Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2013 Laboratorio Rupestre Escombro

buteljen

Medlem
En fråga till er som har provat eller känner till vinet - hur länge tycker ni det skall luftas innan servering till en middag med ett gäng vinfantaster?
Jag har förstått att det är ett speciellt vin så vill att det kommer till sin absoluta fördel :)
 

chambertin

Medlem
En fråga till er som har provat eller känner till vinet - hur länge tycker ni det skall luftas innan servering till en middag med ett gäng vinfantaster?
Jag har förstått att det är ett speciellt vin så vill att det kommer till sin absoluta fördel :)
Dom gånger jag druckit det så har det gått igenom många olika faser och jag skulle inte ha velat missa ngn av dem. Absolut mest intressant tyckte jag dock stt den var efter 1,5-2tim luftning.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En fråga till er som har provat eller känner till vinet - hur länge tycker ni det skall luftas innan servering till en middag med ett gäng vinfantaster?
Jag har förstått att det är ett speciellt vin så vill att det kommer till sin absoluta fördel :)
Med tanke på att du har tänkt att dricka det till mat: Se till att maten är rejält mustig och smakrik och var inte rädd för svulstiga såser, gärna med påtaglig sötma. Årgången har en viss sötma (troligtvis restsötma, men vet inte med säkerhet) som i kombination med fånigt hög intensitet och massiva tanniner lätt blir lite övermäktigt till lite snällare mat. :)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Med tanke på att du har tänkt att dricka det till mat: Se till att maten är rejält mustig och smakrik och var inte rädd för svulstiga såser, gärna med påtaglig sötma. Årgången har en viss sötma (troligtvis restsötma, men vet inte med säkerhet) som i kombination med fånigt hög intensitet och massiva tanniner lätt blir lite övermäktigt till lite snällare mat. :)
Det blir grillad butcher's steak o typ bea :) . Kan iofs välja att ta det till provningen vi alltid har innan middagen (utan mat). Kanske är det mer spännande??
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blir grillad butcher's steak o typ bea :) . Kan iofs välja att ta det till provningen vi alltid har innan middagen (utan mat). Kanske är det mer spännande??
Det funkar säkert bra. Bea är ju åtminstone fett och mustigt och borde möta sötman och frukten i vinet bra medan köttbiten tar hand om tanninerna, men hade jag valt sås så hade jag nog gått på portvinsreduktion, typ. Men jag är ingen expert på vin- och matkombinationer.

Varför inte ha med det både på provningen och till maten?
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Det funkar säkert bra. Bea är ju åtminstone fett och mustigt och borde möta sötman och frukten i vinet bra medan köttbiten tar hand om tanninerna, men hade jag valt sås så hade jag nog gått på portvinsreduktion, typ. Men jag är ingen expert på vin- och matkombinationer.

Varför inte ha med det både på provningen och till maten?
Tack för input :). Vi är så pass många så det blir bara typ 5-6 cl var. Men visst kan man spara sina centilitrar till maten om man vill. Spånar bara kring när man bäst presenterar vinet för att det skall komma till sin rätt.
 
Toppen