Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2008 Copertino Riserva – förbryllande, traditionellt skitigt och snuskigt billigt

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2008 Copertino Riserva

Vad får man egentligen för 84 kr nuförtiden?

Vanligtvis inte mycket, men ibland blir man tagen på sängen. Nu har jag visserligen provat Copertino innan, men när jag serverade det blint till hustrun i helgen blev det fånigt uppenbart.

Påtaglig doft av osande utedass primärt. Ganska torkad frukt och en stor dos med murkna fat. Volatilt med toner av aceton, nagellack och inlagda körsbär. Som pricken över i bjuds det även på lite blandade kryddor. Det märks att det är ett förhållandevis enkelt vin i munnen. En aning trött frukt och klen intensitet. Inte helt olik en rioja i stil, men ändå väldigt Italien med adekvat struktur. (87p)

Perfekt vin för att få ett hum om hur ett traditionellt kvalitetsvin kan smaka för fånigt lite pengar.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 10361
2008 Copertino Riserva

Vad får man egentligen för 84 kr nuförtiden?

Vanligtvis inte mycket, men ibland blir man tagen på sängen. Nu har jag visserligen provat Copertino innan, men när jag serverade det blint till hustrun i helgen blev det fånigt uppenbart.

Påtaglig doft av osande utedass primärt. Ganska torkad frukt och en stor dos med murkna fat. Volatilt med toner av aceton, nagellack och inlagda körsbär. Som pricken över i bjuds det även på lite blandade kryddor. Det märks att det är ett förhållandevis enkelt vin i munnen. En aning trött frukt och klen intensitet. Inte helt olik en rioja i stil, men ändå väldigt Italien med adekvat struktur. (87p)

Perfekt vin för att få ett hum om hur ett traditionellt kvalitetsvin kan smaka för fånigt lite pengar.
Lustigt nog så har den inte legat på fat alls. Pratade med importören om detta för något år sen och dom lagrar sin Rosso och Riserva på cement och ståltankar, sen flaska. Klockrent exempel på spökfat dock! Ett vin som alltid kommer ha en särskild plats i mitt hjärta :)
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lustigt nog så har den inte legat på fat alls. Pratade med importören om detta för något år sen och dom lagrar sin Rosso och Riserva på cement och ståltankar, sen flaska. Klockrent exempel på spökfat dock! Ett vin som alltid kommer ha en särskild plats i mitt hjärta :)
Vinets vägar äro outgrundliga! :)
 

Poussard

Medlem
Lustigt nog så har den inte legat på fat alls.

Tycker jag ofta ser smaknoter om snyggt integrerade fat hit och dit när jag ofta fokuserar på "känner jag fat typ vanilj eller dill eller nåt annat uppenbart", om inte så nämner jag inte ens fat för då har fathanteringen skött sig på ett sånt sätt så det kanske tillför nån viss krämighet el.dyl. men inte behöver nämnas enligt mig.

Vad jag försöker säga är att man ibland tar till begreppet fat lite för ofta, kan jag tycka, så fort man känner nån krydda eller nåt man inte riktigt vet vad det är så är det "snyggt integrerade fat" - så till den milda grad att man skriver fat när det inte ens är det. Menar verkligen inte att hacka på @Mattias S alltså, bara en liten spaning jag gjort.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tycker jag ofta ser smaknoter om snyggt integrerade fat hit och dit när jag ofta fokuserar på "känner jag fat typ vanilj eller dill eller nåt annat uppenbart", om inte så nämner jag inte ens fat för då har fathanteringen skött sig på ett sånt sätt så det kanske tillför nån viss krämighet el.dyl. men inte behöver nämnas enligt mig.

Vad jag försöker säga är att man ibland tar till begreppet fat lite för ofta, kan jag tycka, så fort man känner nån krydda eller nåt man inte riktigt vet vad det är så är det "snyggt integrerade fat" - så till den milda grad att man skriver fat när det inte ens är det. Menar verkligen inte att hacka på @Mattias S alltså, bara en liten spaning jag gjort.
I mitt fall hade vinet inslag av "murkna fat" oavsett vad som sägs. Doftar det murkna fat så gör det. Har även svårt att se att vin innehåller "stall", "grus" eller "ostonskal", men det skriver jag gärna ändå om jag förnimmer det.

En smakbeskrivning är ingen innehållsförteckning, men visst kan det vara bra att undvika förenklingar så som att skriva "fatkaraktär" istället för att t ex skriva vanilj, choklad, läder och tobak om det är det man känner...eller i mitt fall – murkna fat. Samma sak när det gäller "mineral". :)

Jag förstår din poäng, men en smaknot är vad den är och jag vill inte hamna i ett läge där jag känner att jag måste kolla upp hur vinet vinifierats innan jag "vågar" skriva om det. ;)
 

Poussard

Medlem
En smakbeskrivning är ingen innehållsförteckning, men visst kan det vara bra att undvika förenklingar så som att skriva "fatkaraktär" istället för att t ex skriva vanilj, choklad, läder och tobak om det är det man känner...eller i mitt fall – murkna fat.

Precis, och SB har en tendens att skriva "fatkaraktär" precis överallt. Vad smakar vinet? Är det dill, vanilj, krämighet eller murkna fat? :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 10361
2008 Copertino Riserva

Vad får man egentligen för 84 kr nuförtiden?

Vanligtvis inte mycket, men ibland blir man tagen på sängen. Nu har jag visserligen provat Copertino innan, men när jag serverade det blint till hustrun i helgen blev det fånigt uppenbart.

Påtaglig doft av osande utedass primärt. Ganska torkad frukt och en stor dos med murkna fat. Volatilt med toner av aceton, nagellack och inlagda körsbär. Som pricken över i bjuds det även på lite blandade kryddor. Det märks att det är ett förhållandevis enkelt vin i munnen. En aning trött frukt och klen intensitet. Inte helt olik en rioja i stil, men ändå väldigt Italien med adekvat struktur. (87p)

Perfekt vin för att få ett hum om hur ett traditionellt kvalitetsvin kan smaka för fånigt lite pengar.
Apropå vinet och tankar om fat. Så här lyder vinmakarens beskrivning och med tanke på att vinet inte ens har sett fat så måste jag undra vad i helsike toner av cigarr, tjära, ceder och vanilj kommer ifrån? I min värld är det ganska klassiska "fat-markörer", men i deras fall kanske det är ekchips. :D

Winemaker Notes
Brick red and dense, Copertino has seductive aromatics of blackberry, spice, maduro cigar leaf and smoked meats. It is medium-bodied and surprisingly complex, displaying wellintegrated layers of leather, wild berries, cedar, tar, vanilla and soft spices. The long finish lingers with dried cherry and port-like nuances.
 

Poussard

Medlem
"fat-markörer"

Låter nästan som nån läst smaknoter om andra viner och sen byggt upp en hyfsat trovärdig text för att "sälja vinet". Frågan är om det är vinmakaren själv eller nån annan skribent eller webbadministratör som faktiskt skrivit texten.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Låter nästan som nån läst smaknoter om andra viner och sen byggt upp en hyfsat trovärdig text för att "sälja vinet". Frågan är om det är vinmakaren själv eller nån annan skribent eller webbadministratör som faktiskt skrivit texten.
Så kan det säkert vara, men det borde vara lätt att få en adekvat smaknotering från vinmakaren och slippa ljuga ihop något och dessutom ha mage att citera helt felaktigt. I min värld så stämmer den ganska väl in på hur vinet upplevdes dessutom. Lite riojavibbar fick jag, vilket säger en del.
 

Poussard

Medlem
Så kan det säkert vara, men det borde vara lätt att få en adekvat smaknotering från vinmakaren och slippa ljuga ihop något och dessutom ha mage att citera helt felaktigt. I min värld så stämmer den ganska väl in på hur vinet upplevdes dessutom. Lite riojavibbar fick jag, vilket säger en del.

Om du upplevde den så så stämmer det säkert. Frågan är var smaken kommer ifrån vilket är intressant! Det är 2 år sen sen jag drack vinet så jag minns inte hur den smakade, men enligt min notering skrev jag bara mörk frukt, läder och brett (vilket inte nödvändigtvis stämmer då det var ett ord jag slängde mig med för två år sen, bör kunna översättas till funk eller stall).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Apropå vinet och tankar om fat. Så här lyder vinmakarens beskrivning och med tanke på att vinet inte ens har sett fat så måste jag undra vad i helsike toner av cigarr, tjära, ceder och vanilj kommer ifrån? I min värld är det ganska klassiska "fat-markörer", men i deras fall kanske det är ekchips. :D
Så här lyder beskrivningen av vinet från deras egna hemsida.

From Negroamaro grapes, with minimal addition of Malvasia Nera, Montepulciano. Ruby red wine with garnet. Intense, ample, rich and ethereal, with hints of blackberry, plum, mediterranean, ripe fruit and leather. Warm, rich, generous and lively, with evolved and complex tones, with flavors of almonds and black currants.

Stämmer ju lite så där med min erfarenhet av vinet :).
När jag hade det på provning för några dagar sen så dominerades det av jord, skitigt stall, hö, torkad frukt och lite smörkola. Mjukt med ganska söt frukt. Fick inte så mycket vanilj, men tror att någon på provningen nämnde det.

Mejlade direkt till producenten igår och frågade hur det stod till med fatanvändningen, återstå att se om det dyker upp något svar. Hittade även detta på en italiensk blogg.

Dopo la fermentazione, il vino è maturato in acciaio e poi in cisterne di cemento vetrificato per cinque anni, prima di essere affinato in vetro per tre mesi / Efter jäsningen mognar vinet i rostfritt stål och sedan i förglasade cementtankar ytterligare fem år, innan de lagras på flaska i tre månader.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Så här lyder beskrivningen av vinet från deras egna hemsida.

From Negroamaro grapes, with minimal addition of Malvasia Nera, Montepulciano. Ruby red wine with garnet. Intense, ample, rich and ethereal, with hints of blackberry, plum, mediterranean, ripe fruit and leather. Warm, rich, generous and lively, with evolved and complex tones, with flavors of almonds and black currants.

Stämmer ju lite så där med min erfarenhet av vinet :).
När jag hade det på provning för några dagar sen så dominerades det av jord, skitigt stall, hö, torkad frukt och lite smörkola. Mjukt med ganska söt frukt. Fick inte så mycket vanilj, men tror att någon på provningen nämnde det.

Mejlade direkt till producenten igår och frågade hur det stod till med fatanvändningen, återstå att se om det dyker upp något svar. Hittade även detta på en italiensk blogg.

Dopo la fermentazione, il vino è maturato in acciaio e poi in cisterne di cemento vetrificato per cinque anni, prima di essere affinato in vetro per tre mesi / Efter jäsningen mognar vinet i rostfritt stål och sedan i förglasade cementtankar ytterligare fem år, innan de lagras på flaska i tre månader.
Har en känsla av att "boven i dramat" stavas Brettanomyces. I lite lägre halter brukar det främst vara 4-etylfenol (stall, läder med mera) som sätter sin prägel medan i högre halter så får även 4-etylguaiacol (rökighet, kryddnejlika med mera) stor betydelse, vilket är en komponent som även finns i trä och vanilj. Nu spekulerar jag visserligen, men det är en potentiell förklaring åtminstone.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En gammal hederlig och välskriven artikel av Jamie Goode rörande brettanomyces. Förutom massor av intressant läsning så fastnade jag särskilt för detta stycke:

Pascal Chatonnet is opposed. He sees the problem of brett as a lack of fruit and loss of typicity. ‘If brett is able to grow in all the red wines of the planet—and this is the case—then all the wines will have the same odour, which is a pity’.

Det ligger helt klart mycket i det Pascal säger. Jag gillar verkligen "brettiga" viner men skulle samtidigt inte gilla om majoriteten av världens vinproducenter strävade efter samma uttryck med likriktning som resultat. Brett ger ju hur man än vänder och vrider på saken en "generisk" karaktär som är oberoende av druva, terroir och ursprung. Lite på samma vis som fat för övrigt. Båda funkar bäst som krydda.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
En gammal hederlig och välskriven artikel av Jamie Goode rörande brettanomyces. Förutom massor av intressant läsning så fastnade jag särskilt för detta stycke:



Det ligger helt klart mycket i det Pascal säger. Jag gillar verkligen "brettiga" viner men skulle samtidigt inte gilla om majoriteten av världens vinproducenter strävade efter samma uttryck med likriktning som resultat. Brett ger ju hur man än vänder och vrider på saken en "generisk" karaktär som är oberoende av druva, terroir och ursprung. Lite på samma vis som fat för övrigt. Båda funkar bäst som krydda.
Lite av mycket!

Detta gäller ju även oxidation, sulfider och jästaromer (brödighet/smörighet/grapefrukt/piggelin etc.). Även druvkaraktär kan ju ses som delvis oberoende av "terroir"/ursprung.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Copertino var husvin hos mig i slutet av 90-talet. Jag kommer ihåg att jag då gillade den lite brända stilen. Jag måste testa igen!
Jag läste detta på deras hemsida:
"From Sweden instead the Stora Vin Guiden and the magazines Munskanken Med Vin Jornalen and Allt Om Mat Vin Special reward Copertino Riserva Doc and Copertino Rosso Doc, rankeing them among the best wines distributed in Sweden. Remember too that – although this Scandinavian country does not produce wines - wine tasters, journalists and fans in Sweden have a high competence in evaluating and a traditional attention to wine-making culture. It is therefore a further excellent confirmation."
:) "high competence in evaluating" måste vara @Mattias S and finewines :D?
 
Toppen