Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ankvin

Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Anka =Bdx eller Madiran.
Det feta i ankan lirar superbt med tanninrikt vin. Skippa Pinot Noir, finns ändå inget drickbart för 150:-
Men går tanninrikt vin ihop med 70 åriga tanter?? :rolleyes: Iofs så tappar man ju smaklökarna ju äldre man blir ...
Har du några konkreta bolagsnummer att rekommendera???
 

ChristianB

DipWSET
Anka =Bdx eller Madiran.
Det feta i ankan lirar superbt med tanninrikt vin. Skippa Pinot Noir, finns ändå inget drickbart för 150:-
Den var ju jädrigt spännande; i regel känns det ju som att PN är det givna alternativet för anka, men om tanninerna kan "ersätta" syran i vinet så kan det säkert fungera! Är det några begränsningar på tillagningen då? :p
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
OK! Jag sms'ar den. Men var beredd på att ett gäng 70 åriga tanter kanske återkommer :D

Inte lätt att hitta en PN under 150, men visst skicka tanterna på mig om de blir missnöjda. Får fixa ett Vininferno i Stockholm som kompensation om missnöje uppstår.... Har en stor uteveranda om vädret tillåter, så om de är "många" damer över 70 som är upprörda fixar jag det med lite bättre viner ....;)
 

chambertin

Medlem
Men går tanninrikt vin ihop med 70 åriga tanter?? :rolleyes: Iofs så tappar man ju smaklökarna ju äldre man blir ...
Har du några konkreta bolagsnummer att rekommendera???
Allt är ju relativt men dagens viner (framför allt i den här prisklassen) brukar ju inte ha några excesser av tanniner, inte ens Madiran numera.
Bdx för 150:- vill jag inte ge mig in på och på vårt älskade SB så är utbudet av Madiran < 150:- = Bouscassé (
http://www.systembolaget.se/2204 ).
Har ju inte provat den på länge men minns den som ok,
 

chambertin

Medlem
Den var ju jädrigt spännande; i regel känns det ju som att PN är det givna alternativet för anka, men om tanninerna kan "ersätta" syran i vinet så kan det säkert fungera! Är det några begränsningar på tillagningen då? :p
Min erfarenhet från Frankrike och framför allt i de områden där anka är vanligt på menyn är att Pinot Noir sällan rekommenderas. I synnerhet i sydväst där anka i alla former är mkt vanligt.
Syra eller strävhet (eller både och) är ju bra motpoler till fet mat.
Både Madiran och många Bdx har ju inte bara ordentligt med tanniner utan också rejält med fruktsyra. Generellt har jag svårt för viner med riktigt låg syra till mat men dom kan ju vara trevliga att dricka på egen hand.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Allt är ju relativt men dagens viner (framför allt i den här prisklassen) brukar ju inte ha några excesser av tanniner, inte ens Madiran numera.
Bdx för 150:- vill jag inte ge mig in på och på vårt älskade SB så är utbudet av Madiran < 150:- = Bouscassé (
http://www.systembolaget.se/2204 ).
Har ju inte provat den på länge men minns den som ok,
Har provat och det funkar nog bra, dessutom är det gott!
 

Gurto

Medlem
på vårt älskade SB så är utbudet av Madiran < 150:- = Bouscassé (

Bouscassé är definitivt ett trevligt vin. Denna Madiran kan också bli din för en lägre summa:
http://www.systembolaget.se/75966
Båda är ganska trevliga viner men självklart inga under av komplexitet. Väljer dem dock över Bourgogne i samma prisklass varje dag veckan - inte värt att botanisera där för de pengarna och som du nämner är det svårt att hitta någon vettig Pinot överhuvudtaget för det priset.
 

ChristianB

DipWSET
Min erfarenhet från Frankrike och framför allt i de områden där anka är vanligt på menyn är att Pinot Noir sällan rekommenderas. I synnerhet i sydväst där anka i alla former är mkt vanligt.
Syra eller strävhet (eller både och) är ju bra motpoler till fet mat.
Både Madiran och många Bdx har ju inte bara ordentligt med tanniner utan också rejält med fruktsyra. Generellt har jag svårt för viner med riktigt låg syra till mat men dom kan ju vara trevliga att dricka på egen hand.
Kul att det finns alternativ som utmanar gamla sanningar lite! Ska höra med en kollega som är kock var han köper sina ankor, och så får det bli lite middagsbjudning någon dag!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bouscassé är definitivt ett trevligt vin. Denna Madiran kan också bli din för en lägre summa:
http://www.systembolaget.se/75966
Båda är ganska trevliga viner men självklart inga under av komplexitet. Väljer dem dock över Bourgogne i samma prisklass varje dag veckan - inte värt att botanisera där för de pengarna och som du nämner är det svårt att hitta någon vettig Pinot överhuvudtaget för det priset.
Riktigt bra Madiran, storebror är dock ännu bättre (Vieux Ceps) när det finns att få tag i. :)
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Bouscassé är definitivt ett trevligt vin. Denna Madiran kan också bli din för en lägre summa:
http://www.systembolaget.se/75966
Båda är ganska trevliga viner men självklart inga under av komplexitet. Väljer dem dock över Bourgogne i samma prisklass varje dag veckan - inte värt att botanisera där för de pengarna och som du nämner är det svårt att hitta någon vettig Pinot överhuvudtaget för det priset.
Finns inte i butik :(, så då går det bort.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Max 150 kronor och samtidigt i butik är inte jättelätt. Pinot Noir spontant men i den prisklassen vet jag inte riktigt. om de inte är alltför kräsna skulle jag tipsa om 2012 Irony Pinot Noir eller kanske 2013 Carrick Unravelled Pinot Noir. Har druckit både, inte allts några stora viner men fungerar. Om vitt så möjligtvis 2012 Bourgogne Les Sétilles. Subjektivt så tycker jag Les Sétilles är överlägset bäst, Men om de vill ha rött är det irrelevant.
Men ... missade helt detta inlägg igår :eek: ... så himla konstigt :confused: . Tusen tack för tips!!! Carrick Unravelled har dock utgått.
 

Gurto

Medlem
Jo, det är sant, ville bara upplysa om att just storebror är ett megakap när det finns tillgängligt, that's all. :)

Jag förstod det :) Kommer definitivt att testa, som sagt. Faktiskt, när jag tänker efter, så kan jag redan ha provat. Gjordes i så fall i samband med att jag provade andra viner från Janake så minns inte mer än att jag tror att jag gillade det. Får bli omprövning för att validera.
 
Toppen