Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

19 glas – en pärla i Gamla stan.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Och det säger jag inte bara för att jag för tillfället står och häller vin där. Har klivit in lite för att stötta upp medan de väntar på sin nya sommelier och kommer antagligen att köra ett par, tre kvällar i veckan under sommaren. Mest för att det är kul att slita lite golv.

Jag har hängt en hel del på 19 glas under åren. Mest för att de har Örebro Bitter, den i mitt tycke bästa svenska ölen, på fat. Mången eftermiddag har spenderats där med lite skinka och lardo och ett antal ÖB. De har också Stockholms bästa luncher – inget snack om saken. 130 spänn för en förrätt och varmrätt som håller absolut toppklass. Köket är ungt, rappt och innovativt – de skyfflar ut grym mat hela dagarna och jag kan verkligen rekommendera ett middagsbesök. Så mycket som möjligt av ingredienserna köps lokalt och hållet toppkvalitet.

Det är mycket naturviner, biodynamiskt och liknande på vinlistan, det är vad Peter gillar. Jag är inte lika frälst av tradition och hävd men jag har provat jävligt mycket grejer den senaste veckan och det finns mycket bra allt vi kör ut på vinpaketen är grymt – och det blandas friskt mellan naturligt och konventionella viner, dock är ett miljöfokus viktigt hos alla producenter.

Mycket väl värt ett besök, finns mycket att nörda ned sig i. Och ärtsoppan på torsdagslunchen är värd en resa i sig.
 

kayaker

Cyklist
Apropå lokala ingredienser: Jag vill minnas att en del charkuterier kommer från Franzéns Charkuterier. Stämmer det?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kan bara hålla med dig @Jimmy Forsman , väl värt ett besök. Hojta till vilka dagar du står bakom disken så tar jag mig förbi för några snabba.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och det säger jag inte bara för att jag för tillfället står och häller vin där. Har klivit in lite för att stötta upp medan de väntar på sin nya sommelier och kommer antagligen att köra ett par, tre kvällar i veckan under sommaren. Mest för att det är kul att slita lite golv.

Jag har hängt en hel del på 19 glas under åren. Mest för att de har Örebro Bitter, den i mitt tycke bästa svenska ölen, på fat. Mången eftermiddag har spenderats där med lite skinka och lardo och ett antal ÖB. De har också Stockholms bästa luncher – inget snack om saken. 130 spänn för en förrätt och varmrätt som håller absolut toppklass. Köket är ungt, rappt och innovativt – de skyfflar ut grym mat hela dagarna och jag kan verkligen rekommendera ett middagsbesök. Så mycket som möjligt av ingredienserna köps lokalt och hållet toppkvalitet.

Det är mycket naturviner, biodynamiskt och liknande på vinlistan, det är vad Peter gillar. Jag är inte lika frälst av tradition och hävd men jag har provat jävligt mycket grejer den senaste veckan och det finns mycket bra allt vi kör ut på vinpaketen är grymt – och det blandas friskt mellan naturligt och konventionella viner, dock är ett miljöfokus viktigt hos alla producenter.

Mycket väl värt ett besök, finns mycket att nörda ned sig i. Och ärtsoppan på torsdagslunchen är värd en resa i sig.
Jäkligt skönt ställe kan även en sillstrypare intyga. Vinlistan går att förbättra dock, men visst finns/fanns det en hel del kul. :) Maten var grymt trevlig.

Älskade vår belevade servitör. Långt ljust hår med stor personlighet och passion! Är det Peter?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jäkligt skönt ställe kan även en sillstrypare intyga. Vinlistan går att förbättra dock, men visst finns/fanns det en hel del kul. :) Maten är grymt trevlig.

Älskade vår belevade servitör. Långt ljust hår med stor personlighet och passion! Är det Peter?

Han har inte ljus hår, lite gråare nu på äldre dar i och för sig, ser snarare ut som Ronja Rövardotters pappa:)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Inte mycket till framförhållning för en familjefader som mig. Är redan "bokad" hela denna helgen tyvärr, eventuellt om jag kan smita iväg imorgon kväll, får se, vore skoj o ses igen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag var minsann förbi idag och tänkte säga hej, men tyvärr så var du inte på plats. :( Hade dock inte tid att stanna någon längre stund oavsett. :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag var minsann förbi idag och tänkte säga hej, men tyvärr så var du inte på plats. :( Hade dock inte tid att stanna någon längre stund oavsett. :)
Sitter och okynnesjobbar hos ming på Formosa cirka 200 meter därifrån. :) Jobbar på 19 Glas imorgon och på fredag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bord bokat på fredag i all enkelhet. Om någon känner sig sugen på att komma förbi och skaka tass så vet ni var ni hittar mig från 20:00 till framåt småtimmarna i bästa fall. Kommer dock att käka med frugan, men en liten pratstund och något glas vin serverat från @Jimmy Forsmans barm slinker ju alltid ner. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst tusan blev vi riktigt nöjda med vårt besök. Den enda besvikelsen var att @Jimmy Forsman inte höll vad han hade lovat – vi hade ju kommit överens om att han skulle sitta i mitt knä och mata mig med sked. ;)

Nåväl...

19 glas lyckas mycket bra med något som många andra "trendiga" restauranger misslyckas med: Maten bjuder på experimentellt utforskande bland smakkombinationer och konsistenser samtidigt som det aldrig känns överarbetat eller sensationellt. Allt smakar bara jämrans gott och känns självklart.

Första rätten var sublim i all sin enkelhet. Kantareller, kålrabbi, krondill och svarta vinbär i härlig kombination. Så jäkla härlig rätt. Skog och svenska bär, snyggt tillrätt på bästa vis.

image.jpeg


Gick vidare till rätt nummer två. Skagerakmakrill med solmogen tomat, yougurtsås kryddad med basilika. Såsen var gudomligt god och borde serverats med sked. Fick slicka tallriken ren istället. Läcker "rå" fisksmak med krispigt skinn som bryter av snyggt. Påminde lite om en bättre inlagd sill med finess. Frugan gillade inte rätten alls. Hon är kinkig med mycket och hade svårt för den råa fisksmaken. Inga problem för mig, jag åt gladeligen upp hennes fisk också.

image.jpeg


Rätt nummer tre. Lamm, spetskål och dill. Riktigt bra och mört kött utan antydan till kofta. Löjligt läcker spetskål med skönt brända kanter som tillförde mycket till helheten. Läcker sås även här.

image.jpeg


Avslutningsvis lite efterrätt. Mandelglass, mandelsmulor och lingon. Fräsch avslutning. Lätt och lagom söt efterrätt med finess.

image.jpeg



Dryck för kvällen fick Jimmy välja åt oss. Vi spanade inte ens in vinlistan inser jag nu. Vi fick in en flaska med 2014 Domaine Guillemot-Michel Viré-Clessé Quintaine. Imponerande bourgogne och ett bra exempel på att det finns både billig och snuskigt bra bourgogne att hitta om man vet var man ska leta. Som en försiktigt fatad chablis med massivt härlig syra och frikostig frukt. Mycket gröna äpplen och citrus samt krispig fjällbäcksmineralitet. Ett uns fat och nötighet i bakgrunden. Inte särskilt komplext, men ett suveränt matvin med mycket elegans och umpa dumpa (90p).

Fick in ett glas CdP (minns ej vilket) till lammet. En ganska trist sådan med mycket frukt och fat. Gillade faktiskt det vita bättre även till lammet. Till desserten så serverades macvin rouge från producenten Chateau d'Arlay. Gillar det vinet som tusan. Skön spritindränkt pinotfrukt med mycket körsbärskärna och skön kryddighet. Väldigt sött i jämförelse med den eleganta efterrätten, men det är en petitess i sammanhanget.

image.jpeg


Visst tusan är 19 glas en pärla i Gamla stan! Plånboken kändes inte platt efteråt heller. Vi hamnade en bit under 2000 pix för två, vilket nog får ses som billigt i förhållande till upplevelsen. :)
 
Toppen