Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Appar om vin och mat

Bubblaren

Medlem
Har blivit med iPhone och den gamla 8 åriga luren har slängts ut - en ny värld har öppnat sig!

Har letat efter appar om främst vin men inte funnit någon som tycks vara vettig. Anar att flera av er här har gjort sökningar och undrar om ni har skoj eller bra appar att dela med sig av.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Appar om vin och mat

Bubblaren skrev:
Har blivit med iPhone och den gamla 8 åriga luren har slängts ut - en ny värld har öppnat sig!

Har letat efter appar om främst vin men inte funnit någon som tycks vara vettig.
Anar att flera av er här har gjort sökningar och undrar om ni har skoj eller bra appar att dela med sig av.

Se till att du har ett abonnemang med obegränsad surf.
Annars kan det stå dig dyrt.
Nu kan du surfa in på finewines.se när och var du vill.
Några andra appar om vin behövs inte.
 

Jos

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Per Stade skrev:
Se till att du har ett abonnemang med obegränsad surf.
Annars kan det stå dig dyrt.
Nu kan du surfa in på finewines.se när och var du vill.
Några andra appar om vin behövs inte.

Tack, va bra då vet vi..! ;)

Jag har faktiskt letat en del appar. Finns en officielll Bordeauxapp som har en bra idé men funkar inte i praktiken för mig i alla fall. Man ska kunna fota etiketten och få upp info.
Wine Spectator har ett vintage chart som är gratis har jag för mig. Parker har en app som är ett jävla skämt. Decanters app är också kass så jag har tyvärr inte lyckats hitta någon bra app ännu men det kanske kommer...
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Skall kolla in dem du nämner. Själv har jag nu hittat:
Mat & Vin - kass
Champagne (Fine Champagne magazine) - booring då det är bara är 100-topp listan (med helt andra åsikter än jag). Dock så har den med info om varje champagne inkl dryckesfönster och cirkapris.

Winescanner - ej köpt - man kan läsa av streckkoden på pavan man köpt och få upplysning samt spara. Kopplad t 8000 viner, men bara 1100 som man kan söka på (??)
WineStarter - ej köpt - tycks ha undervisningsambitioner


Förvånande ingen app är riktigt bra och toprated.
 

Lando

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Jag tror faktiskt att alla suger. Allt om mats app har jag för att söka i systemets katalog, det är ju en helt ok app fast innehållet suger...kan man säga så?

Internetuppkoppling och vinopedia.com = win!
 

Lando

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Ja, jag har provat dom länkarna, men systembolagets web känns liksom lite öststat...
 

sunqan

Vinös
SV: Appar om vin och mat

Lando skrev:
Ja, jag har provat dom länkarna, men systembolagets web känns liksom lite öststat...

men det är väl bra att få tips om hur man står emot propåer om att köpa ut från ungdomarna under 40??? Och lite schyssta tips om mat som passar till Foot of Africa är väl aldrig fel??
 

Jos

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Bubblaren skrev:
AGWine kostar 7:- (priserbj just nu fattar jag det som)
AGWine news är gratis

Ja jag kommer inte testa i alla fall... Och inte för att den kostar.....;

" taking an educational approach and focusing on wine fundamentals — regions, appellations, grape varieties, and vintages — rather than producer "
 

Per Stade

Lege artis
SV: Appar om vin och mat

En reklamapp för restaurangen och ostronbaren The Mermaid Inn med
beskrivningar och bilder på olika ostron, som de har på menyn.
Liteversionen har ungefär 1/3del av ostronförteckningen och det räcker
ganska bra. Tyvärr saknas de latinska namnen, vilket hade visat att
de flesta är av samma art. Det är var och hur odlingen av ostronen sker,
som påverkar smaken och storleken. Terroir ni vet.
Ordboken ("glossary") är informativ.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Per Stade skrev:
En reklamapp för restaurangen och ostronbaren The Mermaid Inn med
beskrivningar och bilder på olika ostron, som de har på menyn.
Liteversionen har ungefär 1/3del av ostronförteckningen och det räcker
ganska bra. Tyvärr saknas de latinska namnen, vilket hade visat att
de flesta är av samma art. Det är var och hur odlingen av ostronen sker,
som påverkar smaken och storleken. Terroir ni vet.
Ordboken ("glossary") är informativ.

Den skulle jag ha haft i lördags på ostronprovningen!

Hade nytta av Mat&Vin appen när jag hade möte på Vikinglinebåten häromdagen, i taxfreen kunde jag göra en del jmf-priskoller medels appen.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Har laddat ned LG-appen för 38 balubas. Läser mest artiklarna än så länge men tycker appen är snygg och "ren". Gillar den.
 

Jos

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Jos skrev:
Tack, va bra då vet vi..! ;)

Jag har faktiskt letat en del appar. Finns en officielll Bordeauxapp som har en bra idé men funkar inte i praktiken för mig i alla fall. Man ska kunna fota etiketten och få upp info.
Wine Spectator har ett vintage chart som är gratis har jag för mig. Parker har en app som är ett jävla skämt. Decanters app är också kass så jag har tyvärr inte lyckats hitta någon bra app ännu men det kanske kommer...
Smart Bordeaux heter den och trots tre-fyra uppdateringar så är den fortfarande helkass. Lyckades efter mycket om och men, inkl. felresultat, få upp att flaskan jag höll i var en Cos Estournel. Grymt, för jag kan ju inte läsa det själv på ettiketten(!)
 

Obra1

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Vilka funktioner är ni ute efter i en vin/dryckesapp?

Är det information om områden och druvor?
Tillgång till all information om flaskorna ni har i källaren?
Lätt att lägga till nya viner som köpts hos Stora Satan?

Jag har köpt en väldig massa appar till min iPad, men de flesta suger purjo. Jag har främst letat efter en app där jag kan ha tillgång till min vinsamling, men de flesta kräver att jag skall skriva in ALL info om vinet från scratch... VEM orkar det på en iPad eller annan grunka?

Jag och mina kollegor jobbade väldigt intensivt med ett vinprogram för windows, men lite barnafödande och jobbbyten sinkade detta och nu står vi i valet och kvalet om vi skall satsa tid på att göra en riktig App. Tyvärr har en fåntratti USA lanserat en app med samma namn, så det blir till att juridik kriga lite grann, men det kan kanske vara värt besväret.

Vad tycker ni?

Mvh

Oscar
 

Krug88

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Någon form av kombination av Cellartracker och Winesearcher vore intressant.
Kolla vad aktuella marknadspriser ligger på samt provningsanteckningar, gärna från privatpersoner och inte bara RP och liknande.
 

Obra1

Medlem
SV: Appar om vin och mat

Att koppla sig MOT cellartracker är sjukt dyrt.. frågan är om källarsaldot måste gå mot en webtjänst eller om det räcker att det finns åtkomligt i t ex. iPad? Någon form av import från excel eller liknande är ju ett krav... i vår windows version, så fanns det ett färdigt excelark att kopiera in det man tidigare skrivit någon annanstans och sedan importera... saker är lite jobbigare i Äpplets värld, men allt går att lösa..
 
SV: Appar om vin och mat

Vi kommer att prova stöd för mobila enheter via ett tillägg som heter Tapatalk. Stort tack till Obra1 för hjälp med att testa ut tillägget.

Tapatalk är en app för forums som stödjer iPhone, Android, webOS, Windows Phone 7 och BlackBerry.

Visar nya och olästa inlägg med antal svar:
77ec8c55-d161-2949.jpg


Bilder och trådar omvandlas och tilllåter helskärmsvisning:
77ec8c55-d19e-1d77.jpg


Vem är online och vad de gör:
77ec8c55-d1b3-cbe1.jpg


Möjlighet att söka efter ämnen och inlägg:
77ec8c55-d1cd-05b1.jpg


Möjlighet att ladda upp bilder direkt från Android och iPhone:
77ec8c55-d44e-0fbc.jpg


Moderering
77ec8c55-d44e-0fbb.jpg


Kolla in http://www.tapatalk.com för mer information!
 
Toppen