Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är vi för förlåtande när det gäller viners prestanda vid förtäring?

Mattias Schyberg

Administratör
Har funderat en hel del på detta de år jag har varit intresserad av vin. Alla på detta forum har säkerligen varit med om att prestigeviner eller allmänt uppskriva viner har underpresterat vid förtäring - detta oavsett om det testats blint eller ej? Inget konstigt så långt, men hur ofta händer det inte att vinet ifråga "räddas" av begrepp som; "för ungt - det behöver ligga till sig", "det befinner sig i tunneln", "det har passerat kullen", "det bör drickas till mat" och liknande?

Visst, dessa orsaker är säkerligen ofta relevanta, men undermåliga "prestigeviner" tenderar många gånger att undkomma sågningar med liknande argument, dessutom kan det ju dröja decennium innan man vet vad som var rätt.

En tumregel som jag har är att ett stort vin bör utmärka sig oavsett förutsättningar. Tycker man "nja" om det i sin ungdom, så bör man heller inte förvänta sig stordåd med ålder. I stort borde man inte kunna räkna med mer än vissa balansförändringar (mjukare tanniner, mer integrerade fattoner) och en ökad komplexitet. Ett bra vin tenderar att bli bättre med tiden, men går mest sannolikt inte från kasst till fantastiskt.

Vad är eran syn på saken?
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har funderat en hel del på detta de år jag har varit intresserad av vin. Alla på detta forum har säkerligen varit med om att prestigeviner eller allmänt uppskriva vin underpresterat vid förtäring - detta oavsett om det testats blint eller ej? Inget konstigt så långt, men hur ofta händer det inte att vinet ifråga "räddas" av begrepp som; "för ungt - det behöver ligga till sig", "det befinner sig i tunneln", "det har passerat kullen", "det bör drickas till mat" och liknande?

Visst, dessa orsaker är säkerligen ofta relevanta, men undermåliga "prestigeviner" tenderar många gånger att undkomma sågningar med liknande argument, dessutom kan det ju dröja decennium innan man vet vad som var rätt.

En tumregel som jag har är att ett stort vin bör utmärka sig oavsett förutsättningar. Tycker man "nja" om det i sin ungdom, så bör man heller inte förvänta sig stordåd med ålder. I stort borde man inte kunna räkna med mer än vissa balansförändringar (mjukare tanniner, mer integrerade fattoner) och en ökad komplexitet. Ett bra vin tenderar att bli bättre med tiden, men går mest sannolikt inte från kasst till fantastiskt.

Vad är eran syn på saken?
Det är ju därför vi har uttryck som prisvärd och klunkabilitet...

Har också tänkt en hel del på detta.
Min sambo nämde senast när vi drack en Taittinger Comtes 2004 "är den verkligen värd sitt pris?"
Nja en sån flaska ska ju inte drickas för ung och så är det väl med dom flesta prestige champagner. Med undantag för vissa oxiderade viner.
Jag uppskattar det oftast dock för att jag inte får tillfälle att öppna en varje helg. Så väntan gör mycket i min upplevelse av ett vin.
Men Krug 1988 senast var ju magisk och i mina ögon prisvärd ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är ju därför vi har uttryck som prisvärd och klunkabilitet...

Har också tänkt en hel del på detta.
Min sambo nämde senast när vi drack en Taittinger Comtes 2004 "är den verkligen värd sitt pris?"
Nja en sån flaska ska ju inte drickas för ung och så är det väl med dom flesta prestige champagner. Med undantag för vissa oxiderade viner.
Jag uppskattar det oftast dock för att jag inte får tillfälle att öppna en varje helg. Så väntan gör mycket i min upplevelse av ett vin.
Men Krug 1988 senast var ju magisk och i mina ögon prisvärd ;)
Jag är helt med på att vissa viner helt enkelt inte bör drickas för unga. I dessa fall så tror jag mer på att vinet inte imponerar till fullo, men att potentialen märks klart och tydligt ändå. Det vill säga, vinet är "bra" men inte "magiskt".
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag är helt med på att vissa viner helt enkelt inte bör drickas för unga. I dessa fall så tror jag mer på att vinet inte imponerar till fullo, men att potentialen märks klart och tydligt ändå. Det vill säga, vinet är "bra" inte "magiskt".
Kan ju vara svårt att veta när ett vin är perfekt också, speciellt om man bara har råd med 1 flaska.
Därför det är så underbart att vi har finewines, för här finns det nästan alltid någon som provat vinet senaste månaden. :rolleyes:
 
Har funderat en hel del på detta de år jag har varit intresserad av vin. Alla på detta forum har säkerligen varit med om att prestigeviner eller allmänt uppskriva vin underpresterat vid förtäring - detta oavsett om det testats blint eller ej? Inget konstigt så långt, men hur ofta händer det inte att vinet ifråga "räddas" av begrepp som; "för ungt - det behöver ligga till sig", "det befinner sig i tunneln", "det har passerat kullen", "det bör drickas till mat" och liknande?

Visst, dessa orsaker är säkerligen ofta relevanta, men undermåliga "prestigeviner" tenderar många gånger att undkomma sågningar med liknande argument, dessutom kan det ju dröja decennium innan man vet vad som var rätt.

En tumregel som jag har är att ett stort vin bör utmärka sig oavsett förutsättningar. Tycker man "nja" om det i sin ungdom, så bör man heller inte förvänta sig stordåd med ålder. I stort borde man inte kunna räkna med mer än vissa balansförändringar (mjukare tanniner, mer integrerade fattoner) och en ökad komplexitet. Ett bra vin tenderar att bli bättre med tiden, men går mest sannolikt inte från kasst till fantastiskt.

Vad är eran syn på saken?

Klart att det finns en tendens till att förlåta om man lagt ut en stor summa pengar för ett vin. Sedan är det ju så att många viner inte är gjorda för att drickas unga. Att producent, importör och återförsäljare säljer det är en ren ekonomisk fråga. Man vill/behöver ha in pengarna.

I Sverige förvärras det ju av att vi endast har en kanal som får sälja i detaljhandeln, Systembolaget. I många andra länder finns det återförsäljare som tar besväret att jobba med äldre viner, naturligtvis till en kostnad.

Det finns ju också producenter som Latour vilka gått tillbaka till att lagra vinerna, egentligen den bästa lösningen, men som sagt, det kommer med en kostnad.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har funderat en hel del på detta de år jag har varit intresserad av vin. Alla på detta forum har säkerligen varit med om att prestigeviner eller allmänt uppskriva viner har underpresterat vid förtäring - detta oavsett om det testats blint eller ej? Inget konstigt så långt, men hur ofta händer det inte att vinet ifråga "räddas" av begrepp som; "för ungt - det behöver ligga till sig", "det befinner sig i tunneln", "det har passerat kullen", "det bör drickas till mat" och liknande?

Visst, dessa orsaker är säkerligen ofta relevanta, men undermåliga "prestigeviner" tenderar många gånger att undkomma sågningar med liknande argument, dessutom kan det ju dröja decennium innan man vet vad som var rätt.



Vad är eran syn på saken?
Har du några bra exempel?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Klart att det finns en tendens till att förlåta om man lagt ut en stor summa pengar för ett vin. Sedan är det ju så att många viner inte är gjorda för att drickas unga. Att producent, importör och återförsäljare säljer det är en ren ekonomisk fråga. Man vill/behöver ha in pengarna.

I Sverige förvärras det ju av att vi endast har en kanal som får sälja i detaljhandeln, Systembolaget. I många andra länder finns det återförsäljare som tar besväret att jobba med äldre viner, naturligtvis till en kostnad.

Det finns ju också producenter som Latour vilka gått tillbaka till att lagra vinerna, egentligen den bästa lösningen, men som sagt, det kommer med en kostnad.
Är helt med, men dessa orsaker du nämner är nog många gånger de som bör anses vara mest relevanta (man känner tydligt att det är för ungt, men samtidigt finns där en tydlig potential). Problemet som jag ser det är att man många gånger använder dessa orsaker (och övriga) som en ursäkt på underpresterande vin oavsett. Ett vin kan alltid räddas på så vis, vilket gör att de flesta viner kan påstås vara bra om man bara provar dem vid rätt tillfälle. Det håller inte riktigt för mig - eller det är i alla fall otydligt och frustrerande.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har du några bra exempel?
Auguste Clape Cornas 2008. Detta vin har jag testat två gånger med ca två års mellanrum och båda gångerna har jag tyckt att det helt enkelt inte är ett särskilt bra vin. Bedömningen av andra har landat i att det befinner sig i "tunneln", vilket kanske stämmer, men för mig är det ett undermåligt vin (ja, ja, kanske lite överdrivet) och jag har ingen anledning att tro något annat. Kan tillägga att jag generellt uppskattar vin från norra Rhone.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Det kanske är stilen på Clapes viner som du inte gillar? Även om nu Cornas är ett litet ställe så finns det väl utrymme för personliga idéer hos vinmakaren, så det kanske är där skon klämmer? :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Auguste Clape Cornas 2008. Detta vin har jag testat två gånger med ca två års mellanrum och båda gångerna har jag tyckt att det helt enkelt inte är ett särskilt bra vin. Bedömningen av andra har landat i att det befinner sig i "tunneln", vilket kanske stämmer, men för mig är det ett undermåligt vin (ja, ja, kanske lite överdrivet) och jag har ingen anledning att tro något annat. Kan tillägga att jag generellt uppskattar vin från norra Rhone.
Det här är ett vin som fått låga 90 poäng av kritikerna samt att årgången får ses som tveksam, så här skulle jag utan att ha provat vinet hålla med dig! Jag kan inte komma på ett prestigevin från en toppårgång som jag blivit besviken på (men här kan det vara minnet som brister). Däremot finns det ett flertal prestigeviner som släppts i tveksamma årgångar, där man kan undra varför?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det kanske är stilen på Clapes viner som du inte gillar? Även om nu Cornas är ett litet ställe så finns det väl utrymme för personliga idéer hos vinmakaren, så det kanske är där skon klämmer? :)
Personlig smak är svårt att motsäga. Har inte druckit andra årgångar så kanske har du rätt, vad vet jag.

I senaste fallet bedömdes dock vinet blint av ca 15 personer (rutinerade vinprovare), varvid 0 personer uppskattade detta. Vid avslöjande så kom dock "tunnelbegreppet" upp som "försvar", vilket är lite av min andemening med tråden.

Vad krävs för att såga ett vin som gjorts av mer erkända producenter?
 
Toppen