Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2015 - bästa vinerna/årgången någonsin (globalt sett)?

Ekdahl

Medlem
Rapporterna kring att 2015 är en superårgång har duggat tätt för många regioner senaste året, tex Rhone, Sydafrika, Bordeaux, Riesling Tyskland, Bourgogne etc.
När jag nu tittade igenom Wine Enthusiast´s Vintage Chart 2017 så slog mig att det kanske tom är den bästa globala årgången någonsin? Av alla regioner de listar så har endast 7 lägre än 90 p och endast 2 regioner lägre än 88 p. (Ingen av dessa är i Europa.)
Och i kombination med att vinproduktion globalt sett håller högre kvalitet för varje år som går - frågan om inte 2015 har producerat de bästa vinerna i historien i ett globalt perspektiv?

Vad tror forumet, har vi all time high viner att se fram emot (som helhet)?
 

Pontus

Medlem
Jag vågar bara uttala mig om norra och södra Rhone. Det är definitivt en toppårgång, men troligen inte i nivå med 2010 (som kanske dessutom är den årgång som globalt är svårast att slå?).
 
M

Mouton

Och jag törs på sin höjd uttala mig om Bordeaux, dom fatprov jag haft äran att prova tyder inte på någon århundrades årgång, en årgång bättre än 2012 men ljusår från 2010. Ett snäpp upp i koncentration jämfört med 2014.
 

vinosofi

Medlem
Vi var i Pfalz precis under och efter skörden. Deras egna utsago var att det har varit näst intill perfekta förhållanden. Vinerna har hållit en extremt hög nivå och de producenterna jag har pratat med har varit nöjda med hur vinerna utvecklat sig i källaren. Jag tror det ligger mycket i det du säger.
 

Bastardo

Medlem
Jag kan inte ge svar på själva frågan, men är tämligen säker på en sak; nämligen:
Bunkra upp allt vad ni kan gällande tysk riesling! Även relativt enkla viner levererar väldig hög kvalitet! :) Man behöver inte gå upp till de allra högsta predikaten för att få valuta för pengarna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fantastisk tysk riesling, har fått toppomdömen gällande allt franskt rött (håller med gällande fatprov från Bordeaux och Bourgogne), och påstås vara riktigt bra i Champagne. Även i Piemonte talas det varmt om årgången.
Men när det gäller vitt från Bourgogne är 2014 bättre, för 2015 var i varmaste laget vilket gav väl tidigt skörd av Chardonnay. Inte heller i Alsace har de varit lika lyriska som i Tyskland, men så brukar Alsace idag behöva årgångar med extra syra för att få fin balans.

Så om 2015 har något "fel" från klassiska länder i Europa så är det att årgången förmodligen är lite på den varma sidan när det gäller vita viner från annat än Tyskland.

Jag tror att de som gillar syra och stramhet lär i många fall gilla 2010 bättre även på den röda sidan. Får intrycket (åtminstone i Frankrike) att 2015 är mer 2009-lik än 2010-lik, men möjligen lite stramare än 2009.
 

Poussard

Medlem
Jag skulle säga att från Jura röda/vita, Beaujolais och Sicilien röda/vita så är 2014 bättre. Loire vita från 2015 är visserligen grymma men inte århundrandets årgång pga för hög alkohol. Gissar att Alsace är samma. Så jag håller nog inte med.
 
Toppen