Årets bästa vin 2013

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 2 januari 2014.

1. chambertin

chambertin Medlem

tidigt ute.

Skumpagne gillar detta.
  2. Dan Wallin

Dan Wallin Medlem

- Marie-Noëlle Ledru, Mill. 2002
    - Clos St. Yves, Ch. Varennes 1999
    - Marinondino 2009, Barolo, Armando Parusso
    - Bonnezeaux, 1990, Père Bis

3. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Excesser är då rakt ingenting för mig heller :eek:
    Marias Zin måste ha varit en ögonöppnare. Var vinet lyft och blonderat? Kändes det "smart"?

4. StefanAkiko

Njutning kommer i många olika sorters förpackningar.
    Asketisk njutning är min melodi, ssk dagar då jag upplever världen som bakis.
    Excesser är dock bara skadligt för både kropp och själ. Vem behöver sådant?
    Men, en liten gnutta stramt återhållen njutning tycker jag dock man kan unna sig från gång till annan. Precis som Mae West sade:
    "Too much of a good thing can be wonderful."

5. StefanAkiko

Oj, oj, oj... Tycker lite synd om dig. Hoppas 2014 ger dig några bättre röda upplevelser än 2013.

6. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

2013 var ett riktigt bottenår vad gäller bra viner. Jag kan faktiskt inte på rak arm nämna en enda flaska som verkligen stuckit ut som riktigt bra. Fokus för både tid, pengar och intresse har varit träning och att komma i form, så det har mest runnit ner "vardagsviner" faktiskt (ni anar inte vad dyrt det är att röra på sig).
    Några flaskor har väl varit av annan kategori, men det vette fan faktiskt om någon var sådär riktigt riktigt bra.... :(

7. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Mina "årets viner" är ganska sammalika som herr Landströms. Vi har umgåtts för mycket helt enkelt. :)

8. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Bra viner gör det ju enklare att umgås :)

9. gece

gece Man vänjer sig.

Så farligt är det inte eftersom fokus 2013 låg på vitt och bubblande, och där har jag haft många bra upplevelser :) Nyårslöfte 2014 är dock att bli riktigt hänförd av minst ett rödtjut!

10. Keen

Keen slan

Hmm, svårt. På röda sidan är det dock rätt lätt, DRC 2010. La Tâche, RSV och Richebourg. Och resten också, satan vilka viner. Gaja Barbaresco 1964 var magisk också.

Vitt Hmm, druckit en del vit bourgogne, men inget på toppnivå. Dock en hel del bra, bland annat ett par Etienne Sauzet och en trevlig flaska Arnaud Ente Meursault 2010 vid tunnan på Grappe med Jimmy.

Skumpa Har säkert druckit nåt jättebra, men minns inte riktigt. Krug GC med lite ålder från Lidingöhandlaren har alla varit lysande bra. Henriot Enchanteleur 1996 har varit lysande också. Typ så.

Sött d'Yquem, minns ej årgång, får det väl bli.

Hmm, behöver visst göra detta en gång per halvår istället. Minns inte vad jag druckit första halvan av året eftersom jag ej för anteckningar.

MD gillar detta.
  11. Jos

Jos Medlem

Tycker det låter som det finns minnen från första halvåret också. Kanske finns svarta hål jämnt fördelat över hela året?

12. BarisMattsson

BarisMattsson Medlem

Vita
    Jermann Vintage Tunina 2009

Röda
    Selectus, Bodega Aljibes. 2005
    Amarone Ravazzol Risera 2005

13. kayaker

kayaker Cyklist

Grattis!

kristerb gillar detta.
  14. Keen

Keen slan

Just det, grattis Krister!

kristerb gillar detta.
  15. Keen

Keen slan

Hehe jo, det stämmer ju kanske ;)

16. StefanAkiko

CellarTracker är frälsningen som låter sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig tills Döden skiljer er åt. Då slipper du försöka använda hjärnan till det den inte är till för (minnas) utan kan fokusera användningen av vad den är till för (njutning)!

17. StefanAkiko

Minst ett? Oj. Det känns lite snopet att höra det. Vi har som mål att bli rödtjutshänförda minst en gång i veckan. Och vi tycker det är glest :rolleyes:
    Det är min ambition att få min hustru hänförd av iaf ett vitt i år. Först ut på banan blir La Doriane 2010, så det är ju bara att hoppas att jag klarar av det vid första försöket.

18. Jos

Jos Medlem

Och grattis Krister! Härlig avslutning på året!!

kristerb gillar detta.
  19. gece

gece Man vänjer sig.

Inser så här i eftertankens kranka blekhet att listan inte riktigt är uttömmande, så jag får bättra på lite.
    Champagne: Min första Krug GC (och andra, och tredje :) ) är ju minnesvärd, så ock Selosse VO, 2004 Pierre Peters Chetillons.
    Vitt: 2004 Antoine Jobard Meursault en la Barre, och ett hedersomnämnande till 2011 Olivier Leflaive Bourgogne Les Sétilles, som påminde mig om hur jävla gott det är med vit borgougne
    Rosé (är jag den enda att dricka en minnesvärd rosé? :) ): 1998 Château D'Arlay Côtes du Jura Corail

20. kristerb

kristerb Medlem

tack igen! :)

Dela sidan