Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ankvin

Vino fino

Medlem
Som vanligt när man ska kombinera är ju smaksättningen minst lika viktig som huvudråvaran.

Hur ska ankan tillredas?

Beroende på recept kan vitt vin vara lika bra som eller bättre än rött. Apelsin- eller ananassås är exempel på det. Där kör ju folket från Alsace gärna en Pinot Gris, vilket är ypperligt.

Körsbär och sådant brukar kräva Pinot Noir. En mustig confit är ju underbart med Madiran, som andra varit inne på.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Min erfarenhet från Frankrike och framför allt i de områden där anka är vanligt på menyn är att Pinot Noir sällan rekommenderas. I synnerhet i sydväst där anka i alla former är mkt vanligt.
Nu finns det ju dock en tendens i Frankrike att servera de lokala vinerna till all mat oavsett om det finns andra viner som passar bättre. ;) Det hela har väl mycket med vilket ankrätt det är. I Frankrike är det ju vanligt att anka förekommer i mer rustikt och lantligt kök, medan vi väl i Sverige tänker mer på anka som "festmat". Till rosastekt ankbröst tycker jag en bra PN är alldeles utmärkt, och det är gissningsvis den kombinationen som har etablerat kombinationen anka-PN i Sverige. Konfiterade anklår har ju mörkare smak, så där kan ju något lite tuffare rött vin passa bra. Skulle man dessutom (på Sudouest-manér?) servera rätten med pommes de terre sarladaises, potatistärningar stekta i ankflott, så börjar väl en subtil bourgogne hamna rätt långt ner på listan. Håller också helt med om att en apelsinsås-anka kan må bra ihop med en Pinot Gris.
 

Byfånen

Leg. byfåne
Åt gräsand idag och till det dracks Scavinos Langhe Nebbiolo. Maten var fantastisk, men vinet sådär trots att det hyllats av många. Om vinet passade till maten är kanske svårt att säga då det inte fick stående ovationer varken innan eller under måltiden. En aning slätstruket tyckte både värd och gäster, eller var det de höga förväntningarnas fel?
 

Gurto

Medlem
Konfiterade anklår har ju mörkare smak, så där kan ju något lite tuffare rött vin passa bra. Skulle man dessutom (på Sudouest-manér?) servera rätten med pommes de terre sarladaises, potatistärningar stekta i ankflott, så börjar väl en subtil bourgogne hamna rätt långt ner på listan.

Jag tycker i och för sig att Bourgogne (eller annan bra, slank, PN) funkar väldigt bra även till confit. Har aldrig upplevt att vinet övermannas. En väldigt mogen är väl lite fel men en lite yngre, bärig och spänstig med frisk syra som skär genom det feta. Älskar den kombinationen - det är något med fågelfett som gör det. Är inget fan av tanninstinna och mörkfruktiga viner till någon form av anka faktiskt. Men smaken är ju, som bekant, olika.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker i och för sig att Bourgogne (eller annan bra, slank, PN) funkar väldigt bra även till confit. Har aldrig upplevt att vinet övermannas. En väldigt mogen är väl lite fel men en lite yngre, bärig och spänstig med frisk syra som skär genom det feta. Älskar den kombinationen - det är något med fågelfett som gör det. Är inget fan av tanninstinna och mörkfruktiga viner till någon form av anka faktiskt. Men smaken är ju, som bekant, olika.
Min erfarenhet är att vintyper man uppskattar tenderar att funka bättre till det mesta i matväg jämfört med vintyper man gillar mindre, rent generellt. Detta utöver de mest uppenbara matchningsreglerna då vill säga (Auslese till biff och bea är mest troligt en dålig mix rent objektivt t.ex.). :)
 

Gurto

Medlem
Min erfarenhet är att vintyper man uppskattar mer tenderar att funka bättre till det mesta i matväg jämfört med vintyper man gillar mindre, rent generellt. Detta utöver de mest uppenbara matchningsreglerna då vill säga (Auslese till biff och bea är mest troligt en dålig mix rent objektivt t.ex.). :)

Ligger naturligtvis något i det. Men jag gillar även stram, kraftig och tanninrik Bordeaux t.ex men inte till anka. Dricker inte Bourgogne till biff, bea och pommes heller. Är på intet sätt vinmonogam men föredrar viss typ av vin till viss typ av mat. Detta har vi dock diskuterat förut och det finns olika tankar kring det här med att matcha mat och vin (eller att inte göra det) och det är bara att acceptera att man tycker och tänker olika.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ligger naturligtvis något i det. Men jag gillar även stram, kraftig och tanninrik Bordeaux t.ex men inte till anka. Dricker inte Bourgogne till biff, bea och pommes heller. Är på intet sätt vinmonogam men föredrar viss typ av vin till viss typ av mat. Detta har vi dock diskuterat förut och det finns olika tankar kring det här med att matcha mat och vin (eller att inte göra det) och det är bara att acceptera att man tycker och tänker olika.
Helt sant, men ofta blir det lite väl ensidigt att utgå från de närmast cementerade vinparningsklassikerna. Jag menar, det är ju så förbenat trevligt att välja vin och mat efter humör istället för att känna sig "tvungen" att dricka Bordeaux för att det ligger lite kossa och bea på tallriken, när man just denna dag är sugen på en ung Shiraz från Barossa. ;)

För övrigt, blindprovning av vin är ju vanligt förekommande, det skulle vara jädrigt intressant att blindprova vin ihop med mat på samma sätt, just för att slippa förutfattade meningar (om man nu har såna).

Fan, nu blev jag riktigt taggad på att arrangera något sådant! :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ett ungt men fullt funktionellt tips www.systembolaget.se/97002
Jahå, då var vi där igen, en önskan om ett tips för max 150 kr leder till ett förslag för 358 kr... :confused:
Sedan hickar jag till lite över priset av ett annat skäl, för jag ser att jag köpte 2009:an av denna för 229 kr på SB! Visst är Grivot bra, men det här var nog det högsta pris på en Bourgogne rouge jag sett utan att en utpräglad kultproducent var inblandad!
 
Toppen