Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ännu en fantastiskt underbar resa till Champagne :)

jocke

Medlem
Champagneresa Del I

Återigen en trevlig resa till mitt favoritställe, Champagne. Det har börjat bli en tradition att åka ner till Champagne 2 ggr om året, en gång i slutet av Juni och en gång senare på året. Enligt vår tradition har resan alltid först gått ner till Zweibrucken där det finns ett riktigt trevligt Outlet där man kan shoppa loss.
Vi började dock resan från Linköping tidigt på söndagsmorgonen den 26 juni. Resa gick över Helsingborg ner till Puttgarden vidare till Frankfurt Am Main där vi hade bokat ett rum på ett personligt och trevligt hotell i centrala delarna. Resan ner gick hyfsat smärtfritt. Vi åkte bara förbi 25-30 st vägarbeten. En del var begränsade och gick snabbt över och andra vägarbeten var knappa 1 mil långa och tog lite längre tid. Fick faktiska bara ett kort psykbryt och började lite frustrerande inför min fru ifrågasatte varför det fanns orangea koner, halva autobahn avstängd men inte en maskin, arbetare el någonting annat som tydde på att här ska det byggas om. Var är den tyska ordningen eller kanske detta var den tyska ordningen, tyskarna planerar i god tid innan?. Inte vet jag men djävulshornen började växa och hade jag inte lugnat ner mig så kunde Michel Douglas I Falling down slänga sig i väggen och Hellboys horn hade kommit en bra bit efter mina.
På morgon kvisten efter en god natts sömn och en bra frukost åkte vi vidare till Zweibrucken. Efter att ha shoppa loss på Outlet under 3-4 h och ett antal påsar rikare med diverse innehåll åkte vi vidare till Epernay där vi för första gången hyrt en lägenhet av självaste Damien Hugot. Resten av dagen/kvällen tog vi det lugnt och laddade upp för en underbar vecka. Imorgon tisdag hade vi 3 st odlare bokade och en trevlig kväll hos Magnum med fru och Denis Billecart. Temat hos Magnum kommer bli Enchanteleurs 1988-2000. Jäkla var trevligt det ska bli :)
Efter en natt med bra behövlig uppladdningssömn i härliga sängar började Champagneäventyret på allvar. Vulgärt mycket champagne kommer att drickas denna vecka. Vi började med Jose Michel i Moussy kl 11.00 där vi träffar Tomas. Det är tredje gången vi besöker Tomas på Jose Michel och vi (mest min fru) uppskattar champagne som genomsyras av mycket lakrits. Här gick vi igenom hela hans arsenal av cuveer: tradition, pinot meunier, extra brut, bdb, vintage, SC och avslutningsvis Père Houdart. Jaha nu börjar det trevliga drickandet och jag kommer få lida för det imorgon bitti när vi är på besök hos Billecart -Salmon men det vet jag inte om än :).
Vi åkte iväg från José Michel med en hel del buteljer, magnum och ett par jeroboam. Nu blev det lunch på AU36 i Hautvillers där vi tog in en flaska Georges Vesselle BdN och deras lÀssiette de Champardíses. Väldigt trevligt. Efter lunch blev det en sväng till Bonnaire, som definitivt är en favoritodlare hos mig, min fru är mer tveksam. Som vanligt tog trevliga Laetitia emot oss och av artighet tog vi ett, par, nja det blev nog fyra glas champagne och pratade om allt mellan himmel och jord. Det blev Bdb, 2008, Ver sacrum och Variance. Självklart så handlade jag på mig en del 2008, prestige 2006 och en del annat. Bonnaire gör riktigt bra champagne. Efter Bonnaire åkte vi vidare till Ambonnay och RH Coutier. RH Coutier är en odlare som vi har besökt flera gånger och jag var ute efter deras 2008 och cuvee Henri III 2008. Självklart provade vi ett par glas av tradition och 2008 innan jag köpte på mig 2008, cuvee Henri III 2008. Buteljer fick jag tag på men bara en magnum 2008. De hade inga fler kvar men de kommer återkomma efter sommaren så där måste det inhandlas lite fler. Jag blev erbjuden 2005 magnum så jag tog den med. Vet att jag har några 2004 magnum i källaren men inga 2005, so why not :).
Dagens sista besök var avklarat och vi åkte till Epernay och lägenheten för lite återhämtning. Innan resan så hade jag och Magnum bestämt olika teman för varje kväll. Min kväll var tisdag, då det var Enchanteleurs, onsdag var Magnums kväll med Selosse, torsdag var temat Big bottles in the garden och fredagen var valfria flaskor.
Enchanteleurs 1988, 1989, 1990, 1995, 1996, 1998 och 2000 kommer rinna ner för våra strupar innan kvällen var slut och vid 02.30 tiden öppnade Magnum av en oförklarlig men mycket trevlig anledning en magnum Billecart-Salmon Rosé :). Why? För han kan :). Förövrigt var Enchanteleurs 1988 på magnum.
Henriot Ench 88.JPG
Henriot Ench 89.JPG
Henriot Ench 90.JPG
Henriot Ench 95.JPG
Henriot Ench 96.JPG
Henriot Ench 98.JPG
Henriot Ench 00.JPG

Vi var fem stycken som skulle få njuta av dessa underbara flaskor. Jag, min fru, Magnum, hans fru och trevliga och underhållande Denis Billecart. Alla flaskor var fantastiskt bra men väldigt olika. 1998 kunde det nog finnas en bättre flaska men överraskningen för mig var 2000. Vad den har utvecklats på ett år. Hade provat den ett par tillfällen innan men vilka dofter och smaker. 1996 var nog vinnare för många, frisk, fräsch, balanserad. Den har många år kvar. Denis gick igång på den och dagen efter beställde han 2 magnum 1996 på LE520. 1995 var helt annorlunda och motsatsen till 1996. Här fick du smaker och dofter av en äldre champagne. Det tycker jag om :).
Vid 03 tiden tackade vi för oss och tog våra lurviga ben och begav oss till lägenheten. Som en ståndaktige tennsoldat tog Denis Billecart kommandot och följde oss ända till lägenheten. Ett par gånger var jag dock tvungen att be honom dra ner på tempot eftersom jag höll på att få en hjärtattack :). Vägen han tog till lägenheten var inte den närmaste utan det blev en nattlig sightseeing i Epernay innan vi kom till lägenheten. Sightseeingen var nog inte riktigt meningen men i detta fall kan vi nog skylla på all god champagne som tog över lokalsinnet :). I vilket fall så är det en härlig gubbe med stort hjärta.
Bums i säng och kl 10.00 ska vi vara på Billecart-Salmon. Vad trevligt tänkte jag....
 
Trådskapare
J

jocke

Medlem
Då kör vi på med del II.

Onsdag morgon 28 juni kl 9.00 studsade jag upp efter en djuuup natts sömn. Ingenting kunde ha stört mig under natten och jag tror att det hade behövts en jordbävning för att jag ens skulle ha lyft på ett ögonlock. Shit va överraskande bra jag mådde. Jag brukar inte må dåligt efter riktigt bra omgång av trevlig champagne. Visst, lite seg kan man vara för att det blir sent och lite sömn. I vilket fall in i duschen, på med kläder, lite frukost med ngn yoghurt och croissant. Det här kommer bli bra :). Ner i bilen och vidare mot Mareuil-sur-Ay och Billecart-Salmon. Resan dit är på dryga milen. Efter ett par kilometer börjar det hända något med min kropp. Svårt att fokusera, kände att illamåendet började krypa uppför ryggraden, fick upplysningar av min fru att jag såg likblek ut. Vad är detta? Min fru frågade om hon skulle dra ner rutan så jag fick lite frisk luft. Nää blev svaret, jag bet ihop. Detta var en ny upplevelse för mig. Vi var i god tid i Mareuil-sur-Ay, parkerade bilen och vandrade mot Billecart-Salmon som låg cirka 50 m längre bort. Tyvärr mådde jag inte bättre utan rent av sagt sämre. Ni kanske har upplevt att man dagen efter inte kan lyfta blicken än knappa metern framför fötterna, så dåligt mådde jag. I vilket fall gjorde jag min bästa, bet ihop och tvingade mitt huvud och ögon att titta lite mer rakt fram. Tyvärr fick jag göra det ett antal gånger eftersom huvudet åkte ner nästa lika snabbt.
B-S framsida.JPG

Vi togs emot på B-S av en trevlig kille vars namn jag inte kommer ihåg, blev visad till ett rum för att invänta de andra. Det kanske var tur denna gång att det var några fler på detta besök men det är första gången som jag besöker ett hus där vi är flera än jag och min fru. De andra ramlar in, ett par från Florida där mannen var inköpare av B-S och sen 4 st från Australien. Vi fick en trevlig rundvandring och diverse frågor ställdes under vägen, dock var jag mer tystlåten än vanligt. Efter rundvandringen så blev det en provning av 4 champagner extra brut, brut rosé, brut sois bouis och NFB 02.
B-S tasting.JPG

Jag mådde inte alls bättre, utan tog första glaset, snurrade runt och började lukta, WOW. När näsan var i närheten av glaset så blev det TILT i hjärnan. Jag klarade inte av att lukta på champagnen. Vad är detta? Vad händer? Det är ju härlig champagne vi pratar om. Så jag fick hålla glaset lite längre ifrån. Jag tvingade mig av ren artighet att dricka en klunk sen gjorde jag något jag aldrig gjort förut, JAG HÄLLDE UT DET, fast först när en annan person i sällskapet hade gjort det. Det fortsatte så under alla fyra champagnerna. Dock när vi kom till den sista NFB 2002 så försökte jag ta en lite större klunk. Det jag kommer ihåg av tastingen var att NFB 2002 har utvecklats en hel del på sista tiden (har provat den 4 ggr). Den var instängd när jag provade den första gången men nu har den öppnats sig en del och den är på rätt väg. När provningen var över avlägsnade jag och min fru rätt snabbt medan de andra var mer sociala.

Vi åkte mot Epernay och lägenheten men vi tog en snabb avstickare till Mcdonalds i Epernay för jag var tvungen att få i mig någon slags mat så jag fick lite energi i mig sen blev det lägenheten och vila i knappa 2 h innan vi skulle till Deutz kl 16.00. Det var inga problem att somna och jag vaknade som en ny människa men ny energi och hunger för champagne. Mot Ay och Deutz.
Deutz framsida.JPG

Vi var där i tid och möttes upp av Sonia, som var en riktigt trevlig kvinna, full av energi och kunskaper. Större delen av hennes familj hade arbetat i champagnebranschen och Charles Heidsieck var hennes farfar. Häftigt :). Vi blev visad runt i William Deutz resident där tiden har stått stilla.
Williams resident.JPG

Allt såg precis ut som på Williams tid. Tapeter, mattor, möbler, allt och alla rum användes till möte, lunch osv så det var inte bara ett museum. Efter det, ut i trädgården som var riktigt trevlig, vidare till vineriet
Tankar.JPG

och källaren och sen tillbaka till Williams resident för en tasting. Där vi fick prova Classic, BdB 09 och William Deutz 06.
Tasting Deutz.JPG

Den stora stjärnan var WD 06. Efter en av de bästa och trevligaste rundvandringen av ett hus tackade vi för oss. Vi blev ditbjudna för att göra ett besök när skörden skedde under september men det blir nog inte i år. Vi fick var sin påse med en Deutz classic och lite annat smått och gått. Nu blev det bilen direkt till lägenheten, svida om och sen till Magnum och fru för mat och ännu mer champagne. Nu gäller Selosse. Först ut blev en Selosse Rosé deg 4 juni -14, ojoj vad trevlig. Man bara slappnade av, sen blev det en VO deg 12 dec -14. Då blev man så glad :). Sen rullade Magnum på med Selosse Ambonnay. Le Bout du Clos. Deg 14 mars 13, Ay. La Cote Faron. Deg 11 mars 13, Le Mesnil Sur Oger. Le Carelles. Deg 10 april 13 och sist men inte minst Mareuil-sur-Ay. Sous Le Mont. Deg 11 feb 13. Faan va bra.
Selosse rose. Deg 4 juni 14.JPG
Selosse VO. Deg 12 dec 14.JPG
Ambonnay. Le Bout du Clos. Deg 14 mars 13.JPG
Ay. La Cote Faron. Deg 11 mars 13.JPG
Le Mesnil Sur Oger. Le Carelles. Deg 10 april 13.JPG
Mareuil-sur-Ay. Sous Le Mont. Deg 11 feb 13..JPG

Trevlig kväll det här :), som vanligt. Vid ett tiden, kanske två så tackade vi för oss och gick hem mot lägenheten. Väldigt nöjda efter ännu en fantastisk kväll med Magnum och hans fru. Imorgon är det besök hos Henriot och Big bottles in the garden hemma hos Magnum med Denis Billecart, Damien Hugot och Hermione från Gosset.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Trevlig berättelse!
Men fy fan vad det är värdelöst att må så där!
Du beskriver exakt mitt bakistillstånd, finns inte en chans i helvete att jag kan prova något vin i det tillståndet.
 
Trådskapare
J

jocke

Medlem
Del III
Kl 10.00 skulle vi träffa Beatrice på Henriot i Reims. Vi var där i god tid innan även fast vår gps försökte lura oss på helt andra vägar. Denna morgon var en helt vanlig morgon. Jämför man med gårdagen så var det som dag och natt. Lite seg när jag vaknade men annars laddad för mer champagne och upplevelser. Vi har träffat Beatrice en gång precis innan jul, då var källaren och vineriet stängt hos Henriot så tanken var att vi skulle ta en runda denna gång men så långt kom vi inte, den får vi ta nästa gång. Vi satt och pratade i ett par timmar och drack champagne. Min sociala fru har någon förmåga att öppna upp varenda kvinna hon träffar hos olika hus/odlare så man får reda på allt om deras barn, män, barnbarn, var de bor, vad de gör osv och då blir besöken verkligen personliga och på något sätt mer givande. Men det roligast är att ett vid ett par återbesök vi har gjort, bl a hos Varnier-Fanniere så kom Denis Varnier inte ihåg min fru utan bara mig och samma sak hände på denna resa när vi besökte André Jacquart då en anställd tog emot oss som vi också hade träffat förra året och hon kom heller inte ihåg min fru utan bara mig :) så något intryck gör jag visst även fast jag kan vara lite introvert ibland.
Henriot.JPG

Champagnerna som vi provade var BdB, 2006, rosé 2008 och Enchanteleus 2000. För mig är Henriot en favorit och jag uppskattar alla dessa champagner. Givetvis så är Enchanteleurs den klart bästa och 00 är riktigt bra idag (som jag skrivit tidigare). Rosén 08 tycker jag också går från klarhet till klarhet. Förövrigt så kan jag informera att nästa årgång som släpps av Enchanteleurs är 2005. Så Henriot gör en Charles Heidsieck. De hoppar över 2002 och 2004. Vi tackade för oss och jag fick med mig några tomma träboxar (bla till Enchanteleurs och till Jeroboam) som jag hade bett om. Sen tyckte Beatrice att vi skulle ha lite andra saker så då tog man tacksamt emot det. Passar perfekt i källaren. Vi sa au revoir och vi håller kontakten och nästa gång blir det vineriet och källaren. Därefter gick vi runt lite i Reims, åt en lite senare pastalunch på ngn italiensk ställe och återvände sen till Epernay och lägenheten på eftermiddagen. Nu var det time att ladda för Big bottles in the Garden kl 18.00. Temat var Big bottles och för denna kväll innebar det Jero :)
Jeroboam.JPG

Vi dök upp kl 18 hos värdparet magnum och fru. Henriot 1995 fick representera mig och min fru, Charles Heidsieck Mis en Cave 1997 fick representera Magnum och fru, Denis Billecart hade med sig en Billecart-Salmon Rosé och Damien Hugot med flickvän hade med sig en ny deggad 2006 non dosage. Vilken härlig och ovanlig fest och fantastiska champagner :). Även Hermione från Gosset var med denna kväll. Det blev en väldigt trevlig kväll med som sagt mycket champagne, trevliga människor och inget regn :). De första som gav upp var Damien med flickvän och Hermione. Vi andra fortsatte tills flaskorna var slut. Kom inte en B-S magnum rosé fram då? JAVISST :). Blev en sen kväll, tror vi var hemma runt tre tiden. Kl 10.30 ska vi vara hos Philipponnat sen blir det en sväng förbi André Jacquart, vidare till Damien Hugots vineri och sen en avslutning hos Magnum och fru. Kan det bli bättre??
 
Trådskapare
J

jocke

Medlem
En ny dag, nya utmaningar. Överraskande pigg denna morgon. Det har varit några dagar med mycket champagne och sena kvällar men självklart fixar man en dag till, eller jag skulle nog fixa många dagar till J. Dusch, frukost ner till garaget sätta sig i bilen mot Philipponnat i Mareuil-sur-Ay.
Hus Philipponnat.JPG

Vi blev mottagna av Nicoletta. En italienska som pluggade i Frankrike, började arbeta på Philipponnat sen 8 år, hittade kärleken blev med barn och sen var fast i Frankrike och Champagne. Besöket var lite stelt och fyrkantigt i början men rätt så snabbt slappnade Nicoletta av och det blev ett riktig trevligt besök. Turen gick traditionsenligt genom vineriet och ståltankarna till ekfaten.
Philipponnat. Mer tunnor.JPG

Phillipponnat experimenterar en hel del. De hade precis fått in en del nya ekfat som var ngt hemligt framtida experiment. Faten var nya, snygga med röda stålringar. När Champagnen från dessa ekfat skulle släppas kunde Nicoletta inte säga något om.
Philipponnat. Tunnor.JPG

Vi gick vidare ner i källaren och runt bland alla flaskor. Enligt Nicoletta har Philipponnat en hel del äldre flaskor i sin källare. Jag blir som en unge i en godisbutik när jag ser alla dessa härliga flaskor bara ligger och väntar på att komma till min källare och blir uppdruckna av mig och mina vänner :).
Philipponnat. Gång.JPG

Vi gick vidare och kom snart till vårt blivande provningsrum. Det som är trevligt med Philipponnat är att de har en hel del info på baksidan hur många flaskor som är gjorda, när de är deggade, dosage, blandningar osv. Utöver det gör de riktigt härliga champagner med Clos des Goisses som sin stjärna. Men deras non dosage, BdN är riktigt trevliga.
Flaskor. Philipponnat, baksida.JPG
Philipponnat. flaskor, fram.JPG


Dessa fem champagner fick vi prova. Non dosage, BdN 2009, cuvée 1522 2007, Le Leon 2006 och Clos des Goisses 2006. Le Leon är en av tre olika vingårdbetecknade cuvéer (de övriga är Mareuil-sur-Ay och Les Cintres) och som görs av 100 % PN. Alla är extra brut. Clos des Goisses 2006 kommer ingen bli besviken på. Själv funderar jag på vad jag tyckte om Le Leon 2006. Jag hade nog behövt mer tid med den champagnen. Jag tog ett par glas och lätt ett stå ett tag och den förändrades till det bättre när den fick mer luft. Jag ska definitivt prova den fler gånger för den kommer bli betydligt bättre och mer harmonisk med lite längre lagring.
Vi tackade för ett mycket trevligt besök och åkte till Magnum och fru för en pastalunch och 2 st Kronenbourg för omväxlingsskull. Efter lunchen blev det ett besök till André Jacquart för att inhandla deras 2008 och deras Mesnil med bas av 2008. Hade haft kontakt med Marie och det fanns 2008 när jag skulle komma. Men ICKE fanns det några 2008 för de skulle nu släppas i slutet av juli, början av augusti. Grrr, så det fick bli några flaskor av Mesnil, både med och utan dosage och de är riktigt bra. Jag föredrar med dosage medan min fru vill ha non dosage. Vi tackade för oss och åkte tillbaka till lägenheten och tog det lugnt någon timme innan vi skulle till Damien Hugots vineri och prova lite av hans champagner. Sånt tycker jag är himla trevligt. Då kommer det lilla barnet fram i mig igen när man får gå runt bland flaskor, ståltankar, se etikettsmaskinerna osv. Nog om det. Vi fick prova hans stilla vin, bla Cramant 2014 och 2015 och två andra stilla viner som sen kommer bli cuvée. Här spottande många av oss el hällde i tunnorna men inte jag. Det har hänt EN gång (Billecart-Salmon) och kommer inte hända igen så det dracks upp :). Efter det gick vi till rummet bredvid och Damien började poppa flaskor till höger och vänster. Det blev 2006, 2008, rose, bdb med olika baser, VV 2009, det blev en del nydeggade flaskor bla VV 2006. Jag har det på en kort filmsnutt men den gick tyvärr inte att ladda upp.
Vi kunde ha stannat där hela natten men vi hade en sista kväll hos Magnum och fru och några champagner till. Så vi sa hej då och åkte till lägenheten, lämnade bilen och gick till Magnum.
När vi kom till Magnum så var det jag, min fru, Magnum med fru och Denis Billecart som skulle dela på följande flaskor:
BC 96.JPG
BC BdB.JPG
Bonnaire 82.JPG
Bonnaire 90.JPG
PR 08 rose.JPG
Bc rose.JPG

Hmm, känns som att jag har glömt ngn flaska. I vilket fall så blev det återigen en super trevlig och sen kväll även denna gång. B-S Grand Cuvee 1996 finns bättre flaskor av, kan ha varit lite kork i den, PR rosé 08 var väldigt rödvinsröd och lite märklig, Bonnaire 1982 och 1990 var magnifika. Imorgon åker vi hem med massor med nya champagneupplevelser, alla möte med nya och nygamla vänner och en hel bil full med champagne :).
 
Trådskapare
J

jocke

Medlem
Jag vet exakt hur många flaskor jag fick med mig, 129 flaskor, 14 magnum och 3 jero. 18 flaskor vin och 8 plattor öl från Bordershop. Bilen var mega full. Förra sommaren fick jag in 176 flaskor och 3 magnum men bara 3 plattor med öl och 12 flaskor vin. Då var bilen också megafull :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag vet exakt hur många flaskor jag fick med mig, 129 flaskor, 14 magnum och 3 jero. 18 flaskor vin och 8 plattor öl från Bordershop. Bilen var mega full. Förra sommaren fick jag in 176 flaskor och 3 magnum men bara 3 plattor med öl och 12 flaskor vin. Då var bilen också megafull :)

Underbart! :D
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Fantastisk läsning! Jag blir själv riktigt sugen på att åka ner till Champagne igen. Härliga människor och helt ok dryck i området. ;)
 

Swedish

Medlem
Sorry för trådkapning (fantastisk läsning förövrigt Jocke!) men för er som gillar Henriot och för er som gillar att planera kostnader (alt. planera sms-lån) så kan ni notera i era agendor att Henriot 00, 96, 95, 89, Henriot Rosé 90, 89, 88 samt Enchanteleurs 98, 96, 95 släpps på varierande storlekar (halvmagnum, magnum, dubbelmagnum) den 27/10, 3/11 samt 10/11 på SB...
 

ChristianB

DipWSET
Låter helt fantastiskt, och härligt berättat också!

Gillar verkligen de här ambitiösa reseskildringarna på finewines.se :) Ska dra mitt strå till stacken sen också (och visa att det finns andra platser än champagne. :p).
Det är sådant man gör ett "FineWines Magazine" av sedan. ;)
Sorry för trådkapning (fantastisk läsning förövrigt Jocke!) men för er som gillar Henriot och för er som gillar att planera kostnader (alt. planera sms-lån) så kan ni notera i era agendor att Henriot 00, 96, 95, 89, Henriot Rosé 90, 89, 88 samt Enchanteleurs 98, 96, 95 släpps på varierande storlekar (halvmagnum, magnum, dubbelmagnum) den 27/10, 3/11 samt 10/11 på SB...
Ah! Fin info där! Det blir till att lägga undan lite slantar för hösten då (även om det säkert inte blir tillräckligt). :D

Jättefint berättat, Jocke! Maskineriet i huvudet säger ju bara en sak när man läser: "Måste. Åka. Tillbaka." Imponerande uppställning av flarror också!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Off-topic som bara den, och kanske lite för tidigt att säga men, vet ni om det är webblansering eller köande bland vanliga dödliga som gäller?
 
Toppen