Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Artikel om Gessle och hans favoritviner

Magikern

Medlem
Har länge hört om Per Gessle och hans vinintresse men var lite förvånad att han inte nämnde fler legendariska viner till viner han provat i denna artikel.

Hade väntat mig viner typ Margaux 1900, Mouton 45, Romanee-Conti 78 etc. bland hans favoriter.

http://alltomvin.se/sommartider-hej-hej/

Man kan ifrågasätta hans smak ibland men han vill troligen göra reklam för sina egna viner. ;)
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Ifrågasätta hans smak, menar du för att han gillar Bourgogne och Champagne...? :p
Jag gillar ju att spela djävulens advokat så tycker jag att vi får ge honom en aning cred för att han snackar upp vit Bordeaux, varken mainstream eller hipsterpoäng där.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Ifrågasätta hans smak, menar du för att han gillar Bourgogne och Champagne...? :p
Jag gillar ju att spela djävulens advokat så tycker jag att vi får ge honom en aning cred för att han snackar upp vit Bordeaux, varken mainstream eller hipsterpoäng där.

Det är väl mer för att man tycker han borde kunna ordna betydligt bättre viner under eget namn till samma pris.
Han borde ju onekligen kunna sätta "under Radarn" producenter som tar under 200 kronor för kanonviner på kartan. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ifrågasätta hans smak, menar du för att han gillar Bourgogne och Champagne...? :p
Jag gillar ju att spela djävulens advokat så tycker jag att vi får ge honom en aning cred för att han snackar upp vit Bordeaux, varken mainstream eller hipsterpoäng där.
Det är väl snarare champagne som verkar intressera Herr Gessle;) Sen får vi nog inse att Mölstad blir utan det stora journalistpriset även i år!
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Det är väl snarare champagne som verkar intressera Herr Gessle;) Sen får vi nog inse att Mölstad blir utan det stora journalistpriset även i år!

Möjligt, vill minnas att Gessle klagade på att många champagner var som en hel måltid men han tyckte de skulle vara lätta och uppfriskande. Som större delen av Svenska folket antar jag. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Möjligt, vill minnas att Gessle klagade på att många champagner var som en hel måltid men han tyckte de skulle vara lätta och uppfriskande. Som större delen av Svenska folket antar jag. ;)
Bästa mat- och vinupplevelsen?
– Det finns en del – men speciellt minns jag en lunch i Verona med goda pizzor och en champagne, Billecart Salmon Rosé.
Blå favoritdruva just nu?
– Faktiskt Pinot Noir. Jag vill lära mig mer om Bourgogne och hoppas snart få uppleva några stora viner därifrån. Dessutom gör ju pinot noir-druvan så mycket bra vin i Champagne.
Grön favoritdruva just nu?
Det får bli Chardonnay – blanc de blanc i Champagne eller från södra Bourgogne – klassisk utan för mycket ek.
Viner du handlar just nu?
Några viner handlar jag lite av varje år som Ornellaia och Solaia. Annars köper jag gärna champagne. Mitt senaste köp var dock en vit Bordeaux – Larrivet Haut-Brion.
Aktuell: Nytt album, egen champagne samt två nya böcker – en om Gyllene Tider och en om Roxette
:)
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Bästa mat- och vinupplevelsen?
– Det finns en del – men speciellt minns jag en lunch i Verona med goda pizzor och en champagne, Billecart Salmon Rosé.

Denna kombinationen lät lite märklig som bästa mat och vinupplevelse men han kanske drack champagnen innan han började på pizzorna.

Vore kul om han verkligen ansträngde sig för att få sitt namn på det bästa mousserande vinet man kan hitta för typ 300 kronor (från var som helst i världen). Det borde finnas rätt mycket under radarn producenter om man letar utanför de mest hypade distrikten.
 

Per Stade

Lege artis
Bästa mat- och vinupplevelsen?
– Det finns en del – men speciellt minns jag en lunch i Verona med goda pizzor och en champagne, Billecart Salmon Rosé.
Denna kombinationen lät lite märklig som bästa mat och vinupplevelse men han kanske drack champagnen innan han började på pizzorna.

Det finns så mycket annat än bara smaken på vinet som påverkar upplevelsen. En fantastisk pizza i en underbar miljö tillsammans med ett
trevligt sällskap kan få nästan vilket vin som helst att sjunga.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rosé och pizza är standardcombo i t.ex sydfrankrike. Funkar klockrent tycker jag som anammat det allt som oftast då jag tar vin till pizza.
ALLA viner blir bättre till pizza tycker jag (i alla fall de röda). Världens bästa allroundmat som innehåller allt ett vin behöver. Just rosé har jag dock inte provat. :)

Här har Anders Öhman tänkt till och slutsatsen är glasklar, det är bara att buga och bocka samt hålla med! http://ohmansmatovin.com/2014/10/10/vilket-vin-till-vilken-pizza/
 
Toppen