Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

5 nätter i Epernay

Skaggs

Medlem
I början på juli sker premiärbesöket i Champagne. Flyg ner tillsammans med extraväskor, hustru, barn, svärmor och hund och med ett centralt och förhoppningsvis trevligt boende i Epernay och hyrbil så finns det många möjligheter till väldigt stora skillnader gällande hur en drömdag kan se ut.

Jag har fått mycket fin hjälp av trådarna i ämnet och @MartinE har svarat på en massa rookie-frågor både via PM och vid våra BYOB och mitt luftiga schema börjar fyllas på. Inom närmsta månaden/månaderna ska väl sakerna mer eller mindre spikas, men det är fortfarande några saker som jag har förbaskat svårt att googla fram och vänder mig därför till forumet för att få till en bra resa för samtliga. :)

Jag söker efter (gärna i Epernay eller nära anslutning till bättre odlare utanför stan):
Aktiviteter för barn 5-7 år, typ. lekplatser, pooler, lekland (Mercier-tåget får det bli)
Familjevänliga restauranger
Champagnebarer och andra måstebesök hos hus eller producenter i centrala Epernay

Jag fyller på i tråden efterhand som sakerna spikas så får vi väl se om det blir någon form av reseberättelse.

Tack på förhand!
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Inga lekplatser i Epernay? Det får bli mycket godis och lego!
Nu håller vi på att få lite svar från hus och odlare och strukturen börjar ta form. Har också lyckats få tag på en bil som transporterar drycken hemåt.
 

Wildthing

Medlem
Min erfarenhet av Epernay är att det är ont om publika lekplatser, de som finns är ofta tillhörande skolor men bakom låsta grindar. Det fanns en vid "Parking Charles de Gaulle" men jag tror den är borta.
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Jag "google street-viewade" mig fram till några lekplatser så det känns om att den biten är löst. Det kan också bli ett besök på Royal Kids söder om Reims för några under resan.

I övrigt är det ett trevligt pusslande med programmet. Maj/Junis största framgång är att jag lyckades få en kompis att förlägga en synkande bilsemester och rutt så att flaskorna får åka bil tillbaka till Sverige i bilkylskåp medan vi (fru, barn, svärmor och hund) flyger.

Vi siktar på ett luftigt program med möjligheter till spontanbesök. Än så länge ser schemat ut så här (bekräftade besök):

3/7 Måndag:
Vaknar på Jean Moet
Inga bekräftade bokningar

4/7 Tisdag:
FM Legras & Haas, Chouilly,
EM Vincent Charlot, Mardeuil

5/7 Onsdag:
FM Larmandier-Bernier, Vertus
EM Roger Brun, Ay

6/7 Torsdag:
Shopping innan flasktransporten åker vidare vid lunch med förhoppningsvis mycket BYOB-flaskor som ska öppnas tillsammans med @MartinE @Daniel A @Trydebull @buteljen @golfkompis mfl.
Inga bekräftade bokningar

7/7 Fredag: Inga bokningar, lämnar Epernay vid lunchtid för hemfärd.

Fler från forumet som är i krokarna i början av juli?
Var äter man bäst med barn i 5-6 års-åldern?
Kan man ta med sig hund (liten) och barn (och svärmor) på några besök eller ska de vara kvar på hotellet som jag förespråkar? Vet du @magnum?
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Jag "google street-viewade" mig fram till några lekplatser så det känns om att den biten är löst. Det kan också bli ett besök på Royal Kids söder om Reims för några under resan.

I övrigt är det ett trevligt pusslande med programmet. Maj/Junis största framgång är att jag lyckades få en kompis att förlägga en synkande bilsemester och rutt så att flaskorna får åka bil tillbaka till Sverige i bilkylskåp medan vi (fru, barn, svärmor och hund) flyger.

Vi siktar på ett luftigt program med möjligheter till spontanbesök. Än så länge ser schemat ut så här (bekräftade besök):

3/7 Måndag:
Vaknar på Jean Moet
Inga bekräftade bokningar

4/7 Tisdag:
FM Legras & Haas, Chouilly,
EM Vincent Charlot, Mardeuil

5/7 Onsdag:
FM Larmandier-Bernier, Vertus
EM Roger Brun, Ay

6/7 Torsdag:
Shopping innan flasktransporten åker vidare vid lunch med förhoppningsvis mycket BYOB-flaskor som ska öppnas tillsammans med @MartinE @Daniel A @Trydebull @buteljen @golfkompis mfl.
Inga bekräftade bokningar

7/7 Fredag: Inga bokningar, lämnar Epernay vid lunchtid för hemfärd.

Fler från forumet som är i krokarna i början av juli?
Var äter man bäst med barn i 5-6 års-åldern?
Kan man ta med sig hund (liten) och barn (och svärmor) på några besök eller ska de vara kvar på hotellet som jag förespråkar? Vet du @magnum?
Inga problem att ta med hela familjen på provningar! Du skriver FM & EM på dina besök har du exakta tider? Shopping på torsdag, vad är det? Jag skall höra mig för om lekplatser, badhus finns, tyckte även @Jos nämde att det finns en liten pool på ert hotel. Har du någon plan för lunch & middag?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hittade dessa ¨lekplatser¨ har dock ingen aning om utrustning & innehåll.

Les aires de jeux en libre accès :
- Square Touraine
- Allée de Gascogne
- Rue de Picardie
- Avenue du Général Margueritte
- Parc de l'Horticulture
- Allée d'Aquitaine
- Boulevard du Cubry
- Esplanade Charles-de-Gaulle
- Parc Nelson-Mandela
- Rue Johannes-Brahms
- Avenue de Franche-Comté
- Allée des Coins
- Allée de Kourou
- Allée du Fort Chabrol
- Rue du Colombier
- Place Roger-Salengro
- Allée Rameau
- Rue des Tanneurs
- Square du 11 novembre 1918
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Inga problem att ta med hela familjen på provningar! Du skriver FM & EM på dina besök har du exakta tider? Shopping på torsdag, vad är det? Jag skall höra mig för om lekplatser, badhus finns, tyckte även @Jos nämde att det finns en liten pool på ert hotel. Har du någon plan för lunch & middag?

Tack för dina svar, guld värda!
Låter bra, men siktar nog ändå på att dela upp oss vid de flesta vinaktiviteterna.
Japp, vi har tider för de bekräftade besöken:

4/7 Tisdag:
kl. 10 Legras & Haas, Chouilly
kl. 15/16 Vincent Charlot, Mardeuil

5/7 Onsdag:
kl. 10.30 Larmandier Bernier, Vertus
kl. 15/16 Roger Brun, Ay

Shoppingen tänker jag får bli på C-Comme, Salvatori, 520 mfl. och sen får "följebilen" transportera hem.

Måndagen och torsdagen håller jag på att få några besök bekräftade, men vi har ju tänkt att traska runt och prova lite i Epernay också på bra drop ins?

Lunch och middagar har vi ännu inte bokat, tänker att det får bli nästa veckas projekt men några måltider på något enkelt barnvänligt ställe och sen någon måltid på Le 7, Le Grillade Gourmand och förhoppningsvis en lunch på Hostellerie La Briqueterie i Vinay. Det är många som ska hållas glada så tips mottages gärna.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tack för dina svar, guld värda!
Låter bra, men siktar nog ändå på att dela upp oss vid de flesta vinaktiviteterna.
Japp, vi har tider för de bekräftade besöken:

4/7 Tisdag:
kl. 10 Legras & Haas, Chouilly
kl. 15/16 Vincent Charlot, Mardeuil

5/7 Onsdag:
kl. 10.30 Larmandier Bernier, Vertus
kl. 15/16 Roger Brun, Ay

Shoppingen tänker jag får bli på C-Comme, Salvatori, 520 mfl. och sen får "följebilen" transportera hem.

Måndagen och torsdagen håller jag på att få några besök bekräftade, men vi har ju tänkt att traska runt och prova lite i Epernay också på bra drop ins?

Lunch och middagar har vi ännu inte bokat, tänker att det får bli nästa veckas projekt men några måltider på något enkelt barnvänligt ställe och sen någon måltid på Le 7, Le Grillade Gourmand och förhoppningsvis en lunch på Hostellerie La Briqueterie i Vinay. Det är många som ska hållas glada så tips mottages gärna.
Lite förslag 4/7 efter L&H drop in hos R&L Legras. Byt Hostellerie mot Les Avises (Selosse restaurant i Avize) isf ¨7¨ ta Le Banque dom har terrass:). Le Progres och Central två Brasserier perfekt för lite enklare måltider, ligger mycket nära ert hotell.
Två producenter som är mycket välkomnande är Bonnaire och Diebolt Vallois båda i Cramant (om du har öppningar kvar mån&tor). Salvatori, 520 och La fine Bulle är dom bästa butikerna dock väldigt olika sortiment.
Dom flesta odlare som tar emot besök förväntar sig att man handlar av dom!!;)
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Lite förslag 4/7 efter L&H drop in hos R&L Legras. Byt Hostellerie mot Les Avises (Selosse restaurant i Avize) isf ¨7¨ ta Le Banque dom har terrass:). Le Progres och Central två Brasserier perfekt för lite enklare måltider, ligger mycket nära ert hotell.
Två producenter som är mycket välkomnande är Bonnaire och Diebolt Vallois båda i Cramant (om du har öppningar kvar mån&tor). Salvatori, 520 och La fine Bulle är dom bästa butikerna dock väldigt olika sortiment.
Dom flesta odlare som tar emot besök förväntar sig att man handlar av dom!!;)

Exakt vad vi hade tänkt med R&L Legras! I Vertus siktar vi på drop in hos Doquet eller Doyard.
Tack för de andra tipsen, är det förboka som gäller även på Le Progres och Central?
Bonnarie och D-V är med på listan, men besök i Ambonnay hos Marguet och/eller Egly-Ouriet lutar det åt i nuläget.
Japp, inköp hos odlarna har vi räknat med, kan man utgå från att de tar kort eller är det kontanter som gäller.
Har du några tips på drop in-ställen hos något hus/producent i Epernay?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Exakt vad vi hade tänkt med R&L Legras! I Vertus siktar vi på drop in hos Doquet eller Doyard.
Tack för de andra tipsen, är det förboka som gäller även på Le Progres och Central?
Bonnarie och D-V är med på listan, men besök i Ambonnay hos Marguet och/eller Egly-Ouriet lutar det åt i nuläget.
Japp, inköp hos odlarna har vi räknat med, kan man utgå från att de tar kort eller är det kontanter som gäller.
Har du några tips på drop in-ställen hos något hus/producent i Epernay?
Försök boka om LB i Vertus till lite tidigare 9,30 el 10,00 alla stänger för lunch kl.12 så för att lyckas med ett drop in innan lunch bör du nog vara på plats senast 11,30.
E-O brukar vara svårt! men om du får Marguet så har du Paul Dethune 50m därifrån och 75m till ligger H. Billiot du har även R.H Coutier, riktigt trevliga PN champagner (säljer fortfarande 2008!! en av få odlare i Ambonnay med humana priser)
Progres & Central behöver inte bokas är det fullt på den ena välj den andra!
De flesta odlare tar kort!
Får fundera på Drop-in i Epernay!!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Försök boka om LB i Vertus till lite tidigare 9,30 el 10,00 alla stänger för lunch kl.12 så för att lyckas med ett drop in innan lunch bör du nog vara på plats senast 11,30.
E-O brukar vara svårt! men om du får Marguet så har du Paul Dethune 50m därifrån och 75m till ligger H. Billiot du har även R.H Coutier, riktigt trevliga PN champagner (säljer fortfarande 2008!! en av få odlare i Ambonnay med humana priser)
Progres & Central behöver inte bokas är det fullt på den ena välj den andra!
De flesta odlare tar kort!
Får fundera på Drop-in i Epernay!!
Ja, klart du ska försöka hinna med Dethune! Sophie Dethune är ju en otroligt härlig karaktär och en upplevelse i sig och hon har perfekt engelska.
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Försök boka om LB i Vertus till lite tidigare 9,30 el 10,00 alla stänger för lunch kl.12 så för att lyckas med ett drop in innan lunch bör du nog vara på plats senast 11,30.
E-O brukar vara svårt! men om du får Marguet så har du Paul Dethune 50m därifrån och 75m till ligger H. Billiot du har även R.H Coutier, riktigt trevliga PN champagner (säljer fortfarande 2008!! en av få odlare i Ambonnay med humana priser)
Progres & Central behöver inte bokas är det fullt på den ena välj den andra!
De flesta odlare tar kort!
Får fundera på Drop-in i Epernay!!

Ja, klart du ska försöka hinna med Dethune! Sophie Dethune är ju en otroligt härlig karaktär och en upplevelse i sig och hon har perfekt engelska.

Tack! Marguet är inbokad, så förhoppningsvis hinner vi in om hos Dethune och Couitier.
Eftersom tanken är att bara ha en bokning per FM och en på EM så börjar programmet se spikat ut. Väntar på besked från Hugot, men annars är det bara till att börja sälja av fonderna och pausa husamorteringen. 10 dagar till take off!
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Liten reselogg...

Söndag
Vi lämnade Sillastan 10.45 och efter lite strul med hyrbil (för Michel Jamais gick det betydligt snabbare att få ut sin bil) och annat väntat lämnade vi CDG vid 20.30. När motorvägen var avklarad och småvägarna tog vid var det en härlig känsla att komma till Champagne för första gången. Att få se Oeuilly på skyltarna var en häftig känsla och man förstod att vi var nära. Vi var framme i Epernay vid 22.15 och efter nästan 12 timmar på resande fot med 5-åring och andra med(mot)resenärer var det skönt att få komma in på ett riktigt trevligt och stort rum på Hotel Jean Moet, mycket trevligt hotell med 12 rum. Efter en Royal with Cheese somnade vi gott.

Dagens +: Citroen C4 och hotell Jean Moet

Måndag
Trevlig frukost på hotellet och sen stack halva styrkan till Damien Hugot för en morgonprovning. Han hade glömt bort att vi skulle komma men visade stor generositet. Obokat kom det också några belgiska inköpare samtidigt, vilket kanske underlättade flasköppningen. Han visade sina lokaler och bjöd på många trevliga viner. Köpte lite och sen var det tillbaka till hotellet. På eftermiddagen blev det familjehäng och en del provningar på Avenue de Champagne.

På kvällen bjöd @magnum med fru hem och då bara jag var i champagnetagen, gjorde övriga medresenärer annat. Det var spontant bestämt så i brist på annat slet jag med mig en Larmandier-Bernier VV Levant 08 hos Salvatori, så klart tokungt, men då priset var bra och jag gärna ville kolla av den fick det blev så. @magnum och Lisa visade stor generositet både med vin och kunskaper. Bonnaire BdB Dosage Zero 08 och Paul Clouet Grand Cru Brut 96 dracks förutom Levante 08 under en trevlig kväll under Epernay-himlen och några fladdermöss.

Dagens +: Shopping på Salvatori, besök hos Hugot, besök hos @magnum och fru, Paul Clouet 96

Tisdag
Förmiddagsprovning hos Legras & Haas i mysiga Chouilly. Trevilgt bemötande och vi fick testa mycket standardviner. Kul dock att få testa av Les Sillons -12 som vi också har liggande hemma i källaren. De bjöd också på ett stilla vitt som var riktigt lovande.

Efter lunch på enkla och trevliga Le Progress åkte vi under eftermiddagen ut till Vincent Charlot i Mardeuil. Lite utmaningar kring språket men vi fick en personlig och generös provning och visning av allt möjligt. Här köptes en del och vi styrde bilen mot Epernay igen. På kvällen intogs middagen på familjevänliga Le Sardaigne. Ett bra tryffelmos höjde måltiden. Här anslöt också två bilburna vänner som skulle transportera inköpen till Sverige när vi andra flög. Vi avslutade med 1 flaska i hotellbaren.

Dagen +: Les Sillons -12, Vincents Charlots gästvänlighet och tryffelmos

Onsdag
Halva styrkan styrde mot Vertus och på ett utmärkt besök hos Larmandier-Bernier. Trevlig källare och underbart tastingrum. I Zalto serverades hela uppställningen av vinner, dock inga äldre årgångar. Otroligt bra nivå om än väldigt unga.
Lunch på Cook-in som hade en trevlig och prisvärd lunchmeny. Chilihettan sköljdes ner med öl från området.

Under eftermiddagen var det shopping på Salvatori och på 520 som gällde så att transportbilen inte behövde åka tom. Vi testade också genom Janisson Baradon som var en mycket positiv överraskning i varje fall på de lite mer ambitiösa vinerna.

Kvällen avslutade med trevlig middag och ett par flaskor champagne där Jean Vesselle Oeil de Perdrix Brut var en mycket trevlig matchampagne.

Dagen + Hela dagen var strålande men besöket ho L-B var riktigt bra och också att få gå och åka i de kända byarna på vägen till Vertus. Den andra delen av familjen tyckte att leklandet Jungala i Pierry var en höjdpunkt.

Torsdag
Vännerna åkte vidare och några i familjen åkte till Ambonnay där vi hade en inbokad provning hos Marguet. Hög klass rakt igenom och Sapience-08 fick avsluta provningen på ett magnifikt sätt. Då det var några återvändare som provade samtidigt som vi fick vi också handla på den bättre prislistan, där sparade vi bl.a. 200 kr på Sapience 08.

Eftermiddagen på lekland och småprovningar i Epernay om vartannat. Michel Gonet, Janisson Baradon, Leclerc Briant och Paul-Etienne Saint German fick alla besök. I övrigt var det dags att börja plocka ihop och packa för de sakerna som vi själva skulle ta med på flyget. Självklart hade vi med bubbelplast och silvertejp så det vara bara att handla och packa!

Dagens +: Sapience 08, bubbelplast och leklandet Kids Royal (ganska nära Reims)

Fredag
Sista shoppingen och sen lämnade vi Epernay vid 14. Vid 23 var vi hemma efter ett strålande första besök i Champagne. Jag, fru, 5-åring, svärmor och hund var nöjda med resan - det hade man ju inte direkt trott.

Tack för alla tips och råd inför resan!
 
Toppen