Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

André Clouet och andra

Hej!

Tänkte bara dela med mig av en trevlig vinsession som vi ordnade igår. Vi var 4 personer, varav bara jag var den enda som verkligen gillar champagne sedan förut, de andra har alltid varit lite tveksamma. Men så provade vi en André Clouet (GR), och vi kunde till min lycka konstatera att alla nu är fast i början till champagneträsket. En riktigt god champagne som jag tycker kan konkurrera med Bollinger NV, men då var det något halvår sedan jag sist drack en sådan. Fin smak av rostat bröd och grapefrukt, och en underbar doft av hyacinter och jul! Sedan fortsatte vi med en Montevina Terra D'Oro zinfandel som dock inte levde upp till sitt pris (148kr, hade druckit samma vin för drygt 3 år sedan, och minns den som mycket godare) och en Cuttaway Hill pinot noir som kändes väldigt "druvtypisk", väldigt lagom sådär, och ganska spritsig på ett bra sätt. Passade bra efter pinot noir-champagnen!

Så jag kan lugnt säga att det blir mer champagne i framtiden, slår troligen till på en Henriot 1996 snart.

Ha det bra!

Pelle
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: André Clouet och andra

Krasnojarsk skrev:
Hej!

Tänkte bara dela med mig av en trevlig vinsession som vi ordnade igår. Vi var 4 personer, varav bara jag var den enda som verkligen gillar champagne sedan förut, de andra har alltid varit lite tveksamma. Men så provade vi en André Clouet (GR), och vi kunde till min lycka konstatera att alla nu är fast i början till champagneträsket. En riktigt god champagne som jag tycker kan konkurrera med Bollinger NV, men då var det något halvår sedan jag sist drack en sådan. Fin smak av rostat bröd och grapefrukt, och en underbar doft av hyacinter och jul! Sedan fortsatte vi med en Montevina Terra D'Oro zinfandel som dock inte levde upp till sitt pris (148kr, hade druckit samma vin för drygt 3 år sedan, och minns den som mycket godare) och en Cuttaway Hill pinot noir som kändes väldigt "druvtypisk", väldigt lagom sådär, och ganska spritsig på ett bra sätt. Passade bra efter pinot noir-champagnen!

Så jag kan lugnt säga att det blir mer champagne i framtiden, slår troligen till på en Henriot 1996 snart.

Ha det bra!

Pelle
Kul attdu gillade Clouet det är en av mina absoluta favoriter när det gäller NV Champagne. Prova också vid tillfälle Clouet Silver, 100% PN även den, men helt utan socker, kraftfullare och mera karraktär än GR
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: André Clouet och andra

Vad roligt! Jag har fått det tipset också, och ska prova den när jag får chansen. Det känns bara lite tråkigt att inte "byta märke" ,så att säga, när man provar en ny. Men den står helt klart på inköpslistan.

Ha det!
Pelle
 

EuphoniC

Medlem
SV: André Clouet och andra

Jag skulle ändå placera André Clouet GR i det relativt stora fält av mer snälla NV Champagner som saknar lite av en profilerad karaktär, än om kanske i överkant av det fältet. Ett fält med Champagne som man aldrig blir besviken på men som inte heller sticker ut men samtidigt en mycket bra Champagne som en del av syftet att dricka den är att just skapa ett intresse för mumset.

Hua va törstig jag blev.
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: André Clouet och andra

Jo, det är lite så jag tänker också. Nästa steg blir en vintagechampagne för att se skillnaden, och kanske en Bollinger, för att jag inte druckit det på minst 4 månader. :D
 
SV: André Clouet och andra

Ville bara säga att jag drack Andre Clouet på Grand och den var ärligt talat inget vidare, förstår inte hur ni kan gilla den alls faktist. Kan rada upp NV champagne som jag skulle välja före vilken dag som helst!
 
SV: André Clouet och andra

Usuallybubble skrev:
Ville bara säga att jag drack Andre Clouet på Grand och den var ärligt talat inget vidare, förstår inte hur ni kan gilla den alls faktist. Kan rada upp NV champagne som jag skulle välja före vilken dag som helst!
Jag är inte så extremt förtjust i Clouet GR, speciellt senare år. Dock skulle jag inte gå så långt som "inget vidare". Finns bättre NV men också många sämre. Silver Brut är dock mycket bättre än GR.

Säkert att det inte var en dålig flaska du fick, sådant ska man skicka tillbaka.
 
SV: André Clouet och andra

Ja du, kanske faktist jag har iofs aldrig fått en dålig champagne innan och dessutom inte druckit Clouet varken före eller efter en vara för att du sa det ska jag dricka den i helgen, är den vedervärdig även denna gången (ok jag överdriver lite för sakens skull) så skipper jag den i framtiden.

Jag tyckte f ö illa om Palmer&Co vilken ni verkar gilla, men men...alla har sin smak
 

Elvis

Medlem
SV: André Clouet och andra

Som shorepower skriver är Andre Clouet Silver Brut betydligt bättre än vanliga GR.

Vem gillar vanliga Palmer? Palmer 96 på magnum är trevlig och Amazone de Palmer ännu bättre, men vanliga? Nja.

Min NV-favorit i budgetprisklassen är Pierre Peters.
 

Jos

Medlem
SV: André Clouet och andra

Elvis skrev:
Som shorepower skriver är Andre Clouet Silver Brut betydligt bättre än vanliga GR.

Vem gillar vanliga Palmer? Palmer 96 på magnum är trevlig och Amazone de Palmer ännu bättre, men vanliga? Nja.

Min NV-favorit i budgetprisklassen är Pierre Peters.

Tycker Palmer -02 för typ samma pris är vassare men smaken är som...
 
Toppen