin. Bojkotta stora satan ! Köp själv direkt från producenterna om det går (gärna i grupp) ! Betala för vinjournalistik (är infon gratis så finns det nästan alltid en hake) ! /Henrik
|
|
|
|
|
Loggat
|
"We produce the vintage of the century every year in Bordeaux. Every five years, we produce the vintage of the millennium, like in 2005. But sometimes we only produce the vintage of the decade."
Jean-Guillaume Prats, Ch Cos d'Estournel
|
|
|
|
vintjej
|
 |
« Svara #18 skrivet: december 04, 2008, 05:22:52 pm » |
|
Bra skrivet Chambertin, men jag misstänker att den där mutrundan har pågått betydligt längre än några år bak. Jag vet inte hur mycket man får skriva om namngivna personer här (eller på nätet), vågar man dela med sig av ett minne från vinbutiken?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
magnum
Antal inlägg: 700
|
 |
« Svara #19 skrivet: december 04, 2008, 05:23:39 pm » |
|
Bra skrivet Chambertin, men jag misstänker att den där mutrundan har pågått betydligt längre än några år bak. Jag vet inte hur mycket man får skriva om namngivna personer här (eller på nätet), vågar man dela med sig av ett minne från vinbutiken?
Absolut!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
vintjej
|
 |
« Svara #20 skrivet: december 04, 2008, 05:29:11 pm » |
|
Ok, jag utelämnar namn då, för säkerhets skull.  Förut hade vi journalistprovningarna på vår butik och vi konfronterade XX, skribent på en av de största dagstidningarna. Han fick smaka på den standardskumpa han hissat sanslöst inför december, som var sanslöst dålig. Hans spontana kommentar var "Ja, den var ju inte så kul". S på butiken "Inte så kul?". XX "Näe, vad är det för något?". S "Det är den champagne som du gav högsta betyg." XX "Men det måste vara flaskvariation." Stellan "Nej, jag hällde er provning också och jag bytte t o m flaska då, iom att den första var så dålig, men den andra flaskan var likadan. Och nu är den likadan på vår personalprovning." XX, med nervös blick på alla oss systembolagare som just provat den "Ni säger inget till kunderna va?"
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Elvis
Moderator
Antal inlägg: 1415
|
 |
« Svara #21 skrivet: december 04, 2008, 08:33:31 pm » |
|
Jag skrev till DN:s läsarombudsman i måndags och frågade om Kronstams artikel, men jag har inte fått något svar än. Så här skrev jag: Rubrik: "Sponsrade" recensioner?Hej! Får DN betalt av vinproducenter för positiva recensioner i redaktionell text? Det är svårt att tro att den här recensionen inte är "sponsrad" av vinimportören till 2007 Claude Val Blanc: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=527&a=857224 Inte bara en orimligt positiv hyllning ("stora festens givna radarpar") utan också en stark uppmaning att köpa så mycket som möjligt: "Räkna med att detta vin på sikt kommer att finnas i landets alla Systembutiker, men för det krävs att du som kund fortsätter att beställa. När detta skrivs har det nämligen bara listats i en av trettio butiker. Det är en skam för Systembolaget som du enkelt råder bot på genom att lägga din beställning en dag i förväg." Jag hade väntat mig mer av Sveriges största tidning, men jag får tacka för underhållningen i alla fall. Med vänlig hälsning,
|
|
|
|
|
Loggat
|
"Too much of anything is bad, but too much Champagne is just right." - Mark Twain
|
|
|
|
vintjej
|
 |
« Svara #22 skrivet: december 04, 2008, 08:46:47 pm » |
|
Elvis, det är ju lysande. Jag funderade också på att göra det, fast visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig. Det värsta är ju att detta liksom är kronan på verket av det som närmast kan beskrivas som BG:s besatthet av detta vin. Han har ju hyllat det i flera år och skrivit förut att man måste beställa så att Systembolaget förstår att det är var mans rätt att få köpa denna upplevelse på flaska.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Hans A-g
Antal inlägg: 50
|
 |
« Svara #23 skrivet: december 06, 2008, 09:50:36 am » |
|
Problemet med såna här mutanklagelser är att de är så svåra att bevisa. Blir lätt - som nu - bara rykten och skvaller.
Däremot finns klara fall av HYCKLERI. Potentater som kräver förbud eller hårda restriktioner mot gratisprover - samtidigt som de själva mottar massor...
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Pomerol
|
 |
« Svara #24 skrivet: december 06, 2008, 09:58:36 am » |
|
Problemet med såna här mutanklagelser är att de är så svåra att bevisa. Blir lätt - som nu - bara rykten och skvaller.
Precis, men det är spännande när man ser mönster som i fallet Kronstam. Det är ju inte första gången han är på tapeten. Intressant att Kronstam inte bara rekomenderar det röda, eller bara det vita - nu slumpar det så att paret är de ultimata vinen till festen. Om TV4-journalisten Trond Sefastsson kan sälja reportage om interner som ska vara felaktigt dömda kan väl vinjournalister sälja recensioner och betyg?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
magnum
Antal inlägg: 700
|
 |
« Svara #25 skrivet: december 06, 2008, 12:14:46 pm » |
|
rykten,skvaller!? verkar vara tydliga fakta från vintjej
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
chambertin
Antal inlägg: 509
|
 |
« Svara #26 skrivet: december 06, 2008, 12:22:50 pm » |
|
Däremot finns klara fall av HYCKLERI. Potentater som kräver förbud eller hårda restriktioner mot gratisprover - samtidigt som de själva mottar massor...
rykten,skvaller!? verkar vara tydliga fakta från vintjej
Använder man sådana formuleringar som Kronstam gjort så är det väl inte konstigt att det spekuleras kring varför. Det verkar ju finnas gott om andra vinskribenter som kan rekommendera samma vin rakt upp och ner utan TV Shop-liknande säljtricks.
|
|
|
|
|
Loggat
|
"We produce the vintage of the century every year in Bordeaux. Every five years, we produce the vintage of the millennium, like in 2005. But sometimes we only produce the vintage of the decade."
Jean-Guillaume Prats, Ch Cos d'Estournel
|
|
|
|
vintjej
|
 |
« Svara #27 skrivet: december 06, 2008, 01:14:57 pm » |
|
Det är ju svårt att bevisa direkta kopplingar antar jag. Men BG:s fascination för dessa viner är ändå, milt sagt märkliga. Man skulle vilja sätta någon granskande murvel på detta. Det är ju just det där med att han först kampanjade för att vi som ensklda konsumenter skulle beställa så pass mycket att det kvalade in på ordinaire sortiment. Och när det målet var uppnåt, hundratusentals flaskor senare, så är det inte nog? Näe, nu ska vi som enskilda konsumenter gå till butikerna och beställa igen.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Hans A-g
Antal inlägg: 50
|
 |
« Svara #28 skrivet: december 06, 2008, 02:55:19 pm » |
|
Ska bli intressant att höra om Elvis får svar på sitt brev till DN (och då helst från BG själv förstås).
Men 100 på att anklagelsen helt kommer att avvisas. (Utan uppvisande av "den feta checken" kan ju inget bevisas...)
F ö hänvisar jag till Tomas Tranströmers bild av den perfekte kritikern: "Ska helst vara brevbärare, bo i Norrland och inte känna en jävel..."
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Jimmy Forsman
Administrator
Antal inlägg: 3188
Champagnetorsk.
|
 |
« Svara #29 skrivet: december 06, 2008, 04:23:42 pm » |
|
Är det någon som har kollat om detta uppskrivna vin marknadsförs i Kronstams egen tidning Allt om Vin? Det skulle ju verkligen vara intressant att se om de viner som skrivs upp av herrarna Kronstam och Larsson även annonseras flitigt i deras eget alster. Det skulle förvåna mig om någon av "de kända" vinskribenterna skulle vara korkade nog att ta emot en direkt check. Mer troligt är väl att det rör sig om "konusultarvoden", arbete för diverse handelskammare och försäljning av reklamplatser i exempelvis egna publikationer.
Det skulle vara intressant att se om det finns något direkt samband mellan uppskrivna viner och marknadsföring i Allt om Vin. Jag menar, även om de är så subtila att de inte väljer att marknadsföra just det i DN superhypade vinet så kan man ju enkelt kolla av vilka importörer som säljer de uppskrivna vinerna kontra vilka importörer som annonserar.
Själv pallar jag inte med det, men det finns säkert någon företagsam person därute som känner sig sugen.
|
|
|
|
|
Loggat
|
The monster formerly know as Krug
"Tool is exactly what it sounds like: It's a big dick. It's a wrench.... we are... your tool; use us as a catalyst in your process of finding out whatever it is you need to find out, or whatever it is you're trying to achieve" - Maynard James Keenan
|
|
|
|