2013 Pontet Canet

Diskussion i 'Vin' startad av StefanAkiko, 26 mars 2014.

  1. Arvid

    Arvid Medlem

    Jag tycker (tvärt om verkar det som) som att det är det enda rätta.

    I åratal har journalister skrikit om att de vill ha pris innan de recenserar. Nu får de det, och så skriker de om det. Bestäm er!

    Och helt ärligt, i vilken annan region väntar man på recensioner innan man prissätter? Från år till år kanske, men sällan aktuell årgång.
     
    kayaker gillar detta.
  2. magnum

    magnum Epernay, Frankrike

    I nästan samtliga regioner de flesta säljer sina viner när dom buteljerat.
     
  3. kristerb

    kristerb Medlem

    Mina enkla åsikter i ämnet:

    För slotten och delvis négocianterna är primeur-systemet toppen som marknadsföring och kassaflöde - folk pratar om vinerna nonstop och dessutom får man betalt långt i förskott. Dessutom trissar slotten och négocianterna upp priserna genom att jämföra med varandra, vilket genererar mer pengar för alla.

    För kunderna är poängerna potentiellt två: 1. Att få tag på viner som är svåra att få tag på och 2. att få dem till ett bättre pris för att man betalar långt i förskott.
    1. Det första är inte så relevant i Bordeaux där produktionen är mycket stor jämfört med t ex Bourgogne. Pontet-Canet, med 50% produktionstapp, gör ca 10.000 lådor av förstavinet. Det kommer att finnas 2013 Pontet Canet att köpa på marknaden under samtliga våra livstider, skulle jag tro.
    2. När det gäller att få bättre pris för att man betalar i förskott: De senaste årens prisutveckling har visat att de som köpte 2009 och 2010 en primeur knappast har tjänat på det jämfört med de som köpt på flaska, tvärtom.
    Se t ex: http://www.blog.liv-ex.com/2013/12/buying-en-primeur-does-it-pay.html

    Anledningen att köpa på primör kan säkert finnas här och där, men knappast generellt.
    (För slott som Latour gäller en annan logik och de behöver knappast primeur-systemet, däremot säljer de som sagt vidare via négociant, men det är en annan historia.)
     
    StefanAkiko gillar detta.
  4. Karl

    Karl Medlem

    Det är också intressant att titta på Tyskland. Där har det börjat säljas mycket vin primeur. Problemet där är att det blir sällan billigare för konsumenten. Väntar man lite kommer du att få se betyg och omdömmen av vinerna innan du köper och priset är ofta detsamma. Det kan väl vara några speciella buteljeringar du inte kommer över om du inte köper primeur men annars så finns det ingen anledning till primeurköp. Jag köpte för sista gången i förtid för 2012 - årgången. Jag anser att det måste till en rabatt för konsumenten om detta system ska vara värt något.
     
    Skrutt och StefanAkiko gillar detta.
  5. magnum

    magnum Epernay, Frankrike

    Det man kunnat läsa i div. vinpress är att många slott håller tillbaka stora mängder av produktionen, Latour har under flera år sagt att man behåller 5000 lådor, Ch. Margaux har valt att hemlighålla antalet. Så man får förmoda att lagren är välfyllda.
     
  6. Vino fino

    Vino fino Medlem

    Systemet med råvaruoptioner-- futures--- bygger på principer som kanske en gång var tillämpliga för Bdx Cru Classés men knappast är det längre.

    Numera gör global, kontinuerlig efterfrågan på en ändlig resurs att själva grundtanken om riskspridning inte är relevant. Dessutom är tillverkningstekniken så pass förfinad att volymer och kvalitet inte fluktuerar så kraftigt som förr.

    Ergo: vi vet ungefär hur mycket vi kommer producera, till ungefär vilken kvalitet, och vi vet att det finns potentiellt 500 miljoner kunder. Våra priser sätter vi efter kvaliteten på årgång. I den verkligheten, vad tillför en primeur? Vad tillför optionssystemet?

    Jag är övertygad om att Latour et al på sikt också kommer att minska ned negocianternas roll till ett minimum; dvs. det mesta kommer att säljas direkt ex-chateau.
     
  7. merlotsmile

    merlotsmile Medlem

    Här är en intressant artikel där man är skeptisk till ex-chateau :). Bra att höra även den sidan!
     
    StefanAkiko gillar detta.
  8. StefanAkiko

    StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

    Förtjänsterna från hanteringen av Latours en primeur är första skurna intäkterna som Latour tillförskansar sig på detta vis. Sen får vi ju se hur det hela utvecklar sig.
     
  9. magnum

    magnum Epernay, Frankrike

    Men vinerna kommer att säljas på samma sätt som En Primeur, så ingen direkt förtjänst på annorlunda hantering.
     
    Last edited: 27 mars 2014
  10. StefanAkiko

    StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

    I år och i fjol blev det dock inga pengar alls för en primeuristerna...
    Men, vi ser ju vad som händer och hur Latour väljer att utveckla sina distributionskanaler.
     
  11. Vino fino

    Vino fino Medlem

    De kommer inte säljas på samma sätt.

    Istället för att släppa större delen av årets skörd, inte ens buteljerad, till fasta priser in bond så kommer Latour låta "färdiga" viner sippra ut långsamt till marknaden från eget lager.

    Skillnaden är att Latour förutom att klippa marginalen som går (gick) till negociants för hanteringen av en primeur så kommer de också ta hem marginalen som uppstår vid stigande värde över tid. Istället för att sitta och gråta över att man sålde vinerna för billigt för tre / fem / tio / tjugo år sedan så håller man stock och tar hem den marginalen.

    Givetvis är prisökningen hypotetisk. Men Latour anser uppenbarligen att risken är värd att tas.
     
  12. merlotsmile

    merlotsmile Medlem

    Men använder dom inte fortfarande negociants för att sälja via La Place, när dom väl beslutar sig för att göra en release av sina "färdiga" viner? Eller vilka andra distributionskanaler använder dom sig av för att låta vinerna sippra ut till marknaden??
     
  13. Vino fino

    Vino fino Medlem

    Senaste släppet var 95'an och den släpptes till La Place. Till lägre pris (€ 375) än det tidigare uppskattade marknadsvärdet på befintlig stock hos negocianterna (och LivEX). Rekommenderat utpris till lokala marknader var €430, med en nettomarginal på 14% till negocianterna. Så långt allt väl.
    Problemet är att det som släpptes nu, ex-chateau, är försett med Prooftag och 100% proveniens…medan negocianterna sitter på en massa gammalt lager av Latour '95 som de inte sälja till det pris de hade hoppats på och bokfört. Alla kunder vill ju ha ex-chateau-släppet. Det ligger nära till hands att tro att Latour börjat bryta upp distributionskanalerna när man så uppenbart ger fingret åt negocianterna.

    En inte alltför vild gissning skulle kunna vara LMVH kommer att lägga Latour i portföljen tillsammans med de andra lyxmärkena och sluta lokala avtal med exklusiv distributionsrätt baserat på kvot av portföljen. Om du köper 200 Louis Vuitton-väskor av oss får du köpa 10 lådor Latour… det är ju ändå samma kundbas.
    (Här kan man börja fundera på om det verkligen är samma kundbas och hur Latour ser på sina slutkunder, men det nämndes ju i artikeln du länkade till. Om Moet är referensen för hur LMVH ser på vinkonsumenter så kan vi utgå ifrån att de inte tänker vara särskilt sentimentala).
     
    merlotsmile gillar detta.
  14. StefanAkiko

    StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

    Precis, exakt vad negociants skall vara ödmjuka inför. Smarta affärsmän hittar alltid bra sätt att skapa värden på. Detta känns som ett troligt scenario. Ett annat möjligt scenario som också innebär ett frånsteg från negociants, är att Latours ohyggligt starka varumärke kan nyttjas för att bygga en hel lifestyle med dedicerade high-end butiker i alla världens center-centra. Latour planeringskalender, manchettknappar, läderkeps och Riedels ssk Latour-glas, cigarrlådor mm mm mm.
    Den dagen den butiken kommer t Tokyo, kommer jag gå dit då o då för att drömma...
    ...och negocianterna har nog den dagen fullkomligt slutat drömma om Latour plus att de måst dumpa priserna på sina lagrade Latour...
    Men, som j skrev tidigare, så får vi se. Jag har inte lyckats hitta ngn artikel/intervju/uttalande som utlinjerar Latours strategier.
     
    Last edited: 28 mars 2014
    merlotsmile gillar detta.
  15. magnum

    magnum Epernay, Frankrike

    Inte enligt denna artikel (från GECE). http://www.decanter.com/bordeaux-20...894/chateau-latour-to-leave-en-primeur-system
    Det är inte LVHM som är ägare till Latour (LVHM "äger" Cheval Blanc, Yquem)
     
  16. Vino fino

    Vino fino Medlem

    Last edited: 28 mars 2014
  17. merlotsmile

    merlotsmile Medlem

    Sååå spännande :). Men hur många av de andra typ 150 Grand Cru-husen har dessa muskler? Någon siffra jag hittat är att dessa representerar 4% av volymen och 20% av värdet för handeln via La Place. Och säljer Latour via någon annan distributionskanal i dagsläget? Är det någon annan av de här 150 husen som säljer på annat sätt idag?
     
  18. Vino fino

    Vino fino Medlem

    Det är sant. Även om Groupe Artemis har en ägandedel i LVMH. Men byt ut allt jag skrev om Louis Vuitton mot Gucci och jag tror portföljargumentet håller. Om du dessutom betraktar Christie's som en del i portföljen så hur svårt är det att tänka sig att Latour inom en snar framtid huvudsakligen kommer att distribueras genom egna kanaler?
     
  19. magnum

    magnum Epernay, Frankrike

    Inte helt säker på vad du menar, jag tolkar det som så att Latour säljer fortfarande via Negocianter och direkt till vinhandlare och det är väl något dom alltid gjort. Vad mera har hänt?
     
  20. magnum

    magnum Epernay, Frankrike

    Den möjligheten finns givetvis, personligen tror jag inte det blir så, som vanligt blir det framtiden som får utvisa fakta!

    Man gjorde väl ett försök för några år sen att sälja en massa Latour ex chateau via Christies, om jag minns rätt blev det en riktig flopp.
     

Dela sidan