Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

101 Viner du måste dricka innan du dör

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad tycker ni om vinerna som presenteras i boken "101 Viner du måste dricka innan du dör" skriven av Andreas Kjörling?
Jag funderar på att köpa boken och börja bocka av vinerna.

Några tankar?
 

Appel

Medlem
Jag har fått den här hemma. Inget att rekommendera. Den blandar högt och lågt och det finns ingen röd tråd. Känns mer som att Andreas har blivit sponsrad av en vinimportör då den mer känns som ett produktblad för en importörs viner.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Stod och bläddrade i den häromdagen, och det är inte många viner i den boken som man måste dricka innan man dör :)

Känns som den är gjord för att passa med systembolagets ordinarie sortiment.
 

Magikern

Medlem
Man kan onekligen ifrågasätta författarens val av viner. Även om man nöjer sig med sb sortimentet finns det en hel del viner som är betydligt bättre än något i boken (Champagne skulle kunna vara ett undantag dock). 1500 kr verkar vara en övre gräns för Champagne i pris medan 500 är övre gränsen för torra vita. 1500 är väl en övre smärtgräns för många men författaren borde konsekvent ha satt en 1500 gräns oavsett vintyp tycker man.

Kul att han tog Roinos 2007 som bara finns att beställa till skånska butiker. Vinet har nog passerat sin topp redan tyvärr men de är bra och rätt annorlunda. Har provat 2 flaskor.
 

Appel

Medlem
Bättre du på detta forum sätter din prisgräns och ber folk tipsa om 101 viner du bör dricka innan du dör (givetvis inom dina ramar). Då kommer du garanterat få bättre och framförallt mer spännande vinval.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Bättre du på detta forum sätter din prisgräns och ber folk tipsa om 101 viner du bör dricka innan du dör (givetvis inom dina ramar). Då kommer du garanterat få bättre och framförallt mer spännande vinval.
Här har vi en rolig utmaning! Skulle vara intressant att försöka göra en liknande uppställning viner, med samma priskriterier som i boken...

Ja, jag har lite för mycket fritid just nu! :D
 

chambertin

Medlem
Jag har fått den här hemma. Inget att rekommendera. Den blandar högt och lågt och det finns ingen röd tråd. Känns mer som att Andreas har blivit sponsrad av en vinimportör då den mer känns som ett produktblad för en importörs viner.

Ja verkar ju onekligen så.
Från hemsidan:http://www.kjorlingwine.com/101-viner-du-maste-dricka-innan-du-dor/
Är du importör av vin och vill att dina viner ska finnas med i nästa utgåva. Skicka då ett mail till info@kjorlingwine.com för mer information.
 

Appel

Medlem
Här har vi en rolig utmaning! Skulle vara intressant att försöka göra en liknande uppställning viner, med samma priskriterier som i boken...

Ja, jag har lite för mycket fritid just nu! :D
Magnus, har du en början på en sådan lista med en gräns på 500 kr? Vad skulle finnas med?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ser fram emot era listor. Kan själv inte komma på alltför många kandidater. På listan med ett tak på 500 kr så kan jag tänka mig att dessa borde vara med bland annat:

  • Chateau Musar (valfri årgång)
  • Bonny Doon Le Cigare Volant (valfri årgång)
  • Eben Sadie Columella (valfri årgång)
  • Ben Glaetzer Amon-Ra (valfri årgång)

Orkar inte fundera mer just nu, men där har ni en start i alla fall. :)
 
Toppen