Pga ändrade semesterplaner tog vi en liten trip till södra Sverige och Danmark. Var på ett antal resturanger och tänkte plocka ut fyra som vi tyckte var bra eller mycker bra.
Först en liten varning, om ni någonsin är i Båstadstrakten, var ni än gör, bo INTE på
Hemmelslövs Herrgård. Efter att ha sovit där ett natt var min första åtgärd att ta in på ett annat hotell och duscha. Mögel i badrum, en otrevlig känsla av att allt är ofräscht etc.
Vi gick däremot på en bra kvarterskrog i Båstad ,
Bistro Grodlår och Timjan. Åt en biff Rydberg som tillhör en av de bättre jag ätit. Rekommenderas. Lite kort vinlista men öl funkade finfint.
Över i Danmark åt vi en kväll på
Mash Steakhouse, först av allt
STORT TACK till Arvid för en riktigt trevlig kväll. Bra viner och ett kött som slår det mesta jag ätit på länge. Att jag sedan fick prova en del viner som 1981 Chateau Ausone och Albert Bichot 1961 Gevrey-Chambertin samt en perfekt utvald 2004 Barolo, G.Conterno gjorde på inget sätt besöket sämre. Mash är ett måste-besök både för kött och vinlista. Med Arvid som guidade oss igenom meny och vinlista blev besöket helt perfekt.
I Malmö besökte vi
Restaurang Atmosfär. En solig kväll där konceptet med alla rätter i storlekmellanrätter satt som hand i hanske. Perfekt som slink-in krog. Opretantiöst, bra mat och engagerad personal. Vi höll oss till Diebolt-Vallois Fleur De Passion för kvällen
Vår sista kväll bodde vi och åt på
Skanörs Gästgifvaregård. Trevlig ställe som ligger lugnt och stilla, bra frukost som avnjöts ute på gården. Vi åt deras havspaket som var en bra avpassad meny. Småsaker som en lite för söt smakrensare och att efterrätten kanske också låg lite för mycket åt det söta hållet (funkade dock bra med sherryn) är mer petitesser. Bra service, fina råvaror och en vinlista med ganska bra ambitioner (föreslog att de skulle minska lite på sin Deutz-fixering

). Eric Rodez och Franck Bonville blev det i glasen..