Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årgångstabeller är överskattat?

magnum

Epernay, Frankrike
Om man inte producerar något vin så går det heller inte att sätta ett betyg på hur bra/dåliga vinerna är, ej heller ange detta i en årgångstabell. Det samma hade gällt om hela skörden hade strukit med på grund av hagel etc. Bara för att vädret sätter käppar i hjulet så behöver inte det betyda att den mindre del vin som tillverkas är sämre från just det området.
Men då blir det väl konstigt att påstå att vinmakaren inte kan ha som ursäkt att vädret var dåligt. Skulle tro att de flesta ¨topp¨producenter kan göra drickbart vin i så länge de får någon skörd. Men många siktar högre än så för sina viner. Jag läser artikeln som så att om man inte gör vin ett år så är man en dålig vinmakare. Om det är så då finns det en uppsjö med dåliga vinmakare i tex Champagne. Selosse inget vin 2000, R&L Legras ingen St Vincent 2002, 2004, 2005, 2006, Salon ingen 1998.....
När en producent släpper en årgång som inte uppfattas som riktigt lyckad så har jag aldrig hört någon säga nåt annat än att skörden var svår. inte perfekt etc.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Men då blir det väl konstigt att påstå att vinmakaren inte kan ha som ursäkt att vädret var dåligt. .
Aha, du tänker så! Jo det är iofs sant men jag är osäker på vad producentens ursäkt har med årgångstabeller att göra? För vi pratar väl generella årgångstabeller för områden och inte enstaka vinmakare?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om det är så då finns det en uppsjö med dåliga vinmakare i tex Champagne.
Där har du en poäng, håller fullt med om att bara för att man inte tillverkar ett vin ett visst år så betyder inte det att man inte är en bra vinmakare. Jag tycker det däremot visar på känsla för sina produkter och medmänsklighet till sina kunder.

Vi kanske ska kräva att alla viner klassas som man gör i Portvinsbranschen. Bara FENOMENALA år blir "vintage" ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Aha, du tänker så! Jo det är iofs sant men jag är osäker på vad producentens ursäkt har med årgångstabeller att göra? För vi pratar väl generella årgångstabeller för områden och inte enstaka vinmakare?
I artikeln hänvisar man till att du som vinmakare inte kan ha dålig skörd som ursäkt att göra dåligt vin.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det stämmer, men vad är det som säger att du ska ens tillverka ett vin om skörden är så usel?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag säger inte emot dig men då kanske den vinmakaren ska undvika att producera vin just det året.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Precis men enligt artikeln är det en dålig vinmakare!
Nej, det står att vinmakaren inte har någon ursäkt. Det tolkar jag som att antingen gör man sitt bästa för att få ut något bra från dåliga förutsättningar eller så struntar man helt enkelt i det och tillverkar på samma sätt som man alltid har gjort (vilket funkar de flesta åren).
 
Vinofino, jag menar inte att BKWine Magazine är “mer djuplodande” i detta ämne. Det är inte det som det handlar om. Det har inte alls med saken att göra.

Hela den här historien handlar om vad vi har sagt och menat, inklusive några ganska hätska attacker på oss och vad vi gör, och då tycker jag nog att det hade varit rimligt att adressera det till oss, eftersom det är det vi skrev som attackerades, istället för att driva det på ett ganska privat forum. Om man nu starkt ifrågasätter det vi säger, och dessutom i stort sett kallar oss kretiner, så kanske de som ifrågasätter kunde varit intresserade av våra synpunkter eller varit öppna nog att kritisera oss direkt och inte privat…?

Nåväl, tack vare Mattias S fick vi ju höra talas om det. Tack igen. (Och visst förstår jag att som forumadministratör så vill man gärna ha debatten här.)

Och som Mattias påpekar, det är ju egentligen inte det som det handlar om.

Är det något jag lärt mig under alla år som jag hållit på med vin så är det att sånt som att hävda absoluta sanningar som ”det finns ingen seriös vinkännare eller för den delen vinmakare som skulle påstå något annat” är meningslöst. Det finns alltid någon seriös vinperson som, med stor auktoritet, kan säga något annat, som har en helt motsatt uppfattning. Den som tror att det finns absoluta svar i vinbranschen har inte begripit mycket om vin… ;-)

Det vore intressant att få lite mer fakta. Om det nu finns riktigt dåliga år, som tydligen många hävdar här, där till och med duktiga och talangfulla vinmakare gör dåliga viner, vilka är de? Ge några exempel på dåliga år!

Det måste ju finnas mycket att välja på eftersom det är så uppenbart att de förekommer. År där i praktiken alla viner i just det distriktet är misslyckade. Inte bara några enstaka exempel på dåliga viner från året utan i stort sett alla viner fran alla producenter det året är undermåliga. Konkretisera! Vilka är de år och de distrikt som var så dåliga så att till och med alla duktiga vinmakare gjorde usla viner?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nej, det står att vinmakaren inte har någon ursäkt. Det tolkar jag som att antingen gör man sitt bästa för att få ut något bra från dåliga förutsättningar eller så struntar man helt enkelt i det och tillverkar på samma sätt som man alltid har gjort (vilket funkar de flesta åren).
OK, då tolkar vi olika!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vinofino, jag menar inte att BKWine Magazine är “mer djuplodande” i detta ämne. Det är inte det som det handlar om. Det har inte alls med saken att göra.

Hela den här historien handlar om vad vi har sagt och menat, inklusive några ganska hätska attacker på oss och vad vi gör, och då tycker jag nog att det hade varit rimligt att adressera det till oss, eftersom det är det vi skrev som attackerades, istället för att driva det på ett ganska privat forum. Om man nu starkt ifrågasätter det vi säger, och dessutom i stort sett kallar oss kretiner, så kanske de som ifrågasätter kunde varit intresserade av våra synpunkter eller varit öppna nog att kritisera oss direkt och inte privat…?

Nåväl, tack vare Mattias S fick vi ju höra talas om det. Tack igen. (Och visst förstår jag att som forumadministratör så vill man gärna ha debatten här.)

Och som Mattias påpekar, det är ju egentligen inte det som det handlar om.

Är det något jag lärt mig under alla år som jag hållit på med vin så är det att sånt som att hävda absoluta sanningar som ”det finns ingen seriös vinkännare eller för den delen vinmakare som skulle påstå något annat” är meningslöst. Det finns alltid någon seriös vinperson som, med stor auktoritet, kan säga något annat, som har en helt motsatt uppfattning. Den som tror att det finns absoluta svar i vinbranschen har inte begripit mycket om vin… ;-)

Det vore intressant att få lite mer fakta. Om det nu finns riktigt dåliga år, som tydligen många hävdar här, där till och med duktiga och talangfulla vinmakare gör dåliga viner, vilka är de? Ge några exempel på dåliga år!

Det måste ju finnas mycket att välja på eftersom det är så uppenbart att de förekommer. År där i praktiken alla viner i just det distriktet är misslyckade. Inte bara några enstaka exempel på dåliga viner från året utan i stort sett alla viner fran alla producenter det året är undermåliga. Konkretisera! Vilka är de år och de distrikt som var så dåliga så att till och med alla duktiga vinmakare gjorde usla viner?
Vet inte om jag totalt har missuppfattat det hela, men dåliga år avstår de allra flesta från att göra vin. Champagne 2001 de som gjort årgångsvin det året har tillverkat extremt få flaskor och inget vin är direkt av någon högre klass men förvisso ok att dricka.
 

Vino fino

Medlem
några ganska hätska attacker på oss och vad vi gör
Hätska attacker? Jag har bara sett normal kritik baserad på argumentation, hittills. Ingen har väl, som du påstår, attackerat er? Däremot har folk kritiserat det ni har skrivit. I detta forum diskuteras svensk och internationell vinpress ganska utförligt och jag skulle säga att en grundprincip här är att auktoritet ifrågasätts kontinuerligt. Det hänger nog samman med grundtanken för ett forum (i motsats till en blogg eller en kolumn där någon för talan). Det tål ni väl? Och ni får gärna komma på våra blindprovningar också! ;)

Ge några exempel på dåliga år!
Exempel på dåliga år: Röd Bdx 2013 på vänsterkanten är en bra referenspunkt. Världens mest etablerade vinregion, väldigt väl dokumenterad årgång. Många stora egendomar på vänstra banken använde chaptalisering och skörden krävde extrema arbetsinsatser. Vinerna är en skugga av exempelvis 2010. Ingen gjorde fantastiska viner 2013. Och, motsvarande, nästan ingen gjorde ett uselt vin 2010.

Det finns en massa andra exempel också. Och så har vi Port, Champagne, etc, där producenter har förstånd att göra skillnad mellan årgångar där man kan stolt deklarerar och andra där man inte bör släppa något årgångsvin överhuvudtaget.

Sen var det detta med relativ kontra absolut. “Dålig” årgång är en relativ position på en skala. Om de sämsta vinerna i dåliga årgångar kontinuerligt blir bättre så är de möjligen bättre än de sämsta vinerna förr i världen. Men de är fortfarande dåliga i förhållande till goda årgångar av samma vin. Den som hävdar motsatsen vill jag gärna byta lite vin med!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
När det gäller sakfrågan i grund och botten så verkar alla vara överens, eller har jag missat något?

  • Jag menar, ingen påstår (i alla fall inte efter förtydliganden) att årgångsvariation är betydelselöst oavsett om det handlar om kvaliteten på vinet eller vinstilen i sig.
  • Bara för att det är en sämre årgång så behöver inte alla viner vara dåliga, det känns också som något vi är överens om.
  • En bra producent kan göra bra viner även en sämre årgång och i vissa fall väljer de till och med att låta bli att göra vin för att de anser att förutsättningarna är för dåliga. Även här verkar vi vara överens.
  • Måste ett vin från en "bra" årgång smaka bättre vid förtäring än ett vin från en "sämre"? Svar nej. Sämre årgångar kan till och med vara att föredra beroende på tillfälle och smakpreferens, då de i vissa fall kan vara mindre lagringskrävande och blir således mer tillgängliga tidigare i mognadscykeln beroende på vinstilen i sig. Jag tror nog att vi är ganska överens även rörande denna punkt.
  • De flesta av oss gillar charmen med variation. Olika årgångar får olika DNA och typicitet. Även om kvaliteten inte kan vara exakt densamma år efter år så är det fortfarande trevligt med viss årgångsvariation. Kanske är vi överens även här?
Nåväl, jag hänger inte riktigt med i diskussionen längre. Det mesta verkar i stort sett vara missförstånd av olika slag och en del annat som jag bedömer som osakligt. :)
 

Magikern

Medlem
Sämre årgångar kan till och med vara att föredra beroende på tillfälle och smakpreferens, då de i vissa fall kan vara mindre lagringskrävande och blir således mer tillgängliga tidigare i mognadscykeln beroende på vinstilen i sig.

Detta är ett ganska underskattat fenomen. Inte minst när det gäller Bordeaux och liknande. Alltid tråkigt att behöva vänta i 10 år.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Detta är ett ganska underskattat fenomen. Inte minst när det gäller Bordeaux och liknande. Alltid tråkigt att behöva vänta i 10 år.
Visst är det, men själv så skall det mycket till innan jag klagar över överdriven ungdom. Gillar ju när det killar till lite i gomseglet, men ibland kan ju vinerna helt sakna komplexitet i sin ungdom såklart.
 

Magikern

Medlem
Visst är det, men själv så skall det mycket till innan jag klagar över överdriven ungdom. Gillar ju när det killar till lite i gomseglet, men ibland kan ju vinerna helt sakna komplexitet i sin ungdom såklart.

Det man saknar är även doften och elegansen. Mogen Bordeaux t.ex. har en förmåga att överträffa det mesta doftmässigt men det tar tid innan denna lantliga och höstartade doft blommar upp. Rätt skoj att prova viner av ökande mognadsgrad under höstens gång. Man märker onekligen hur väl framför allt röd Bordeaux, Barolo och Bourgogne reflekterar årstiden.
 
Toppen