Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

6 Decennier Chateau Margaux

Barsac Wine Bar

Leverantör
Måndagen den 23:e November erbjuder Barsac Wine Bar en unik chans att få prova tio klassiska årgångar Chateau Margaux från 6 decennier. Provningen kommer fokusera på vinerna och årgångarna samt en del historia om slottet. Det kommer även att serveras mat i form av charkuterier tillsammans med ett ”hemligt” vin. Provningen leds av Jonas Moen, delägare av Barsac Wine Bar. Välkomna!

Årgångar:
1949 *****
1959 *****
1966 ****
1979 ***
1982 *****
1983 *****
1986 *****
1988 ****
1989 *****
1995 *****

Datum: Måndag 23 November kl. 19.00
Kostnad: 5000kr
För mer info och bindande anmälan: info@barsac.nu

IMG_1853.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Wow! Lite för kass ekonomi hindrar mig nog från att gå, men jädrar vad sugen jag blir! :)

För ovanlighetens skull så kan jag dock bidra med lite blinda intryck på ett av vinerna...

1989 Chateau Margaux
Jag famlar rejält från start. Jag menar, vi snackar mognadstoner till tusen, en hel del dill och gamla murkna fat med torkad frukt, korinter, jord och körsbär. Hittar även fänkål (lakrits), tjära, vanilj, lagerblad och läder i bakgrunden. Tänker Spanien och Italien mer än Frankrike spontant. I munnen så är det en slank skapelse, möjligen medelfylligt. Lena och mogna tanniner, men visst biter dem ifrån bra ändå. Oerhört bra intensitet (ingen trötthet här). Lite blyerts och svalka i eftersmaken. komplext, men jag hittar inget unikt som sticker ut och pekar mig åt något specifikt håll.
Gissade primärt på Barolo av någon anledning, men öppnade även upp dörren för Tempranillo och Ribera. Bordeaux kändes ganska avlägset, men inte omöjligt såklart. 90+ skrev jag i mina anteckningar innan avtäckning. Oblint med etiketten framför mig så växte det under kvällen och blev såklart mer bdx-likt med cassis och stall. Oavsett vad så är det knappast ett magiskt vin, men riktigt jäkla bra ändå. Jag tycker nog att det är på sin plats att dela ut 93 pinnar, men möjligen hade jag nöjt mig med 90-91 om jag hade bestämt mig helt innan avtäckning och ett andra glas, men det är ju svårt att säga nu. Jag kan tänka mig att det har sett sina bästa dagar och mest troligt inte kommer att utvecklas mer. En ynnest att prova. Tack för det @chambertin!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Standardbuteljer samtliga antar jag. ;) Bytad kork på 3 flaskor i övrigt originalkork eller? Svårt att avgöra på bilden.
Eller varför inte sluta att spekulera och istället anmäla dig så du kan gotta dig i alla detaljer och få chansen att diskutera årgångar halva natten med de som deltar (har själv inte riktigt råd). :)

Just saying!
 

Magikern

Medlem
Eller varför inte sluta att spekulera och istället anmäla dig så du kan gotta dig i alla detaljer och få chansen att diskutera årgångar halva natten med de som deltar (har själv inte riktigt råd). :)

Just saying!

Paranoia när det gäller originalkorkar på gamla viner kanske. Finns väl ett rykte bland vinnördar att viner med mer än 50 år på nacken bör vara Magnumbuteljer med kork utbytt innan vinet passerat 30 sträcket. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Låter kanon. Är de äldre buteljerna magnum? :)
Du ställde samma fråga inför Haut-Brion-provningen såg jag. För mig så brukar default vara att vinflaskor vid provningar är enkelflaskor. Om man genomför en provning med magnum brukar man väl ange det särskilt?

Paranoia när det gäller originalkorkar på gamla viner kanske. Finns väl ett rykte bland vinnördar att viner med mer än 50 år på nacken bör vara Magnumbuteljer med kork utbytt innan vinet passerat 30 sträcket. :)
För några decennier lär man ha kunnat få sina topp-bordeauxer omkorkade om man släpade flaskorna till slottet. Men finns det verkligen några Bordeauxslott som fortfarande erbjuder omkorkning? Har inte den verksamheten upphört efter Hardy Rodenstocks framfart med förfalskningar? (Penfolds håller fortfarande på, men jag tror de är rätt ensamma, och de brukar ofta avråda från omkorkning om fyllnivån är bra.) Om ett vin är omkorkat någon annan stans än slottet är det väl bara att utgå från att det är förfalskat.

Hellre en 75 cl "in neck" än en läckande magnum.
Hellre en provning med gamla 75 cl-flaskor än ingen provning alls.
 

Magikern

Medlem
För några decennier lär man ha kunnat få sina topp-bordeauxer omkorkade om man släpade flaskorna till slottet. Men finns det verkligen några Bordeauxslott som fortfarande erbjuder omkorkning?

Intressant frågeställning. Förvånad att omkorkning slutade såpass tidigt även för V.I.P. folk och de med rätt kontakter. Vanliga privatpersoner utan titel eller rätt kontakter är en annan femma skulle jag gissa.
 
Trådskapare
Barsac Wine Bar

Barsac Wine Bar

Leverantör
Standardflaskor 75cl på allihop. 49an gissningsvis buteljerad på annan plats från ett köpt fat. Omkorkning eller inte kan vi inte svara på i detta läge. Bra 30 plusare på standardflaska har vi upplevt flera gånger.
Kort å gott :)
 

Magikern

Medlem
Standardflaskor 75cl på allihop. 49an gissningsvis buteljerad på annan plats från ett köpt fat. Omkorkning eller inte kan vi inte svara på i detta läge. Bra 30 plusare på standardflaska har vi upplevt flera gånger.
Kort å gott :)

Kanon. :)

Bara ett fåtal platser kvar skulle jag gissa?
 
Toppen