Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årgångstabeller är överskattat?

Träffade i förrgår en av de bättre producenterna i Chianti Classico som råkade ta upp detta ämne självmant (ingen fråga från mig). Ibland är åren bra ibland svåra, berättade han. T.ex. 2014, som var ett förskräckligt år. Blev vinet dåligt? Nej, menade han:

”Med rätt arbete i vingården blir vinet förvisso mycket annorlunda än t.ex. det fantastiska året 2015, men det är fortfarande ett bra och njutbart vin.”

”Kan ett år vara så dåligt att du inte kan göra ett bra vin?”

”Det värsta som kan hända är mycket regn. Men även med mycket regn kan man göra ett bra vin, om man gör vad som behövs i vingården. Mindre kvantitet förstås. Fast det är klart, kommer det hagel, så…. Men då blir det inget vin alls.”
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Träffade i förrgår en av de bättre producenterna i Chianti Classico som råkade ta upp detta ämne självmant (ingen fråga från mig). Ibland är åren bra ibland svåra, berättade han. T.ex. 2014, som var ett förskräckligt år. Blev vinet dåligt? Nej, menade han:

”Med rätt arbete i vingården blir vinet förvisso mycket annorlunda än t.ex. det fantastiska året 2015, men det är fortfarande ett bra och njutbart vin.”

”Kan ett år vara så dåligt att du inte kan göra ett bra vin?”

”Det värsta som kan hända är mycket regn. Men även med mycket regn kan man göra ett bra vin, om man gör vad som behövs i vingården. Mindre kvantitet förstås. Fast det är klart, kommer det hagel, så…. Men då blir det inget vin alls.”
Det man såklart fortfarande kan fråga sig är om ett "bra vin" är lika roligt som ett "mycket bra vin" om de kostar ungefär lika mycket och man har möjlighet att välja?

En bättre årgång kan ju såklart innebära ett bättre vin också, inte enbart annorlunda. Borde inte årgången i så fall anses väldigt viktig för att säkerställa att man får det man nu söker av just den aktuella producenten?

Men faktum kvarstår ju att smaken varierar och den stil som görs ett blekare år kan ju fortfarande vara mer åt det håll man själv gillar, vilket innebär att en blek årgång kan vara rena guldgruvan att köpa på sig av beroende på egna preferenser, men även i detta läge så är det ju väldigt bra att veta om i så fall. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Som tillägg så funderade jag lite på lunchen och visst tusan kom en ny tanke fram, vilket möjigtvis är lite där @Per Karlsson befinner sig i sitt resonemang:

Kan man säga att en årgång per definition har inneburit att det har blivit "bättre viner" över huvud taget, för i så fall så måste ju kvaliteten kunna beskrivas ur ett objektivt perspektiv så alla förstår och kan hålla med, vilket kanske blir lite lurigt med tanke på hur olika vi resonerar kring ett ord som kvalitet? Mer eller mindre svår är ju mer rätt i så fall, då resultatet kan anses vara olika bra beroende på vem man frågar och beroende på producent. Men visst, optimal druvmognad och rena skördar utan massa problem med sjukdomar och liknande borde ju vara lätt att motivera som en objektiv förklaring, men bara för att skörden blir mindre ett år pga bristande förutsättningar, regn, hagel eller skadeinsekter, så behöver ju inte de viner som producerats trots alla motgångar och selektering nödvändigtvis vara av dålig - eller ens sämre kvalitet jämfört med ett bättre år? Fortfarande annorlunda dock.

En person som växer upp under svåra förhållanden blir ju inte nödvändigtvis en sämre människa, men visst tusan påverkar rådande förhållanden hur personen blir och kanske är det fler totalt som blir rötägg, vad vet jag. Nu är jag fullt medveten om att jag förmodligen lanserade den mest bajsnödiga liknelse man kan komma på inom ett ämne som detta, men ändå. ;)

Jag utgår från att jag kan ha haft otur när jag tänkte, men för diskussionens skull så postade jag mina tankar ändå...
 

Terroirviner

Leverantör
Har inte läst hela tråden (utom vissa inlägg), min syn på saken kanske redan finns representerad. Personligen ser jag årgångstabeller som en relativt grov och förenklad bild, knappast något man kan gå på. Tabellen ger ett "betyg" som ska representera en hel region eller en hel appellation, dvs ett snittbetyg för ett stort antal vingårdar. Som bäst ger tabellen ett hum om allmänna förhållanden.

På ett mer detaljerat plan kan man dock ofta se skillnader mellan producenter och terroirer, där vissa lyckas bättre och andra sämre i samma årgång. Personligen tycker jag att det är mer intressant att bedöma årgången på den mer detaljerade nivån. Då blir årgångstabellen mindre relevant.

Om man letar viner och inte har möjlighet att sätta sig in i varje producent, kan årgångstabellen förvisso vara till viss hjälp, men man ska vara medveten om att det kan slå fel.

Ytterligare en anledning till att jag inte följer tabeller är att årgångar inte enbart handlar om "bra" och "dåligt" utan om stilar. En varm årgång kan vara bra, en sval också. Det ger viner med olika egenskaper som kan avnjutas på olika sätt. Det finns ju olika smakpreferenser också!

Det stämmer att modern vinodlingsteknik gör det möjligt att göra "bättre" vin varje år, jämfört med hur det var förr. Man brukar dra lingen ungefär vid 1992: det sägs att 1992 kanske var den sista riktigt "dåliga årgången" i Bordeaux. Per säger mycket riktigt att karaktären blir annorlunda från år till år, men att "dåliga årgångar" kanske går att undvika genom sållning mm. Vin görs (förhoppningsvis) på druvor. Årgångar kommer nog fortsätta att existera...

Sist men inte minst händer det att årgångar felbedöms, initialt. 2003 i Bordeaux höjdes upp i skyarna... Vi ser idag att det kanske var överskattat. Men återigen, om man går ner till det detaljerade planet finns det ju faktiskt en hel del suveräna viner från 2003....
 
Last edited:

Jos

Medlem
Jag tror BK kanske har glömt något efter att hängt i nya världen för mycket. Vad händer om det inte regnar alls en hel sommar? Inte så mycket i Napa eller Barossa kanske då det bara är att vrida på vattenkranen men i gamla världen där det är förbjudet att vattna är det en helt annan femma...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tror BK kanske har glömt något efter att hängt i nya världen för mycket. Vad händer om det inte regnar alls en hel sommar? Inte så mycket i Napa eller Barossa kanske då det bara är att vrida på vattenkranen men i gamla världen där det är förbjudet att vattna är det en helt annan femma...
Helt sant, men om för lite regn hade varit ett problem i exempelvis Frankrike så är jag övertygad om att reglerna hade ändrats ganska snart. Det är ju lätt att reglera något som knappast brukar vara ett nämnvärt problem. Chaptalisering tillåts dock, vilket inte heller är svårt att förstå med tanke på att det nog är vanligare att få problem med för dålig druvmognad än tvärtom på svalare breddgrader, likaså är det sällan det klagas på torka.

Jag kan dock tänka mig att det är avsevärt mindre årgångsvariationer i varmare klimat än i Europa rent generellt då vädret tenderar att vara stabilare och mindre lynnigt.
 

Magikern

Medlem
Jag kan dock tänka mig att det är avsevärt mindre årgångsvariationer i varmare klimat än i Europa rent generellt då vädret tenderar att vara stabilare och mindre lynnigt.

Bra årgångar är väl de svalare i regel i Australien och Napa Valley etc. Många svala nätter har de bara vissa årgångar. Hög syra är ju a och o i regel. Regnrisken är dock vara större än man tror i många regioner i nya världen som t.ex. Sydafrika och de har också en tydlig årgångsvariation.

Det finns ju fortfarande en myt i vissa kretsar att ingen kändare vinregion utanför Europa har problem med regn och solbrist eller att deras viner går genom en tunnelfas (om man skall gå in på något helt annat).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Bra årgångar är väl de svalare i regel i Australien och Napa Valley etc. Många svala nätter har de bara vissa årgångar. Hög syra är ju a och o i regel. Regnrisken är dock vara större än man tror i många regioner i nya världen som t.ex. Sydafrika och de har också en tydlig årgångsvariation.

Det finns ju fortfarande en myt i vissa kretsar att ingen kändare vinregion utanför Europa har problem med regn och solbrist eller att deras viner går genom en tunnelfas (om man skall gå in på något helt annat).
Jo, varma regioner har såklart ett omvänt problem jämfört med svala. Alla strävar efter optimala förhållanden och problemen ser ofta olika ut just därför. I varma regioner så händer det ju att syra tillsätts emellanåt, just på grund av för låg naturlig syra.

Alla har sina problem, men de flesta har samma mål - göra så bra vin som möjligt. :)
 

Magikern

Medlem
Alla har sina problem, men de flesta har samma mål - göra så bra vin som möjligt. :)

Förhoppningsvis iaf. :)

Risken att många producenter börjar ta rejäla överpriser på lättdruckna och snabbmognande viner i framtiden är tyvärr stor. Att producenterna vill sälja så mycket drickfärdiga viner till så högt pris som möjligt är inte skoj. Ett fult knep är att ha etiketter och namn som är snarlika ikonviner och en tilltalande fruktig smak. Detta kan tyvärr göra att de får sålt halvbra viner till hutlösa överpriser i vissa länder.

Ursäkta utsvävningen.;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Förhoppningsvis iaf. :)

Risken att många producenter börjar ta rejäla överpriser på lättdruckna och snabbmognande viner i framtiden är tyvärr stor. Att producenterna vill sälja så mycket drickfärdiga viner till så högt pris som möjligt är inte skoj. Ett fult knep är att ha etiketter och namn som är snarlika ikonviner och en tilltalande fruktig smak. Detta kan tyvärr göra att de får sålt halvbra viner till hutlösa överpriser i vissa länder.

Ursäkta utsvävningen.;)
Låter väl konspiratoriskt. Om ett vin är bra så känner man ju det när man provar det och håller det inte måttet så köper man det inte igen. Ganska lätt matematik tycker jag. Det finns ju alltid vin som levererar som tur är. :)
 

Magikern

Medlem
Låter väl konspiratoriskt. Om ett vin är bra så känner man ju det när man provar det och håller det inte måttet så köper man det inte igen. Ganska lätt matematik tycker jag. Det finns ju alltid vin som levererar som tur är. :)

Om den stora massan (tänker främst på de som har det bättre ekonomiskt självklart) hade delat vinnördars vinsmak (och lagringstålamod) hade allting varit frid och fröjd. ;)

Fenomenet att odlarna vill tjäna så mycket som möjligt så snabbt som möjligt kan tyvärr blomma upp förvånansvärt snabbt. Jag tänker då även på nya producenter i länder som Sydafrika, Chile och Kina etc.

Man letar till man hittar kunder som är beredda att betala priset man satt (ingen mängdrabatt om man inte måste). Internetpromotade Blindprovningar där nya odlares fruktiga halvplonksviner vinner över unga first growth etc. Tycker 1000 blindprovare att en ny producent gör godare vin än någon first growth då måste ju vinet vara dyrt?

Kanske dags för flytt till ny tråd om vinförsäljningens framtid? :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Om den stora massan (tänker främst på de som har det bättre ekonomiskt självklart) hade delat vinnördars vinsmak (och lagringstålamod) hade allting varit frid och fröjd. ;)

Fenomenet att odlarna vill tjäna så mycket som möjligt så snabbt som möjligt kan tyvärr blomma upp förvånansvärt snabbt. Jag tänker då även på nya producenter i länder som Sydafrika, Chile och Kina etc.

Man letar till man hittar kunder som är beredda att betala priset man satt (ingen mängdrabatt om man inte måste). Internetpromotade Blindprovningar där nya odlares fruktiga halvplonksviner vinner över unga first growth etc. Tycker 1000 blindprovare att en ny producent gör godare vin än någon first growth då måste ju vinet vara dyrt?

Kanske dags för flytt till ny tråd om vinförsäljningens framtid? :)
Jag tycker inte du behöver vara orolig, inte ett dugg. De som bryr sig kommer alltid att diktera vilkoren för den typen av kvalitetsvin som vi dricker och eventuella förändringar och anpassningar till lättsmälta mellanmjölksprodukter kommer nog mestadels drabba viner vi helt enkelt inte köper för att de inte är intressanta. Om inte annat så lär vi sluta köpa dem och leta efter annat istället och om så blir fallet så lär vi hitta nya sanna vinmakarhjältar som förser oss med vår fix möjligtvis även till ett bättre pris, då tillgången och efterfrågan är till vår favör.

Sen att kineser med mera köper på sig mängder av intressanta viner som hypats upp av oss vinkännare (om jag nu kan unna mig att titulera mig som en) är nog ett större problem i så fall då det drabbar vår plånbok. Om de som har snuskigt mycket pengar hade brytt sig om plonket istället och dessa viner stack iväg prismässigt medan roliga kvalitetsviner lämnades i skuggan, lite som med kvalitetssherry eller allmänt söta viner, det låter snarare som rena drömscenariot i mina öron!
 

Magikern

Medlem
Jag tycker inte du behöver vara orolig, inte ett dugg. De som bryr sig kommer alltid att diktera vilkoren för den typen av kvalitetsvin som vi dricker.

Tror många fantaster av klassisk musik (och även jazz och blues) sagt samma sak som du 1950. Man behöver inte oroa sig över framtidens marknad. De klassiska mästerverken kommer alltid att nå en stor publik som betalar för sig. Har de klassiska krigshästarna varit big business i över 100 år kommer de att vara de i 100 år till.

Låt oss hoppas att vinindustrin inte blir som musikindustrin. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tror många fantaster av klassisk musik (och även jazz och blues) sagt samma sak som du 1950. Man behöver inte oroa sig över framtidens marknad. De klassiska mästerverken kommer alltid att nå en stor publik som betalar för sig. Har de klassiska krigshästarna varit big business i över 100 år kommer de att vara de i 100 år till.

Låt oss hoppas att vinindustrin inte blir som musikindustrin. ;)
Nog för att det gjordes intressant musik förr, men jag tycker inte att det har blivit svårare att hitta idag, snarare tvärtom. Det finns mängder med intressant musik i alla möjliga genrer, men det kan vi diskutera mer om på finemusic.se :D
 

Magikern

Medlem
Jag är inte orolig. Nog för att det gjordes intressant musik förr, men jag tycker inte att det har blivit svårare att hitta idag, snarare tvärtom. Det finns mängder med intressant musik i alla möjliga genrer, men det kan vi diskutera mer om på finemusic.se :D

Bara folk betalar för såväl kvalitetsvin som kvalitetsmusik kommer brancherna att fortleva och utvecklas på ett bra sätt. ;)
 
Toppen