Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

101 Champagner du bör smaka innan du dör...

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I sin senaste bok har farbror Juhlin en lista vid namn "100 champagner du bör prova innan du dör". Så det är väl bara att dricka dem och sedan lägga till en valfri ytterligare. :)

Av copyrightskäl ska jag självklart inte lägga in hela listan här, men den består av en blandning av specifika årgångar (t.ex. Comtes de Champagne 1976 som också återfinns ovan), årgångschampagner utan specificerad årgång (t.ex. Bollinger R.D.) och sådant med ungefärlig ålder angivet (tonårig Bonnaire Cramant blanc de blancs); en blandning av sådant som är rätt lätt att få tag på (t.ex. Bollinger La Grande Année och Dom Pérignon av valfri årgång), sådant som är klart svårare att få tag på (Perrier-Jouët 1911, Salon 1928). Dessutom är det uppenbarligen inte bara unikt bra saker med på listan, för "Moët & Chandon Brut Impérial jämfört med ett mousserande toppvin" står med. Så man kan resonera lite olika när man sätter ihop en så här lång lista...
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
I sin senaste bok har farbror Juhlin en lista vid namn "100 champagner du bör prova innan du dör". Så det är väl bara att dricka dem och sedan lägga till en valfri ytterligare. :)

Av copyrightskäl ska jag självklart inte lägga in hela listan här, men den består av en blandning av specifika årgångar (t.ex. Comtes de Champagne 1976 som också återfinns ovan), årgångschampagner utan specificerad årgång (t.ex. Bollinger R.D.) och sådant med ungefärlig ålder angivet (tonårig Bonnaire Cramant blanc de blancs); en blandning av sådant som är rätt lätt att få tag på (t.ex. Bollinger La Grande Année och Dom Pérignon av valfri årgång), sådant som är klart svårare att få tag på (Perrier-Jouët 1911, Salon 1928). Dessutom är det uppenbarligen inte bara unikt bra saker med på listan, för "Moët & Chandon Brut Impérial jämfört med ett mousserande toppvin" står med. Så man kan resonera lite olika när man sätter ihop en så här lång lista...
Då tar vi bort denna tråd då... :(

Nämen det här är ju forumets lista inte Julles, sen kommer ju säkerligen ett antal flaskor stämma med andras listor.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ånejdå, den behöver inte tas bort, jag bara tipsade om en liknande lista för den som vill ha en just nu... Om det faktiskt blir en 101-lista här ska jag definitivt stämma av den mot Julles bok.
 

Elvis

Medlem
Jag fyller på lite:

Vilmart Coeur de Cuvée (valfri årgång)
Krug Grand Cuvée
Krug 1979
Krug CdM (valfri årgång)
årgångs-Selosse
Selosse Substance
Selosse Rosé
Dom Pérignon 1985
Comtes 1996
Winston Churchill 1985
Bollinger 1976
Charles Heidsieck, Blanc des Millénaires 1995
Jacquesson Avize Champ Caïn 2002
Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2002
Pierre Peters Cuvée Spéciale 1996
Clos des Goisses 1979
Piper-Heidsieck Cuvée Florence-Louis 1973
Cristal 1996
Grande Dame 1990
 

doda

Medlem
Jag fyller på lite:

Vilmart Coeur de Cuvée (valfri årgång)
Krug Grand Cuvée
Krug 1979
Krug CdM (valfri årgång)
årgångs-Selosse
Selosse Substance
Selosse Rosé
Dom Pérignon 1985
Comtes 1996
Winston Churchill 1985
Bollinger 1976
Charles Heidsieck, Blanc des Millénaires 1995
Jacquesson Avize Champ Caïn 2002
Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2002
Pierre Peters Cuvée Spéciale 1996
Clos des Goisses 1979
Piper-Heidsieck Cuvée Florence-Louis 1973
Cristal 1996
Grande Dame 1990
Är verkligen Charles Heidsieck, Blanc des Millénaires 1995 så bra? Har inte testat själv, men känner att jag måste slå till om forumskamrater känner att det är rätt.
 

Elvis

Medlem
Är verkligen Charles Heidsieck, Blanc des Millénaires 1995 så bra? Har inte testat själv, men känner att jag måste slå till om forumskamrater känner att det är rätt.

Jag provade den parallellt med Cristal 2006, Comtes 2005, Dom Ruinart 2004, Krug 2003 och Winston Churchill 2000 i november, och för mig var det provningens vinnare. I alla fall nu, jag tror att framför allt Cristal 2006 har enorm potential.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Är verkligen Charles Heidsieck, Blanc des Millénaires 1995 så bra? Har inte testat själv, men känner att jag måste slå till om forumskamrater känner att det är rätt.
Grymt bra skumpa, men lite beroende vilken flaska du får tag i. Den nya flaskan är mycket
tightare och yngre (köp o spar) medans flaskan med den gamla etiketten är helt galet bra just nu.
@Anders Landström kanske har koll på degdatum mellan dom olika flaskorna ?
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Vilmart Coeur de Cuvée (valfri årgång)
Krug Grand Cuvée
Krug 1979
Krug CdM (valfri årgång)
årgångs-Selosse
Selosse Substance
Selosse Rosé
Dom Pérignon 1985
Comtes 1996
Winston Churchill 1985
Bollinger 1976
Charles Heidsieck, Blanc des Millénaires 1995
Jacquesson Avize Champ Caïn 2002
Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2002
Pierre Peters Cuvée Spéciale 1996
Clos des Goisses 1979
Piper-Heidsieck Cuvée Florence-Louis 1973
Cristal 1996
Grande Dame 1990
Krug 1996
Charles Heidsieck champagne Charlie 1985
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vilmart Coeur de Cuvée (valfri årgång)
Krug Grand Cuvée
Krug 1979
Krug CdM (valfri årgång)
Selosse årgång
Selosse Substance
Selosse Carelles deg. 2012
Selosse Rosé
Dom Pérignon 1985
Dom Pérignon 1964
Comtes 1996
Winston Churchill 1985
Henriot, Enchanteleurs 1988
Bollinger 1976
Charles Heidsieck, Blanc des Millénaires 1995
Jacquesson Avize Champ Caïn 2002
Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2002
Pierre Peters Cuvée Spéciale 1996
Clos des Goisses 1979
Piper-Heidsieck Cuvée Florence-Louis 1973
Cristal 1996
Grande Dame 1990
Krug 1996
Krug 1988
Charles Heidsieck champagne Charlie 1985
 

doda

Medlem
Jag provade den parallellt med Cristal 2006, Comtes 2005, Dom Ruinart 2004, Krug 2003 och Winston Churchill 2000 i november, och för mig var det provningens vinnare. I alla fall nu, jag tror att framför allt Cristal 2006 har enorm potential.
Tack för informationen! Det avgör saken. Åker direkt till Bollis Passagen i morgon bitti :)
 
Toppen