Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2001 Château Calissanne "Clos Victoire" Coteaux d’Aix en Provence

Öhman

Medlem
2001 Château Calissanne "Clos Victoire" Coteaux d’Aix en Provence
Stor, nästan kompakt doft av sötlakrits, pepparkaka, björnbärsmarmelad, vanilj, kokos, ny ek och lavendel. Fick direkt intryck av nya världen, därefter svängde jag mot något modernt spanskt. Definitivt grenache/garnacha för mig.
I smaken var den helt annorlunda med stram elegant syra och lite torra tanniner, bra fyllighet och frukt men definitivt fransk i strukturen.
Lång eftermak, mycket ung med stor potential för lagring.
En mycket positiv överraskning från ett slott jag inte kände till. Höll fast vid grenachelinjen tills jag kollade upp vinet idag och noterade 70 syrah/30 cab.
 
Toppen