finewines.se - vinforum för folk med smak
september 04, 2010, 10:30:42 pm *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Vegetarian: That's stone age for "bad hunter".

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 23
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]  (läst 11481 gånger)
Martin

Antal inlägg: 58

« Svara #30 skrivet: december 06, 2008, 09:02:37 pm »

Tja,
Vissa viner, som Ricasolis bara för att ta ett exempel, skrivs alltid upp. Oavsett årgångsvariationer eller rent av rätt ursvaga årgångar (nu tänker jag i första hand på standardchiantin).
Man har ju en jättecharmig cantina på hemmaplan, har svensk anknytning och allt det där, men detta vurmande får ju en att undra om inte baronen ligger med någon mer än sin fru?

Jag tror inte, att som någon skribent gör, att till och med vid ett flertal tillfällen indirekt ohämmat hylla den vinglaskollektion som denna har ett finger med i spelet med, skulle passerat obemärkt om publicistklubbben gjorde vinjournalistik till ämnet för en kväll.

« Senast ändrad: december 06, 2008, 09:06:37 pm av Martin » Loggat
vintjej

Antal inlägg: 576

Bojkotta husets - drick vin med hus på!

« Svara #31 skrivet: december 07, 2008, 01:13:44 pm »

Men åh, så otippat:
http://www.dn.se/content/1/c6/86/00/49/klapparsomkluckar.pdf
Loggat
weezer

Antal inlägg: 177

« Svara #32 skrivet: december 07, 2008, 03:53:38 pm »

Shit vilken oinspirerad lista..
Loggat
Pomerol

Antal inlägg: 399

« Svara #33 skrivet: december 07, 2008, 09:16:28 pm »

Lite kort Claude Val-historik...

Kronstam nämner Claude Val första gången redan 19 mars 2006 då vinet ligger i beställningssortimentet: "På den röda sidan är 2004 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr) ett franskt lågprisvin med både karaktär och struktur. Doften är varm och mustig, smaken mycket lätt med en varmkryddig, sydfransk saftighet."

Claude Val Rouge
Prisvärdhet: * * *  (=bästa köp)
Kvalitet: 0,5 (5 är absolut toppkvalitet, 0 betyder att vinet är utan vare sig positiva eller negativa egenskaper och -2 betyder att vinet är av dålig kvalitet.)

Därefter dröjer det till 13 augusti samma år innan vinet omnämns igen:
“På budgetsidan blir det fyndmarkering för 2005 Claude Val Blanc (nr 84537, 54 kr) och 2005 Claude Val Rouge (nr 88138, 54 kr), vitt respektive rött. Båda vinerna är lättdruckna, välgörande och snyggt förpackade. Det borde inte dröja länge förrän också dessa avancerar in i den ordinarie listan.”

Betyget har nu ändrats till:
Claude Val Rouge
Prisvärdhet: * * * * (=fynd)
Kvalitet: 1

Claude Val Blanc
Prisvärdhet: * * * *

Nu har vinet alltså gått från ”franskt lågprisvin” till ”fyndmarkering”.

Efter ett kvartal återkom vinerna. 10 december skriver Kronstam:
”Ett riktigt radarpar är 2005 Claude Val Blanc (nr 84537, 55 kr) och dess röda namne 2005 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr). Godare än så kan det inte bli för denna ringa slant - två behagfullt bakåtlutade viner som både ser ut och smakar som om de kostade betydligt mer.”

Omdömen av kvalitet och prisvärdhet är desamma som i augusti.

Den 8 april 2007 är det dags igen:
”Två suveräna budgetviner som både ser ut och smakar mycket mer än de kostar är 2005 Claude Val Blanc (nr 84537, 55 kr) och det röda 2005 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr). Skrattretande billigt, snyggt förpackat, både lättgillat och lättdrucket som tusan.”

Betyget höjs ett snäpp för det vita:
Claude Val Rouge

Claude Val Blanc
Kvalitet: 1,5

19 augusti samma år:
”I beställningssortimentet hittar vi emellertid en fransman som kan göra Miquel rangen stridig om Systemets mest prisvärda viner. 2005 Claude Val Blanc (nr 84537, 55 kr) och 2006 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr) både smakar och ser ut som om de kostar en tjuga mer. Särskilt det röda är närmast sensationellt för denna ringa slant.”

Oj, ett 55 kronorsvin som smakar som ett 75 kronors. Det går man ju igång på...

Betygen har nu också ändrats. Nu, fyra månader senare, är det röda vinet bättre än det vita, istället för som tidigare det omvända.

Claude Val Rough

Claude Val Blanc

Den 2 september 2007 rekommenderar Dagens Nyheter vinet till kyckling; ”Prova 2006 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr) i beställningssortimentet.” Den 16 december är Claude Val Rouge det bästa vinet till kalkon: ”Andra i samma stil är 2006 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kr (…)”.

Redan 20 januari 2008 omnämns vinet igen:

”Ännu mer imponerande är det vin som jag satte på sjätteplats bland årets röda vin(n)are. Att sälja 2006 Claude Val Rouge (nr 88138) för 55 kronor i beställningssortimentet är helt klart en förlustaffär.

Du undrar förstås varför någon säljer detta vin med förlust. Ja, målet är att det ska kvala in på den vanliga listan. Fast även där drar Systemet åt tumskruvarna genom att man höjt kvalgränserna undan för undan.

Claude Val Rouge är ett strålande vin för sitt pris, i en snygg flaska som inte skäms ens på den finaste fest. Jag har rekommenderat det flera gånger för större evenemang och det har varit succé varje gång. Det finns dessutom en vit variant som är precis lika bra. Köp och visa Systembolaget att vi kunder vill ha ett finger med i spelet!”

På listan över ”Årets bästa viner 2007” kommer Claude Val Rouge på plats nr 6 under rubriken ”Årets röda vin(n)are” och totalt på plats nr 40.

Ett par veckor senare, den 3 februari, skriver Kronstam: ”Om du beställer en flaska av den utmärkta 2006 Claude Val Blanc (nr 84537, 55 kr) (…)”.

Kronstam överger den fyrgradiga *-modellen för en tregradig +-modell för prisvärdhet. + + + betyder att vinet är ett ”fynd”. Kvalitén och priset är oförändrat.

Claude Val Blanc
Prisvärdhet: + + +

Nåja, redan nästa månad, den 9 mars kommer Claude Val Rouge tillbaka:

”Goda nyheter är alltid efterlängtade. 2006 Claude Val Rouge (nr 88138, 55 kronor) lyftes fram i årets första vintabell. Reaktionen var omedelbar och häromveckan meddelades att detta vin nu med bred marginal nått kvoten för att kvala in i det ordinarie sortimentet. Nu väntar vi bara på varunumret. Förhoppningsvis hittar vi där snart också det vita syskonvinet 2006 Claude Val Blanc (nr 84537, 55 kr) som jag skrev om för en månad sedan.”

Var reaktionen omedelbar? Knappast, han fick ju nöta ett par år innan den kom in.

Kronstam drar inte ner på tempot, för femte månaden i rad nämner han vinet den 20 april:
”Listans billigaste vin har du i 2007 Claude Val Blanc (nr 84537, 56 kr), en alldeles färsk årgång av ett vin som jag hyllat redan tidigare. Nollsjuan visar sig vara ännu bättre, kanske främst därför att vinet är friskt som en nyutsprungen ros. Detta är ett kalasvin i bokstavlig mening och det gäller även dess röda syskon som nu kvalat in i den vanliga listan (nr 32153, 55 kr).”

Årgången är en annan och nu har kvaliteten ökat, prisvärdheten densamma:

Claude Val Blanc

Veckan efter, den 27 april;
”Desto mer glädjande är 2007 Claude Val Rouge (nr 32153, 55 kr) som kvalat in på listan efter omfattande försäljning genom beställningssortimentet. Inte så konstigt, detta är nämligen Systembolagets mest smakfulla budgetvin på den röda sidan. Detta räcker emellertid inte för att det ska garanteras någon butikstäckning. För att detta vin verkligen ska kunna etablera sig på hyllorna krävs i stället fortsatta beställningar, så håll ut!”

Samma lovord:

Claude Val Rouge

Det hinner inte ens gå en månad innan Kronstam, den 18 maj, skriver:
”Systemets mest prisvärda festviner just nu är ett radarpar som består av det vita 2007 Claude Val Blanc (nr 84537, 56 kr) och det röda 2007 Claude Val Rouge (nr 32153, 55 kr). Detta är flaskor som pryder även den finaste festdukningen, inte helt oviktigt, men som framför allt bjuder en smak som många kommer att uppskatta. Ett aber är dock att det första måste beställas minst en vecka i förväg. Har du inte den tiden, så finns det flera goda alternativ i tabellen. Det röda ska däremot levereras inom ett till högst två dygn, enligt Systembolagets utfästelser, och detsamma gäller alla andra viner i det ordinarie sortimentet.”

På tre veckor har Claude Val Rouge ökat 0,5 i kvalitet:

Claude Val Rouge

Claude Val Blanc

Efter denna intensiva period då Kronstam skriver om antingen det röda eller vita Claude Val minst en gång i månaden väntar han ända till 23 november, nu presenterad som ett alternativ till den gäst som inte är sugen på glögg. En vecka senare, 30 november, skriver han de ord som inleder denna tråd:

”Årets julklapp sägs vara en upplevelse och en smaklig sådan har du här. Äntligen har 2007 Claude Val Blanc (nr 5552, 56 kr) kvalat in i den ordinarie listan från beställningssortimentet. Tillsammans med sitt röda syskonvin (nr 32153, 55 kr) är detta den stora festens givna radarpar, snyggt förpackade med praktisk skruvkapsyl som gör att öppnandet går som en dans och det samtidigt som du inte riskerar trista korkdefekter. Kan det vara bättre?”

Samma dag rekommenderar DN vinet till fläskfilé med bakade morötter, rödvinkokta lökar och pepparrotsyoghurt.

Betyget är detsamma som senast:

Claude Val Blanc

Det här är alltså i stora drag vad Kronstam skrivit om Claude Val. Inget annat vin har fått denna uppmärksamhet. Kan det vara så att vinet är så fantastiskt att det förtjänar att omnämnas gång på gång? Knappast.

En sökning på Claude Val på Google ger många träffar, självklart på DN men även på många olika vinsidor. En recension som inte DN publicerade hittade jag, då Karsten Thurfjell beskrev vinet i positiva ordalag.

Frågan återstår: Varför uppmanar Kronstam kunder att beställa och köpa vinet gång på gång? Varför var det så viktigt att Claude Val tog steget från beställningssortimentet till ordinarie? Och när väl både det vita och röda hamnat där, varför är det så viktigt att det klättrar högre i modulerna?

Betyget 1,5 på skalan -2 till +5 är inte högt. Varför är det viktigt för Kronstam att befolkningen köper vin som har betyget snäppet högre än 0 som betyder ”korrekt vin”?

Källa: sökmotorn på DN.se.

Importören är Bornicon & Salming.
Loggat
vintjej

« Svara #34 skrivet: december 07, 2008, 09:33:10 pm »

Pomerol, vilken snygg sammanfattning. Och så får man ju lägga till dagens skriverier om det också.Leende (smiley)
Men jag vidhåller att BG är i närmaste besatt av dessa två viner.
Själv har jag provat dem, senast på franska vindagen och tycker det vita är helt ok för sitt pris. Det röda däremot smakar som om det kostar exakt 56 kr på bolaget.
Kan man inte använda denns snygga sammanfattning och sätta Uppdrag ranskning på det?
Loggat
Jimmy Forsman
Administrator

Antal inlägg: 3188

Champagnetorsk.

E-post
« Svara #35 skrivet: december 07, 2008, 10:02:38 pm »

Tack för en helt lysande sammanfattning av de senaste årens skriverier från herr Kronstam!

Det skulle vara intressant att höra vad han har att säga angående detta. Det finns säkert en lysande förklaring...

Dock är det ju väldigt underligt att någon som enligt egen utsago inte själv skulle komma på tanken att köpa ett vin i den prisklassen talar sig så härligt varm för en sådan produkt. Det, om något, skapar ju en misstanke.

Helt sanslöst.
Loggat

The monster formerly know as Krug

"Tool is exactly what it sounds like: It's a big dick. It's a wrench.... we are... your tool; use us as a catalyst in your process of finding out whatever it is you need to find out, or whatever it is you're trying to achieve" - Maynard James Keenan
Elvis
Moderator

Antal inlägg: 1415

« Svara #36 skrivet: december 07, 2008, 10:52:34 pm »

Intressant sammanfattning!

Kan bara säga att jag inte hört ett ljud från DN...
Loggat

"Too much of anything is bad, but too much Champagne is just right." - Mark Twain
shorepower

Antal inlägg: 1228

« Svara #37 skrivet: december 07, 2008, 11:05:48 pm »

Intressant sammanfattning!

Kan bara säga att jag inte hört ett ljud från DN...

Undersökande journalistik gäller sällan undersökning av andra journalister, iallafall inte i Sverige. Forums på internet är nog det sätt som detta kan spridas
Loggat

”Familjen Törstig vill ha en flaska till”  - Tolvan
Jimmy Forsman
Administrator

Champagnetorsk.

E-post
« Svara #38 skrivet: december 07, 2008, 11:29:49 pm »

Nej, journalister vill ju inte gärna att det läggs någon byk på andra journalister. Det kan ju skada yrkeskåren, ett ganska bra exempel var väl när S*r**e torskade för att ha näsan på toalettstolen inne på Spyan, det nämndes inte med ett andetag av någon tidning samt att  han glatt fick fortsätta med att skriva för DN på stan (även om det blev i Bloggform).

Men, tydligen har detta varit på tapeten tidigare, närmare bestämt 2001 (då mediemagasinet i SVT tydligen gjorde ett reportage om vinskribenter som satt på två stolar) samt igen under 2003 då det var tal om mutresor, någonting som viftades bort med att "vadåra, motorkillarna får ju!".

Journalisten.se har en del intressant att läsa (se nedan).

Hahaha! Vad man hittar när man Googlar, aldrig har det väl varit sannare!

http://www.vinklubben.se/notiser/notis.asp?id=431

Annat intressant:
http://www.journalisten.se/artikel/2163/vinskribenter-far-fortsaetta-prova-vin
http://www.journalisten.se/artikel/6146/vinskribenterna-inte-alltid-journalister
http://www.journalisten.se/artikel/6147/delade-meningar-om-bjudresor

Finfina saker döljer sig på nätet! (taget från sista länken)
Citat
Bengt-Göran Kronstam är chefredaktör på tidskriften Vin & Mat och vinskribent i Dagens Nyheter. Han är också ordförande i Vinskribenternas förening, som bildats för att värna yrkesetiken.

– Vi månar om vårt rykte och tillämpar samma pressetiska policy som andra journalister. Alla medlemmar får ett exemplar av de pressetiska spelreglerna. De etiska frågorna är uppe på varenda medlemsmöte.

Kronstam har tagit initiativ till en arbetsgrupp som ska stärka pressetiken ytterligare. Han har också påtalat för uppdragsgivarna att de inte ger vinjournalisterna de resurser som de behöver.

Om inte skribenten får tillräckliga resurser ökar frestelserna att ta emot förmåner från branschen, vilket går ut över trovärdigheten – ytterst också för det medium som publicerar vinrecensioner.

Bengt-Göran Kronstam ger ett exempel på hur det inte får gå till:

– En skribent begärde smakprover på bag in box-viner från importörer för ett test i en stor svensk tidning. Det var viner för sammanlagt 25 000 kronor. Hur tänker man då på den tidning som betalar journalisten ett arvode på 5 000 kronor? Tidningarna måste ta ett större ansvar.

Kronstam anser att man inte ska ta emot gratisflaskor om det inte är motiverat, vilket det dock kan vara ibland. Det kan vara när ett vin ännu inte kommit ut till försäljning eller ett vin vid testtillfället varit defekt och behöver provas om.

Bengt-Göran Kronstam åker inte på gruppresor som branschen ordnar. Han föredrar att åka ensam och vara oberoende.

– Det handlar inte bara om integritet, utan om att jag är privilegierad eftersom Vin & Mats ägare har avsatt en summa till resor i tidningens budget. Från DN får jag en fast ersättning. Om jag köpt vin själv fakturerar jag.

Han vill vara tydlig i omdömet och rekommendera eller varna för inköp av vissa viner. Fusk uppdagas fort av läsarna.

– Ska man kunna leva på det här måste man ha rent samvete och inte låta sig påverkas. Man kan inte lura läsarna. Det gäller Systembolaget också. Jag vet viner som stödköpts men som till slut ändå försvunnit ur sortimentet.

« Senast ändrad: december 07, 2008, 11:31:27 pm av Krug » Loggat

"Tool is exactly what it sounds like: It's a big dick. It's a wrench.... we are... your tool; use us as a catalyst in your process of finding out whatever it is you need to find out, or whatever it is you're trying to achieve" - Maynard James Keenan
vintjej

« Svara #39 skrivet: december 07, 2008, 11:58:40 pm »

Det var ju droppen. Ja XX är BG i anekdoten jag drog.
Och ordet bland de jag känner av dem som jobbar på vinagenturer är att det säkraste, nej enda sättet, att bli positivt omnämnd av XX är att skicka lådor med vin hem till honom.
Visserligen var det ju tydligen helt OK att Bengt Frithiofsson var anställd av Arvid Nordqvist och skrev om vin för SvD och senare var vinkritiker på tv4, men någon gång måste väl de väl ändå få stå till svars eller åtminstone ifrågasättas?
Loggat
Jimmy Forsman
Administrator

Champagnetorsk.

E-post
« Svara #40 skrivet: december 08, 2008, 08:09:47 am »

Det var ju droppen. Ja XX är BG i anekdoten jag drog.
Och ordet bland de jag känner av dem som jobbar på vinagenturer är att det säkraste, nej enda sättet, att bli positivt omnämnd av XX är att skicka lådor med vin hem till honom.
Visserligen var det ju tydligen helt OK att Bengt Frithiofsson var anställd av Arvid Nordqvist och skrev om vin för SvD och senare var vinkritiker på tv4, men någon gång måste väl de väl ändå få stå till svars eller åtminstone ifrågasättas?

Det finns ju inget som hindrar att någon som som arbetar med vin och vinimportörer fortsätter att recensera viner i media. När man tar upp exemplet Frithiofsson så skanderar genast SVF (Sveriges Vinskribenters Förening) att han minsann lämnade föreningen så snart han började arbeta med sina egna varumärken. Visst, så är det ju och det är bara positivt. Annars tycker jag att Magnus Waern gjorde det enda rätta då han under tiden som VD på (var det Facile?) helt lämnade alla uppdrag som skribent.

Faktum kvarstår att SVF i något av de poster på journalisten.se jag länkade till ovan hävdar att man tar det väldigt seriöst med pressetiska regler. Det intressanta är dock att det inte finns någon information att tillgå kring föreningen; ingen hemsida, inget manifest, inga gemensamma ståndpunkter eller värderingar. Kan det verkligen vara så att en hel yrkesgrupps "organisation" ska vara helt obefintlig? Det går att hitta kontaktpersoner, men det är banne mig klurigt även det.

Hans A-g, är inte du medlem i denna illustra förening? Du kanske kan komma med lite insikt om och kring föreningen, hur man arbetar för att säkerställa kvalitén inom branschen och hur man arbetar med att se till att de etiska reglerna följs (naturligtvis är detta svårt att styra på individnivå, dock måste man ju kunna göra mer än att bara ge folk en kopia av de pressetiska reglerna)?

-----------------

Sen, som moderator, så känner jag mig manad att påpeka att skvaller är helt ok, spekulationer kring någon och deras eventuella sidouppdrag lika så. Men vi bör vara försiktiga med att anklaga någon för att ta emot mutor (som i vintjejs exempel ovan med viner hemskickade till vinskribent) om de inte kan backas upp med fakta. Någonting som ju tyvärr är väldigt klurigt att göra. För att inte "lämna ut någon" så kan man med fördel i sådana fall skriva "Kr*****m" exempelvis.

Loggat

ae

Antal inlägg: 146

« Svara #41 skrivet: december 08, 2008, 09:56:53 am »

Och Allt om Mat ger ut ett gratisnummer som betalas av Johan Lidby Vinhandel. JM Brocard vinner gyllene glaset och ståtar på framsidan. I artikeln om Brocard beskrivs det svenska utbudet av Chablis som ett av det bästa i världen. Ca 90% består väl av Brocards viner. Brocard importeras av Johan Lidby.

Loggat
vintjej

« Svara #42 skrivet: december 08, 2008, 12:01:53 pm »

Sen, som moderator, så känner jag mig manad att påpeka att skvaller är helt ok, spekulationer kring någon och deras eventuella sidouppdrag lika så. Men vi bör vara försiktiga med att anklaga någon för att ta emot mutor (som i vintjejs exempel ovan med viner hemskickade till vinskribent) om de inte kan backas upp med fakta. Någonting som ju tyvärr är väldigt klurigt att göra. För att inte "lämna ut någon" så kan man med fördel i sådana fall skriva "Kr*****m" exempelvis.

I stand corrected. Kr*****m ska det givetvis stå och inget annat!
Du får mer än gärna moderera bort det felaktiga i inlägget.Leende (smiley)
Loggat
Hans A-g

Antal inlägg: 50

« Svara #43 skrivet: december 08, 2008, 12:21:39 pm »

Krug

Jo, jag är medlem i SVF, men står helt utanför kotterierna, träffar kollegor enbart på provningar. Så egentligen vet jag inte mer än ni andra på forumet om ev myglerier och hur de hejdas.

(Det jag kan observera - och ibland skriver om - är branschens förkärlek för hyckleri och populism. Men sånt är vad jag vet inte kriminellt, bara dålig journalistik.)

Den du ska pressa är förstås Håkan Larsson, föreningens nuvarande ordförande. Konstigt f ö att han som "ansvarig" inte hört av sig i debatten...

Nu finns en form av korruption som är svårare att komma åt, och det är VÄNSKAPSKORRUPTION.
Om du särbehandlas och tillsammans med några få utvalda bjuds att prova extremt dyra viner (typ DRC), som vi småspottare aldrig kommer i närheten av, är det lätt att du medvetet eller omedvetet utvecklar ett "bjuda-igen-syndrom".
Så min hänvisning till Tomas Tranströmers kritikerideal är inte obefogad...
Loggat
Krug88

Antal inlägg: 1196

« Svara #44 skrivet: december 08, 2008, 12:46:44 pm »

Nu finns en form av korruption som är svårare att komma åt, och det är VÄNSKAPSKORRUPTION.
Om du särbehandlas och tillsammans med några få utvalda bjuds att prova extremt dyra viner (typ DRC), som vi småspottare aldrig kommer i närheten av, är det lätt att du medvetet eller omedvetet utvecklar ett "bjuda-igen-syndrom".
Så min hänvisning till Tomas Tranströmers kritikerideal är inte obefogad...
Men vad fan, det går ju inte att bjuda vilket pack som helst på sånt vin Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 23
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!