Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2015 års bästa viner

Kostjan

Mot bättre vetande
Bästa vita: Comtes Lafon Mersault Charmes 1er Cru -08
Den är så jäkla bra!! Klar favoproducent (när dom inte är premox)
Drack upp min sista för ett år sen, så har du någon kvar så vet du vad jag vill ha till piggvaren när jag blir hembjuden ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ett fantastiskt vinår har nåt sitt slut och jag kan konstatera att röd Bourgogne har fått ett stadigt grepp om mitt vindrickande (och plånbok)
Dricker dock lika mycket skumpa som förr, det är Bdx som har fått flytta sej lite till förmån för Bourgogne.
Har fått chansen att dricka DRC Romaneé Conti (en vinnörds våta dröm utan att blanda in prisdiskussioner) och mer Leroy och Montrachet än jag kunde drömma om när 2015 startade.
Har försökt göra en lista på dom viner som gav störst intryck när dom dracks (Blint och oblint huller om buller)

Champagne:
Krug 88
Magisk flaska som bekräftar både Krug och årets storhet. Tack för den flaskan @Per Stade.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Salon 1995
Comtes de Champagne
1995
Dom Perignon Oenotheque
1996
Selosse
1996
Churchill
1996
Krug GC
Deg 2002 (årets näsa) Tack @vintomas

Bourgogne röd:
Rousseau Chambertin 2009
Serverades i den hårdaste konkurrens ever och befäster det gamla ordspråket "Rousseau is da shit"
Tack @MD

Bubblare utan någon särskild ordning:
Leroy Clos De Vougeot 2011
Leroy RSV
2007
DRC Echezeaux
2008 Magnum

Bourdeaux Röd:
Cheval Blanc 1964
Helt galet bra flaska som i gissningarna svajade mellan 1990-2001.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Haut-Brion 2000
Leoville Las Cases
1986

Vitt:
DRC Montrachet 2008
Här samlar jag allt vitt för det spelar ingen roll. Jag tvekar att jag någonsin kommer dricka ett vitt vin
av den kalibern något mer. Absolut det bästa vita (icke bubblande) vin jag någonsin haft äran att dricka.

Bubblare utan någon särskild ordning:
DRC Montrachet 2009
Jadot Batard-Montrachet
2010

Sött:
Suduiraut 1947
Hur mycket jag än raljerar att jag vill ha min sauternes ung så fick jag totalt kapitulera för denna skönhet.
Ålder och sötma i total harmoni.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Madeira Boal 1891
Yquem
2007
Fargues
2007

Australien:
Grange 1991
Älskar Grange, tyvärr tycker Penfolds att den ska vara en lyxartikel och drivit upp priserna dom senaste åren :(

Bubblare utan någon särskild ordning:
Grange 2001
Wild Duck Creek Heathcote 2004


Jänkare:
Domaine De La Cote Le Coté 2012
Så mycket Bourgogne fast ändå USA, älskar den här nya vågen av kvalitets-Pinot som väller in från andra sidan Atlanten.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Diamond Creek Gravelly Meadow 1985
SQN Raven Syrah
2006

Italien:
Masseto 2005
Har nästan slutat köpa från Italien och när jag går i spinn är det oftast Merlot som är i flaskan.
Masseto har också blivit dyrt men det är i min enkla smak Italiens bästa vin.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Corterno Monfortino 2001
Corterno Monfortino
2000

Bästa Budget:
Arianna Occhipinti il frappato 2012
Glädje och solsken i flaska. En låda räcker precis lagom till årgångsbyte.

Årets bästa på alla plan:
Cedric Bouchard Creux D énfer 2010
Vinet som serverades till mej och min fru på våran bröllopsmiddag.
Okej kanske inte det listigaste draget att välja ett vin som görs mellan 350-500 flaskor om året,
och om man har som ambition att servera samma vin varje bröllopsdag.
Men gud så gott det var där och då!

Alla dessa viner har serverats med eller i anslutning till mat, och det är så jag vill ha det.
Finns det något bättre än att med vänner sitta ner och bara äta god mat och fantastiska viner.

Tack alla ni som var med mej och delade dessa viner, ni är mer värda än alla flaskor tillsammans.
Inser att allt jag druckit känns som Morberg på tiolitersdunk jämfört med din lista... :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Precis som för vissa andra så var årets höjdare ett allt annat än stort och erkänt vin. 2013 Escombro var helt enkelt något alldeles extra, speciellt då bedömningen av vinets storhet avlagdes innan avtäckning och etiketten visats upp. Likaså blev det med 1989 Chateau Margaux där temat visserligen var bdx-blends.

Vill även minnas 2012 Mullineaux Schist med varma känslor i magen.

Om vi pratar om upplevelser med etiketten framför mig så hamnar nog 2007 Sine Qua Non Labels Syrah högst upp på listan och när det gäller bubbel, Krug GC som dracks på Andaz hotell i West Hollywood i somras.

Vitt kommer jag inte ihåg, men 2007 Egon Müller Scharzhofberger Riesling Spätlese på 28+ ligger bra till i alla fall.

När det gäller starkviner så är det ingen konkurrens. 1937 D'Oliveiras Madeira Sercial Reserva blev nog det närmsta man kan komma vinmagi trots allt. :)
 

Segol

Medlem
Den är så jäkla bra!! Klar favoproducent (när dom inte är premox)
Drack upp min sista för ett år sen, så har du någon kvar så vet du vad jag vill ha till piggvaren när jag blir hembjuden ;)
Jag har inga kvar men den går fortfarande att få tag på, priset ligger ungefär på din gräns mellan vad som är dyrt och billigt ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
På rak arm såhär minns jag lite extra 1979 Pommery, 1985 Telmont, 1990 Telmont och en Savart Bulle de rosé som dracks på precis rätt brygga i precis rätt solnedgång på den precis rätta sommardagen.
Sen får jag nog fundera lite, på sötvinsfronten var det dock utan tvekan 1978 Château Suduiraut.
 

ae

Medlem
Kanske sen på bollen men här kommer min lista.

RÖDA
-Auguste Clape - Cornas 2011
-Domaine de Chassorney - Volnay 1cru Roncerets 2010
-Jean-Claude Marsanne - St Joseph 2013
-Georges Descombes - Brouilly VV 2012
-Jasmin - Cote Rotie 2010

VITA
-Raveneau - Les Clos 2010
-V Dauvissat - Les Clos 2010
-Jacques Puffeney - Savagnin 2012
-Ganevat - Oregane 2011
-Les Dolomies - En Novelin 2012

CHAMPAGNE
Horiot - Seve Blanc 2008
Palmer - Blanc des blancs 1985
 

kayaker

Cyklist
Ännu senare på bollen och eftersom jag varit dålig på att konsumera så får jag hitta på nya kategorier...
Bästa röda:
  • Fattoria Galardi Terra di Lavoro Roccamonfina IGT 2010
Bästa vita:
  • Wittmann Westhofener Riesling Trocken 2012
Bästa mousserande:
  • Legras & Haas Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé 2008
Bästa starkvin:
  • D'Oliveiras Madeira Sercial Reserva 1937
Årets nya röda husvin:
  • Porta di Vertine Chianti Classico 2012
Årets röda upptäckt:
  • Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas 2012
Årets vänta och se:
  • Château Fleur Cardinale 2012
 

mnor

Medlem
Bästa röda: 2008 Sassicaia
Bästa Champagne: 2006 Roses de Jeanne - Cédric Bouchard Pinot Blanc Champagne Blanc de Blancs La Bolorée (Deg 12 April 2010) och tar jag hänsyn till vilken champagne som har haft bäst potential och kommer att bli den bästa champagnen om 5-10 år så är det 2002 Comtes de Champagne
Bästa söta: 1998 Sauternes Château d’Yquem
 

Daniel A

Administratör
2015 års utan tvekan bästa och mest minnesvärda vinupplevelse är 1996 Lur Saluces "Y". Eszencia-festen i Budapest lämnade också minnesvärda smakupplevelser - 2006 Disznókö Eszencia kammar hem bästa dessertvin.

På rödvinsfronten är jag lite kluven. 2004 Faraona från Descendientes de J. Palacios var helt magisk. Å andra sidan öppnade 2013 Jean Foillard, Côte du Py upp en helt ny värld. Helt olika vinupplevelser dock, så svårt att ställa dem mot varandra.

Starkvin har det druckits en del av, men visst är det 1937 D'Oliveiras Sercial Reserva som får ta hem det. Extra roligt att ha delat med sig av den här på BYOB i Göteborg, och se att den dyker upp hos andra, som @Mattias S och @kayaker !
 

Mattias Schyberg

Administratör
2015 års utan tvekan bästa och mest minnesvärda vinupplevelse är 1996 Lur Saluces "Y". Eszencia-festen i Budapest lämnade också minnesvärda smakupplevelser - 2006 Disznókö Eszencia kammar hem bästa dessertvin.

På rödvinsfronten är jag lite kluven. 2004 Faraona från Descendientes de J. Palacios var helt magisk. Å andra sidan öppnade 2013 Jean Foillard, Côte du Py upp en helt ny värld. Helt olika vinupplevelser dock, så svårt att ställa dem mot varandra.

Starkvin har det druckits en del av, men visst är det 1937 D'Oliveiras Sercial Reserva som får ta hem det. Extra roligt att ha delat med sig av den här på BYOB i Göteborg, och se att den dyker upp hos andra, som @Mattias S och @kayaker !
Vi vill ha mer Madeira från din gömma. Längtar till nästa gång vi ses. :)
 

Niklas J

Medlem
Starkvin har det druckits en del av, men visst är det 1937 D'Oliveiras Sercial Reserva som får ta hem det. Extra roligt att ha delat med sig av den här på BYOB i Göteborg, och se att den dyker upp hos andra, som @Mattias S och @kayaker ![/QUOTE]

Om jag inte nämnt det tidigare @Daniel A - så var 1937:an det sista vinet från firmans då egna vingård i São Martinho (idag mer av en förort i västra Funchal). Sedan exproprierades vingården av Salazar-juntan, för att anlägga bostäder. Så en mkt speciell flaska (och väldigt god!!).
 

Krisman

Medlem
  • På Champagne var Grand Siècle 1996 roligaste då den aldrig släpptes på marknaden. Grand Siècle är också i vanliga fall en multi-vintage om jag inte missminner mig.
  • Äldsta champagnen i år var från 1964
  • Bästa vita måste varit Billaud Simon GC Les Preuses 2010 som var magisk.
  • Rött vet jag inte men jag tippar på att det var något från Bourgogne.
 

magnum

Epernay, Frankrike
  • På Champagne var Grand Siècle 1996 roligaste då den aldrig släpptes på marknaden. Grand Siècle är också i vanliga fall en multi-vintage om jag inte missminner mig.
  • Äldsta champagnen i år var från 1964
  • Bästa vita måste varit Billaud Simon GC Les Preuses 2010 som var magisk.
  • Rött vet jag inte men jag tippar på att det var något från Bourgogne.
Var drack du GS 1996?
 

Krisman

Medlem
Hmm, trodde dom inte gjorde några 96 or!
Nä de gjorde de inte officiellt. Richard kände inte heller till det.
image.jpeg
 

Daniel A

Administratör
Om jag inte nämnt det tidigare @Daniel A - så var 1937:an det sista vinet från firmans då egna vingård i São Martinho (idag mer av en förort i västra Funchal). Sedan exproprierades vingården av Salazar-juntan, för att anlägga bostäder. Så en mkt speciell flaska (och väldigt god!!).

Jo, jag vet att du skrev det. Gav definitivt en trevlig extra dimension till vinet! Kan också nämna att min 37a tappades på flaska 2003. En följdfråga (inför framtida åldringar): är alla D'Oliveiras viner från 1937 och tidigare från deras egna vingårdar?

Förövrigt, har du smakat 1910 Sercial? Hittar den inte på din webbsida, men det behöver ju inte betyda att du inte smakat den! Har bara den och 1875 Sercial kvar innan jag hällt i mig alla (nu tillgängliga) sercialer från 1862 till 1989 av D'Oliveiras. :D
 
Toppen