Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att skriva om ett vin?

Silenos

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

egonx slår huvudet på spiken. Att vi i Sverige har ett vin- och spritmonopol och att dess förkroppslingande ibland beter sig klantigt är ett icke-problem. Det är ju bara att handla någon annanstans. Personligen tycker jag att den rådande situationen är perfekt. Vi har tillgång till en fri marknad med ett oändligt utbud till marknadspriser; samtidigt så kan vi också, åtminstonde ibland, nyttja en reglerad marknads fasta prissättning när det kommer till troféviner som kostar långt mer i fria ekonomier. Vi både har och äter kakan!
 
SV: Att skriva om ett vin?

Silenos skrev:
egonx slår huvudet på spiken. Att vi i Sverige har ett vin- och spritmonopol och att dess förkroppslingande ibland beter sig klantigt är ett icke-problem. Det är ju bara att handla någon annanstans. Personligen tycker jag att den rådande situationen är perfekt. Vi har tillgång till en fri marknad med ett oändligt utbud till marknadspriser; samtidigt så kan vi också, åtminstonde ibland, nyttja en reglerad marknads fasta prissättning när det kommer till troféviner som kostar långt mer i fria ekonomier. Vi både har och äter kakan!

finewines.se, forumet som älskar monopolet. Vår nya slogan
 

sunqan

Vinös
SV: Att skriva om ett vin?

Skönt att se att det blev lite liv i luckan efter mitt inlägg. Jag började tro att vi inte var bättre än "dom".

Skickat från min GT-I9100
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Att skriva om ett vin?

Silenos skrev:
egonx slår huvudet på spiken. Att vi i Sverige har ett vin- och spritmonopol och att dess förkroppslingande ibland beter sig klantigt är ett icke-problem. Det är ju bara att handla någon annanstans. Personligen tycker jag att den rådande situationen är perfekt. Vi har tillgång till en fri marknad med ett oändligt utbud till marknadspriser; samtidigt så kan vi också, åtminstonde ibland, nyttja en reglerad marknads fasta prissättning när det kommer till troféviner som kostar långt mer i fria ekonomier. Vi både har och äter kakan!
Fasta prisättning! Hur menar du?
 

Silenos

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Anders Landström skrev:
finewines.se, forumet som älskar monopolet. Vår nya slogan
Ha! Nu ska vi ta det lite lungt... Om jag inte haft möjlighet att lägga 95% av mina inköp ifrån den fria världen så vore min inställning en helt annan. Men i rådande läge så ser jag faktiskt inga problem.

Till magnum: Nej fast prissättning var nog fel ordval. Jag åsyftade de tillfällen bolaget säljer viner som Rousseaus Chambertin för 1800 kr, när nätbutikerna på kontinenten vill ha 900€. Om Sverige inte haft en trög jätte som enda försäljningskanal så tror inte den möjligheten funnits.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Att skriva om ett vin?

Silenos skrev:
Till magnum: Nej fast prissättning var nog fel ordval. Jag åsyftade de tillfällen bolaget säljer viner som Rousseaus Chambertin för 1800 kr, när nätbutikerna på kontinenten vill ha 900€. Om Sverige inte haft en trög jätte som enda försäljningskanal så tror inte den möjligheten funnits.
Och när eftertraktade viner kostar mera på SB än på kontinenten? ;) Jag tror att detta beror uteslutande på importören!
 

moos

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Era bortskämda....... ;)

För mig som bor i Norge så finns bara vinmonopolet. Enda möjligheten att få tag i ting från den "fria marknaden" är genom vänner i Sverige. Tull, skatt och andra avgifter gör att det inte är lönsamt att importera som privatperson till Norge.

Detta är ett prinsessan på ärten problem, så nej ni har intet att klaga på.
 

Silenos

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

magnum skrev:
Och när eftertraktade viner kostar mera på SB än på kontinenten? ;) Jag tror att detta beror uteslutande på importören!

Jo, inte sällan så kostar ju även finproducenterna mer än marknadspris. Det senaste exemplet som jag kommer på är väl Dujacs 2010:eek:r, även Hudelot-Noellats GC:er kostade långt mer än i utlandet. Men vid de tillfällen då importörerna faktiskt håller sig i skinnet en smula och inte väljer att fläska på mer än dubbla källarpriset, då kan jag som systemkonsument faktiskt vara med och kriga om de flaskorna via weblanseringarna. I öppna vinmarknader så har man att välja på att betala "gråpriser" ( t.ex. nämnda 900€) eller ge sig på "allokeringsspelet". Inget av de alternativen hade varit möjliga för mig.
 

Andreas L

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Peder skrev:
Det är ju allmänt känt att det är lite svårt för vinklubbar att bli accepterade i Sverige, inte minst i den skrivande kåren som motvilligt vill gå på sortimentsprovningar där det finns nätvin. http://hd.se/mat/uppkorkat/2013/01/23/nya-tider-och-nya-viner-unik-nathandelsprovning/ och det skriver Magnus Ericsson om när det kom endast 13 besökare till sortimentsprovningen samtidigt som det är kö när Systembolaget har en.

När man besöker Livets Goda's hemsida nu på morgonen så är det inte för inte som man börjar undra om det helt enkelt är så att det kostar att ha en artikel på deras hemsida, eller vad är kriterierna för att finnas med? Är det att man är en stor vinimportör eller att vinerna finns tillgängliga genom Systembolaget?

Umathum's viner från Österrike har funnits på vinbutiken handlavin.se's hemsida sedan 2009 och inte ett ord från någon skribent eller sommelier om detta. Men är det så att vinerna helt enkelt plötsligt blev mer accepterade eller bättre när en svensk vinimportör valt att stärka portföljen med denna vingård och då intressant att skriva om för en vinskribent.

http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=4281

Frågan har varit uppe tidigare, men är det så helt enkelt att vinskribenterna i Sverige på exempelvis Livets Goda, AOM, SvD, DN etc. helt enkelt inte vill ha nätvin?

Jag har ett enkelt svar - det är i dagens vin-sverige OMÖJLIGT att ha koll på det enorma antal nya aktörer som varje vecka startar nya verksamheter med import, distansförsäljning etc. Jag får personligen väldigt få inbjudningar av nya aktörer, och det är ingen slump att Johan Lidby eller Vinunic och ett fåtal till av den kalibern får gehör då de skickar flera nyheter per vecka och har vinprovningsevenemang nästan dagligen.
Dessa firmor har en lång och trogen tjänst bakom sig och det är klart att det är lättare för skribenter och sommelierer att hålla koll på deras sortiment/nyheter. Jag tror inte att man oavsett bransch kan förvänta sig full audiens som relativ nykomling och med all respekt Peder, du är en av dessa 900 importörer + ett 20-tal nya näthandlare som alla tyvärr inte kan ha koll på.
Precis som i alla branscher finns det gott om fina produkter men man måste också göra PR och presentera produkterna vilket Johan Lidby, Vinunic och ett fåtal till är mycket goda på att göra.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Först av allt så är det riktigt roligt att det blev lite diskussion och inte bara att alla håller med varandra eller har samma åsikter.

Peder, du är en av dessa 900 importörer + ett 20-tal nya näthandlare som alla tyvärr inte kan ha koll på.

Instämmer med dig Andreas. Självklart kan man inte hålla reda på allt när man inte som företag gör någon PR eller har möjlighet, och jag är bara en i i mängden. Dessutom är jag en väldigt liten sådan när man pratar omsättning. Jag kan tycka däremot att det är lite för mycket ryggdunk ibland i branschen och det tror jag nog även du har sett eftersom du har arbetat länge och dessutom är sommelier.

Jag var själv förvånad trots att jag innan 2006 hade arbetat med journalister i närmare 15 år över hur mycket ryggdunk och skitsnack det är bakom ryggen på varandra. Mycket av detta tror jag handlar om Systembolagets offertförfrågningar där det är ett race om att hitta viner i efterfrågad prisklass istället för att få lägga fokus på kvalitén. Det är nog på grund av denna hysteriska prisjakt som även många inom den skrivande kåren älskar att använda orden fynd och prisvärt.

Sedan är det inte alla vinimportörer som håller med mig och en ganska så stor vinimport tyckte att man inte är konkurrenter i den trevliga branschen när vi hade en liten dispyt.

Sen slutligen man vinner inget att kasta skit på varandra. Vi är lycklig lottat och jobba in en väldigt trevligt bransch med underbara kollegor inte konkurrent
Citat från en svensk vinimportör.



Jag har däremot fått mycket goda vänner som även dom arbetar med vininköp och även några som skriver om vin. Det finns mycket bra människor i denna bransch och ta åt sig av min kritik skall man bara göra om man är en skitstövel. Man kan nog tycka ibland att jag verkar vara en sur jävel när jag klankar ner skribenter och SB ibland. Men tycker man det så skall man ta ett glas vin med mig eftersom jag älskar mig arbete och bara har svårt för sådant jag kan tycka är orättvisor ibland, kanske pga mitt tidigare yrkesliv där allt skall ifrågasättas.

Med vänliga hälsningar

Peder
 
SV: Att skriva om ett vin?

À propos pressinbjudningar. Många importörer tycks här rakt av följa SVF:s medlemslista. Sen jag lämnade Skribentföreningen (som jag ser som en intresseklubb för Allt om Vin) har inbjudningarna klart minskat. En som stängt dörren är t ex av Andreas L prisade Vinunic...

Jag klagar inte, jag har själv valt exilen. Men jag ogillar maktkoncentration. Allt om Vin styr idag inte bara på SVF, DN och SvD utan alltså även i importörsvärlden.
Några motvikter sutte bra tack...
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

À propos pressinbjudningar. Många importörer tycks här rakt av följa SVF:s medlemslista. Sen jag lämnade Skribentföreningen (som jag ser som en intresseklubb för Allt om Vin) har inbjudningarna klart minskat. En som stängt dörren är t ex av Andreas L prisade Vinunic...

Jag klagar inte, jag har själv valt exilen. Men jag ogillar maktkoncentration. Allt om Vin styr idag inte bara på SVF, DN och SvD utan alltså även i importörsvärlden.
Några motvikter sutte bra tack...

Senaste månadsbrevet från Artberg tittar närmare på SVF med bland annat citatet "Då ska du inte ha nån snus!" (Martin Ljung) och är trevlig läsning som alltid.

http://www.artbergomvin.nu/
 
SV: Att skriva om ett vin?

Det lönar sig att gråta ut på finewines!
Förbigången i januari fick jag nu plötsligt inbjudan till nätvinsprovningen 20/2...
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Att skriva om ett vin?

Hans Artberg skrev:
Det lönar sig att gråta ut på finewines!
Förbigången i januari fick jag nu plötsligt inbjudan till nätvinsprovningen 20/2...
Kul att det funkade med lite gråt
 

hampus86

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Om vi lyfter blicken lite så ser man att problemet är större än vinjournalistiken. Självcensuren och vänsterdominansen på journalisthögskolorna är ett samhällsproblem. Att frångå det politiskt korrekta och rådande konsensus som rödvinsvänstern inom journalistkåren fastställt möts med en tsunami av fördömmanden utan att sakfrågorna ens bemöts.
Så att vinjournalistiken blir lidande är inget annat än en logiskt. Systemet, i dubbel bemärkelse, är så mycket viktigare än sakfrågorna.
Och när priset för avvikelse från normen är så oerhört högt, då blir detta resultatet.
 
SV: Att skriva om ett vin?

Hampus86, kan du precisera dig lite?
Vilka ledande vinskribenter är det du ser som "vänster" (S, VP, MP)? Moderaternas Bill? DI:s Röttorp? Allt om Vin:s Kronstam, Mölstad, Håkan Larsson?
Eller tänker du på klassisk rödvinsvänster, typ Guillou, Lundell, Wiehe? Där väl ingen idag dricker rödviner under 200 kr...
Så, vilka pratar du om?
 

moos

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Hans Artberg skrev:
Hampus86, kan du precisera dig lite?
Vilka ledande vinskribenter är det du ser som "vänster" (S, VP, MP)? Moderaternas Bill? DI:s Röttorp? Allt om Vin:s Kronstam, Mölstad, Håkan Larsson?
Eller tänker du på klassisk rödvinsvänster, typ Guillou, Lundell, Wiehe? Där väl ingen idag dricker rödviner under 200 kr...
Så, vilka pratar du om?

Sorry, men vilket fantastiskt svar på tal! +1
 

hampus86

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Alla som förespråkar systembolagest fortlevnad i en eller annan form sympatiserar ju på något plan med vänsternhalvan av spelplanen. NYA Moderaterna är ju idag snarare sosse light, och skiljer väl sig inte nämnvärt från någon annan när det gäller framförallt monopolet vara eller icke vara. Råder väl konsensus?

Att "journalister" och "vinskribenter" talar sig varma om "prisvärda" viner under 69 kr och sedan dricker något helt annat privat, följer väl vänsterns ideal som handen i hansken?

Min poäng var att problemen i vi ser inom gruppen vinskribenter finns inom den större gruppen journalister, och varför då vara förvånad över utfallet?
Sen finns det självklart undantag.
 
Toppen