Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bara ett glas vin

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Känner ni igen er?
Hur ofta håller ni er till att bara dricka ett glas vin, där ett glas motsvarar ungefär 15cl?

Jag tror att det här kommer bli allt vanligare hemma hos oss, i alla fall i början när vår dotter är så liten.

Hur ofta är det okej att dricka ett glas vin om man håller sig till 15cl/glas?

Känns på något konstigt sätt som att en halv eller en hel flaska som konsumeras under en kväll är mer rättfärdigat än att dricka en flaska över fyra-fem dagar i rad?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Känner ni igen er?
Hur ofta håller ni er till att bara dricka ett glas vin, där ett glas motsvarar ungefär 15cl?

Jag tror att det här kommer bli allt vanligare hemma hos oss, i alla fall i början när vår dotter är så liten.

Hur ofta är det okej att dricka ett glas vin om man håller sig till 15cl/glas?

Känns på något konstigt sätt som att en halv eller en hel flaska som konsumeras under en kväll är mer rättfärdigat än att dricka en flaska över fyra-fem dagar i rad?
För min del så dricker jag ofta enstaka glas vin. Jag dricker vanligtvis ur isoglas som rymmer max 12 cl och där 8-10 cl är ett perfekt fyllt glas, men visst – en halv flaska blir det nog oftast om det är i samband med en festligare måltid där man sitter ner några timmar.

Jag har svårt att se riskerna med att dricka 15 cl vin även om det sker dagligen, men ett glas blir snabbt två som sedan blir tre och så vidare. Man bör vara försiktig med alkoholintag, speciellt om man unnar sig det ofta, men det är ju inte bättre att dra i sig stora mängder varje fredag och lördag å andra sidan som svensken traditionellt gör. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
För min del så dricker jag ofta enstaka glas vin. Jag dricker vanligtvis ur isoglas som rymmer max 12 cl och där 8-10 cl är ett perfekt fyllt glas, men visst – en halv flaska blir det nog oftast om det är i samband med en festligare måltid där man sitter ner några timmar.

Jag har svårt att se riskerna med att dricka 15 cl vin även om det sker dagligen, men ett glas blir snabbt två som sedan blir tre och så vidare. Man bör vara försiktig med alkoholintag, speciellt om man unnar sig det ofta, men det är ju inte bättre att dra i sig stora mängder varje fredag och lördag å andra sidan som svensken traditionellt gör. :)
ISO 12 cl??!!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
glass.jpg
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Att det första glaset skulle leda mig vidare till glas två eller tre är inget bekymmer. Jag har disciplinen!
Det som känns tråkigt är nog bara att öppna en schysst flaska vin och inte kunna njuta av den fullt ut. Jag tänker t.ex. champagne, hur bra håller en champagne över fem dagar? Jag har bara sparat champagne till dag 2 tidigare. Kanske borde köpa någonting så man kan korka igen champagneflaskor efter öppning. Fungerar dem?

Kanske blir att köpa hem lite halvflaskor att njuta av under en kommande period.
 

MagnusH70

Medlem
Ett glas vin är att betrakta som ofarligt. Det motsvarar ca 2-3cl ren sprit och det förbränns på 1-2 timmar. Jag har (av misstag, min fru skulle kört) kört bil och hamnat i alkoholkontroll och klarat mig. Då hade jag druckit en flaska öl till lunch och körde ca en timme efteråt. Polisen sa att det inte gav utslag.
Dock anser jag absolut att man inte ska köra bil efter alkoholkonsumtion förrän tidigast dagen efter!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Att det första glaset skulle leda mig vidare till glas två eller tre är inget bekymmer. Jag har disciplinen!
Det som känns tråkigt är nog bara att öppna en schysst flaska vin och inte kunna njuta av den fullt ut. Jag tänker t.ex. champagne, hur bra håller en champagne över fem dagar? Jag har bara sparat champagne till dag 2 tidigare. Kanske borde köpa någonting så man kan korka igen champagneflaskor efter öppning. Fungerar dem?

Kanske blir att köpa hem lite halvflaskor att njuta av under en kommande period.
Jag har faktiskt lite samma dilemma, ofta vill jag öppna en flaska och smutta lite på den över 2-3 dagar, ibland längre men det är inte helt okomplicerat.
Om jag öppnar en flaska och dricker halva direkt på kvällen är det liksom mer okej än om jag dricker samma mängd utspritt på ett litet glas i flera dagar.
Min bättre hälft gillar inte alls när vinglaset åker fram flera dagar i rad även om det bara är för att ta en liten smutt. Tror inte att de handlar om mängden för henne utan att man bryter "normen" att man inte dricker vin var och varannan dag.
-Hon har folk med alkoholproblem i släkten så det bidrar förstås till att hon tycker det är jobbigt.

Vad gäller skumpa så finns det ju massa olika förslutningar, jag brukar dock bara ställa den i kylen utan kork och dricka den över tre dagar utan problem. En bra skumpa tycker jag ofta är som bäst tredje dagen även om den är nästan "platt".
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Min fru vill ofta ta ett glas vin till middagen så vi har ofta en öppnad flaska. Jag avstår ofta, inte för att jag är rädd för att det ska bli flera glas, utan för att jag garanterat somnar när jag lägger barnen om jag druckit ett glas vin.
Den känner man igen :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min bättre hälft gillar inte alls när vinglaset åker fram flera dagar i rad även om det bara är för att ta en liten smutt. Tror inte att de handlar om mängden för henne utan att man bryter "normen" att man inte dricker vin var och varannan dag.
-Hon har folk med alkoholproblem i släkten så det bidrar förstås till att hon tycker det är jobbigt.
Jag är helt med dig i resonemanget. Luther sitter ständigt där på axeln och pekar finger när man unnar sig måttliga mängder för ofta. Han tenderar dock att vara som bortblåst när det vankas fredag och lördag hos de flesta svenskar.

Men oavsett – smygalkoholism har nog lättare att få fäste i traditioner där det är mer ok att ta sig en stänkare oavsett veckodag, samtidigt som den positiva sidan är att länder med naturlig vardagskonsumtion får en bättre relation till alkohol rent allmänt och såldes lär man sig att hantera alkohol (vin och öl åtminstone) mer som måltidsdryck. Att vara försiktig och tänka sig för är alltid en god idé och när man slutar att vilja vara transparent med sina vanor så är det nog oftast ett tecken på analkande problem.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag är helt med dig i resonemanget. Luther sitter ständigt där på axeln och pekar finger när man unnar sig måttliga mängder för ofta. Han tenderar dock att vara som bortblåst när det vankas fredag och lördag hos de flesta svenskar.

Men oavsett – smygalkoholism har nog lättare att få fäste i traditioner där det är mer ok att ta sig en stänkare oavsett veckodag, samtidigt som den positiva sidan är att länder med naturlig vardagskonsumtion får en bättre relation till alkohol rent allmänt och såldes lär man sig att hantera alkohol (vin och öl åtminstone) mer som måltidsdryck. Att vara försiktig och tänka sig för är alltid en god idé och när man slutar att vilja vara transparent med sina vanor så är det nog oftast ett tecken på analkande problem.


Jag hörde att Veronica Maggio fick "rosa vatten" när hon var liten. Vin utspätt med vatten. Tydligen standard i vissa delar av Italien, kan tänka mig att den europeiska kulturen inte är lika strikt som vår egen. Fördel eller nackdel vet jag inte om jag vågar yttra mig om, men helt klart annorlunda!

I mitt fall kan det vara så att jag har saknat vin ett litet tag och att jag nu ändå kan passa på medan jag och Linnea bara går runt i vår bubbla här hemma.

@Mattias S har en bra poäng. Det kanske är lättare att fastna i ett sorts grepp om varje vecka skulle innebära alkoholkonsumtion fem dagar i veckan?

Jag tänker att mängden alkohol kommer att pendla från vecka till vecka, men att ett glas lite oftare är bättre.?
 
Toppen