Allmän vinkunskap som kan hittas på nätet. Tips och diskussioner

Diskussion i 'Övrigt' startad av Mattias S, 2 september 2014.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

Kunskap kring vin är alltid trevligt. Själv så har jag siktet inställt på att försöka klara 3-betyget inom Munskänkarna, vilket innebär att jag måste klara teoritentan i höst innan jag är kvalificerad för den praktiska tentan i början på nästa år.

Böcker är möjligen den bästa kunskapskällan, men så som jag funkar så är det många gånger lättare att "få det gjort" om det går att studera direkt på nätet, om inte annat som komplement till fysisk litteratur.

Snubblade på följande (se nedan), vilket fick mig inspirerad att starta denna tråd. Länkarna leder till en blogg som samlat ihop en hel del matnyttigt kring vinhistoria och allmän kuriosa:

http://hogsheadwine.wordpress.com/2014/08/01/online-posts-and-articles-on-the-history-of-wine-1/

http://hogsheadwine.wordpress.com/2014/09/01/online-posts-and-articles-on-the-history-of-wine-2/

Har ni bra tips på andra intressanta sidor rörande vinkunskap, typ artiklar och annat matnyttigt så får ni gärna posta det här. :)

2. Mattias S

Mattias S Administratör

För den som är intresserad av att testa sina kunskaper så kan jag rekommendera denna sida.

Mängder av quizzar, instuderingsfrågor och "flashcards" som riktar sig till de som studerar WSET. Jag är dock lite osäker på hur tillförlitlig denna dam är, men mycket verkar ambitiöst upplagt.

ChristianB och Magnus L gillar detta.
  3. Mattias S

Mattias S Administratör

4. chambertin

chambertin Medlem

Den här brukar jag använd v.g Port: http://www.fortheloveofport.com/

kayaker och Mattias S gillar detta.
  5. chambertin

chambertin Medlem

kayaker gillar detta.
  6. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Mattias S gillar detta.
  7. Mattias S

Mattias S Administratör

merlotsmile gillar detta.
  8. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Mattias S gillar detta.
  9. Mattias S

Mattias S Administratör

10. Livermore

Livermore Medlem

:kyss: Tack för tipsen!

11. Mattias S

Mattias S Administratör

Varsågod!

12. Mattias S

Mattias S Administratör

Ramlade på följande länk igår: http://www.weinlagen-info.de/#bereich_id=62
    Perfekt för den som vill hålla koll på de flesta vindistrikt i världen, det är bara att filtrera och söka så hittar man detaljerad information om det mesta, dessutom direktlänkar till CT och WS. :)

Göran, Helen och ChristianB gillar detta.
  13. ChristianB

ChristianB Medlem

Det var ju en rolig sida! Först såg det lite rörigt ut men när jag väl zoomade in lite så blev det genast spännande att börja kika på enskilda vingårdar och hur de låg i förhållande till de stora namnen i området, t ex Bourgogne. ;)

Mattias S gillar detta.
  14. Michael.S

Michael.S Medlem

Riktigt bra, Tack för tipset. Har letat efter något sånt :)

Mattias S gillar detta.
  15. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Kan vi inte göra en kategori med årgångar i olika distrikt på forumet? letade nyss efter information om år 2012 i Bordeaux men hitta inget.

16. Mattias S

Mattias S Administratör

17. Skumpagne

Skit grejer vi gör en ordentlig istället.
    finewine vintages

18. kayaker

kayaker Cyklist

jrick gillar detta.
  19. Silenos

Silenos Medlem

Ja, det här är väl ändå en ypperlig idé. Det går ju nörda till det rejält om man vill... med allmänt stjärnsystem, drick nu betyg, förväntad lagringsduglighet, drick ungt-poäng, kommentarer om vinernas generella karaktär, hur vädret var, ev, variation inom distrikten, etc. Det kan ju få ta sin tid...

Skumpagne gillar detta.
  20. Skumpagne

Aaah här har vi en som hajjar grejen!
    Folk på forumet har bra kontakter och reser mycket så vi kan ta lite inside informations osv.
    Behöver ju inte börja ifrån 1800 talet utan kanske ifrån 2000 talet och framåt. klassiska distrikt och mycket nya världen unt so weiter på knackig tyska.

Glenn gillar detta.

Dela sidan