Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2003 By Bollinger- ngn som vet mer?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: 2003 By Bollinger- ngn som vet mer?

Dejzan skrev:
Ja är det någon som kan berätta mer om den här skumpan, kanske till och med någon som provat den?

Jag har inte provat den själv, men som jag förstått det så är det en vintage Blanc de Noir (vitt vin gjort på röda druvor) som de gjorde för att de tyckte att frukten var så in i helvete bra 2003. De säger själva att den ska drickas nu, men jag tror att den kommer att bli väldigt rolig med lite ålder!

Har du fått tag på några?
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
SV: 2003 By Bollinger- ngn som vet mer?

Nej inte än, men det lockar. Återkommer i så fall.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: 2003 By Bollinger- ngn som vet mer?

Det kommer tydligen 1200 flaskor på februarisläppet. Då får du passa på att shoppa Dejzan!
 

foppa

Medlem
SV: 2003 By Bollinger- ngn som vet mer?

By Bollinger är ingen BdN. Det är en blandning med 70% pinot noir och 30% chardonnay.

Eftersom 2003 var ett så pass extremt år i Champagne med minusgrader i april och en minimal skörd så gör inte Bollinger någon Grand Année. Men trots detta så tyckte de att deras främsta lägen i några byar gav tillräckligt bra druvor för ett specialvin. Bland annat några små jordlotter med gamla stockar i Cuis. Men för att markera att det inte är ett stort år så kallar dom det för 2003 By Bollinger och ska ses som en engångsförteelse (som säkert kommer att inträffa fler gånger). Juhlin som har provat den kallar den hustypisk och placerar den i smak mellan Grand Année och Vielles Vignes.

I Sverige i februari så kommer den att få samma pris som Grand Année brukar ha. Prisvärt eller ej är ju en bra fråga.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: 2003 By Bollinger- ngn som vet mer?

Grymt, tack för korrekt info. Jag gick på hörsägen, men att det är 70 - 30 gör mig ännu gladare. Då kan det vara en riktigt rolig grej!

Det enda problemet med Aÿ pinot är den läskiga tendensen till enorma mängder champpignoner som den kan få en del år, speciellt varma år. Jag har haft sådanan vansinniga issues med en del Bollyårgångar, och det stör mig, för jag gillar verkligen Bolly. Och, ska jag erkänna, Krug är sugen på 2003. Det är en snygg förpackning, och antagligen ett bra vin.
 
Toppen