Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att göra eget vin.

Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
20141005_115439.jpg
 

Sigdarve

Medlem
Gjorde körsbärsvin 1982. Tog hem några flaskor till föräldrarna året efter och glömde bort dem där i 10 år. Blev ett jättegott lätt mousserande körsbärsvin.
 

Poussard

Medlem
Jag har gjort (kanske inte vin men cider?) på äpple ett år och plommon ett annat. En gång med tillsatt jäst, en gång med naturlig jäst. En fördel med såna frukter är ju att de faktiskt växer bra i Sverige. Det är ju dessvärre inte skitgott. Nog för att äppelcider kan vara det, men jag har bara en äppelsort att tillgå och skulle nog behöva blanda flera olika egentligen.

Kanske ska prova blanda äpple och plommon nåt år samt prova chaptalisering, även om jag i teorin är emot det.
 

Magikern

Medlem
Jag har en treårig universitetsutbildning i grundläggande oenologi och vitikultur i ryggen (dock inget jag jobbar med) samt drygt 100st 5 år gamla vinrankor på friland. Det är först de senaste två åren som det har blivit tillräckligt med skörd för att det skall gå att ens försöka göra vin.

Jag har inga professionella verktyg, mer än kommersiella jäststammar. Vinet har jag gjort hemma i köket och jäst på köksbänken.
Förra året blev det 1 flaska vin på mina "äkta" sorter, samt en blandade med "oäkta" sorter. Med äkta sorter menar jag sorter/varianter av arten Vitis Vinifera (det art som man gör vin på traditionellt, och som alla våra olika druvsorter hör till) och med oäkta menar jag sorter av nordamerikanska arter, i mitt fall en Labruska sort som heter Zilga.

Men jag har ett par problem:
  • För många olika sorter. Jag tyckte det var en rolig och bra idé att prova lite olika sorter som potentiellt skulle fungera i vårt klimat. Bland annat Chardonnay, Riesling, Frühburgunder, Siegerrebe och Solaris (hybrid). Ungefär hälften av stockar ger ingen skörd, eller skörd som inte hinner mogna alls innan frosten kommer. Allt gott och väl tills dess jag började ta skörd och insåg att alla givetvis mognar vid helt olika tidpunkt. Jag får alltså inte en samlad skörd jag kan pressa och göra vin på, utan jag får 2 kilo i stöten under hela september månad. I år tog jag bara Solaris-druvorna till vin och resten har ätits upp eller kommer att ätas upp.
  • För liten mängd. Detta året fick jag ungefär 5kg solaris på 10 plantor. Avstjälkat och krossat motsvarar detta ca 4 liter vin. Det är väldigt svårt att göra så små mängder vin. Framför allt blir den mängd vin som exponeras mot syre procentuellt större mot den oexponerade ju mindre mängd som hanteras. Det blir alltså en större aromatisk effekt av de oxidativa deffekterna som nästan alltid uppstår vid traditionell vinmakning.
  • För lite socker. Om ni tänker på att dom har problem med mognaden i Champagne vissa år så kan ni ju bara föreställa er vilket superår som skall till här i Sverige för att vi skall få en hyfsad mognad. För att kompensera för detta så får vi andvända oss av tidigt mognande sorter och hybrider. Det är här Solaris kommer in då den trots sin relativt korta växtsäsong ger en must med hög sockerhalt. Jag har på grund av framför allt slarv missat att ta sockerhalten på de druvor som jag gjorde vin på förra året och de som jag har gjort vin på i år. Men @Matlen kan intyga att det han fick smaka på i våras knappast låg på högre alkoholhalt än en folköl. i år har jag chaptaliserat och borde hamna någonstans runt 10-11 ABV.

Visa bifogad bild 2245
Till höger: 2 liter rent Solarisvin som fått jäsa med skalen i ca 3 dagar, sedan jäst ut till torrt på ca 1 vecka.
Till vänster: 2 liter vin gjort på must från Zilgadruvor som har fått jäsa med skal från Solaris. Samma process som det rena Solarisvinet.

Bägge står nu och kallstabiliseras och sedimenteras i min kyl för att tappas på flaska så snart de blir helt rena. Väldigt lätt svavlade skall dom sedan få vila till slutet av våren då det blir till att prova.

Någon annan på forumet som har gjort vin hemma?

Du fick ju till ett bra rött vin 2014 som doftade som violpastiller och parfym. Det är väl värt att fortsätta med den druvan. :)

När det gäller vinodling i Sverige i allmänhet borde 2018 väl vara en årgång där alla druvorna blev helt fullmogna utan problem. Jag är rätt nyfiken på om någon producent fick till något jättebra vin den årgången. Någon som vet?

Även andra år borde bli utmärkta under rätt förutsättningar. Det finns väl en del producenter som har Riesling planterat i sluttningar med 20 graders lutning (rakt sydläge) och då bör man väl kunna göra utmärkt vin i sydvästskåne och Gotland. (Våren kommer tidigaste i sydvästskåne). Även röda appasimentoviner bör väl funka. Jag tänker på Rondo främst men Merlot funkar utmärkt också.
 
Toppen