Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

A blast from the past – folkbildning och vett.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Guldkorn från förr. Från den gamla, hederliga tiden då några på forumet levde och andra, som undertecknad, inte ens var en glimt i sin faders öga. Dock var statens vurm för folkbildning stor och tog sig förutom diverse ABF-utbildningar formen av uttalshjälp i Systembolagskatalogen. Året var, i det här fallet, 1971 och jag försöker minnas när de slutade med detta. Jag tycker mig minnas att jag har sett det med egna ögon, men det kan vara en efterhandskonstruktion.

Jag är nu mycket sugen på att göra en corner på marknaden av – eller kanske byta namn till – kåtdyrå'n.

Bilderna har jag ärligt stulit från en väns Facebooksida.

Gammal katalog 2.jpg
Gammal katalog.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Guldkorn från förr. Från den gamla, hederliga tiden då några på forumet levde och andra, som undertecknad, inte ens var en glimt i sin faders öga. Dock var statens vurm för folkbildning stor och tog sig förutom diverse ABF-utbildningar formen av uttalshjälp i Systembolagskatalogen. Året var, i det här fallet, 1971 och jag försöker minnas när de slutade med detta. Jag tycker mig minnas att jag har sett det med egna ögon, men det kan vara en efterhandskonstruktion.

Jag är nu mycket sugen på att göra en corner på marknaden av – eller kanske byta namn till – kåtdyrå'n.

Bilderna har jag ärligt stulit från en väns Facebooksida.

Visa bifogad bild 7168 Visa bifogad bild 7169
För en som i ren protest fortfarande uttalar "vielles vignes" [villes-viggnes] istället för [vjä vinn] så hade det varit uppskattat att återgå till relevant folkbildning av detta slag. :D
 

kayaker

Cyklist
Guldkorn från förr. Från den gamla, hederliga tiden då några på forumet levde och andra, som undertecknad, inte ens var en glimt i sin faders öga. Dock var statens vurm för folkbildning stor och tog sig förutom diverse ABF-utbildningar formen av uttalshjälp i Systembolagskatalogen. Året var, i det här fallet, 1971 och jag försöker minnas när de slutade med detta. Jag tycker mig minnas att jag har sett det med egna ögon, men det kan vara en efterhandskonstruktion.

Jag är nu mycket sugen på att göra en corner på marknaden av – eller kanske byta namn till – kåtdyrå'n.

Bilderna har jag ärligt stulit från en väns Facebooksida.

Visa bifogad bild 7168 Visa bifogad bild 7169
De amatörmässiga uttalstipsen fanns iallafall kvar 1986, och förmodligen några år efter det också.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det jag verkligen älskar är att någon ansvarig har insett att försöka lära svensken i gemen att uttala ord genom fonetisk skrift hade varit mer dödfött än Daenerys barn i den första säsongen av Game of Thones. Men att från den insikten gå vidare till att hitta på ett eget uttalsspråk. Det är stort.
 
Det här Systemuppfunna "bondlatinet", som det kallades, var i princip vettigt - men falerade i praktiken: alltför många uttalsanvisningar var felaktiga (speciellt för italienska viner).
Något jag då påtalade i ett par Munskänksartiklar, vilket SB inte gillade. I stället för att förbättra servicen valde man att lägga ner den (typ "passar det inte så får det vara!").
Så jag är rädd att det var jag som - ofrivilligt - blev bondlatinets baneman...
 
fan-tastisk tråd! Jag hade ingen aning. Det är så oerhört roligt. Måste varit någon med ett verkligen nasalt ng-ljudsuttal på svenska (dialekt? Talfel? Idiosynkrasi? Lärt sig franska i en skola i Nordkorea?) som blandat ihop korten på franskt bondlatin...
 
Toppen