Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Aktier

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Någon här som är vass på aktier?
Jag ser att Serneke börsintroduceras på NASDAQ den 22/11.
Introduktionserbjudandet är 110kr per aktie, minimum 50 aktier.
Vad tror ni?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har inte tumregeln i rätt många många år varit att den genomsnittliga börsintroduktionen är en dålig affär?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kan någon mer insatt förklara varför det blir lönsamt att köpa dem på förhand och sen sälja så snabbt som möjligt när börsen har öppnat? Varför inte sitta på aktierna ett tag och följa den dag för dag?

Gör man inte ett misstag om man säljer den snabbt? Jag tänker att aktierna kanske ökar med tiden och att det blir ett större köpsug på en nyintroducerad aktör?
 

sunqan

Vinös
Tanken med att sälja direkt är att nyintroducerade aktier ofta ökar initialt för att sedan sjunka ner under intropriset och stanna där. Då är det surt.
 

Silenos

Medlem
Kan någon mer insatt förklara varför det blir lönsamt att köpa dem på förhand och sen sälja så snabbt som möjligt när börsen har öppnat? Varför inte sitta på aktierna ett tag och följa den dag för dag?

Gör man inte ett misstag om man säljer den snabbt? Jag tänker att aktierna kanske ökar med tiden och att det blir ett större köpsug på en nyintroducerad aktör?
Nästan alla emissioner som gjorts de senaste åren har övertecknats och sedan stigit ganska kraftigt när handeln startat. Så under en bra stund har det varit lönsamt att teckna sig i vareviga emission man kunnat komma över, oavsett pris eller kvalite på bolaget. En kortsiktig spekulation helt enkelt (jag tycker nog det är tveksamt om Affärsvärlden skall rekommendera sådant). Men om du sedan skall hålla dina aktier, då är det ju trevligt om bolaget är nåt att ha. Över tid så kommer aktiekursen spegla bolagets vinstgenereringsförmåga. Serneke verkar vara rätt sunkigt. Som AV skriver så har de ett riktigt kasst kassaflöde och dåliga marginaler. Vinsten som redovisas i 2015 består till 60% av "omvärdering av joint ventures", åhejåhå. Tillväxten är ju imponerande, men vad hjälper det om man inte tjänar några pengar. Dessutom är branschen i sig mycket cyklisk, vilket är mindre trevligt.
 
Toppen