Barolo i sep

Diskussion i 'Resor' startad av Davantz, 8 augusti 2017.

1. Davantz

Davantz Medlem

Kommer vara 2 nätter i Barolo under sep, några tips på restauranger / butiker / producenter man ska besöka?

Kommer däremot vara i Antibes i ca 7 dagar, så lite mer tid på att botanisera området där omkring, självklart intresserad av tips kring Antibes också

2. Larseman

Larseman Moderator

Menar du själva byn Barolo, eller hela området?

3. Davantz

Davantz Medlem

Precis, bor i byn

4. Larseman

Larseman Moderator

September är kanske ingen perfekt månad för producent-besök med tanke på skördetider, men försöka duger.
    Några trevliga producenter att besöka i backen upp mot La Morra, kontakt några dagar innan är ett absolut krav enligt våra erfarenheter:
    Mauro Veglio, urtrevligt par där fru Veglio, Daniela, står för snacket och Mauro för leendet (inte så bra på engelska). Granne med Elio Altare men där är det nog svårare att få audiens.
    Mauro Molino
    Renato Ratti som också har ett museum
    G D Vajra rakt västerut från Barolo brukar vara positiva till besök.

Davantz, Mattias S, Deppodi och 1 annan gillar detta.
  5. Ulf J

Ulf J Medlem

Vi besökte tre odlare i Bussia (Giacomo Fenocchio, Franco Conterno och Podere Ruggere Corsini) under två dagar i slutet av juli. Alla tre värda ett besök, men tre stjärnor för den förstnämnda pga sin fantastiska Bussia 2013 för knappt 30 euro och att Claudio tog sig tid att tala om sin filosofi en hel timme med en svensk familj. Alla tre är småskaliga producenter. Wilma Conterno talar inte engelska med det funkar i alla fall. Loredana hos Ruggere Corsini är en välartikulerad enolog som ger en god inblick i tekniken på molekylärnivå om det är det man går igång på. Lokala charkuterier och ost kommer fram oombett. Om du handlar är provning gratis annars kostar det 10 euro. Bil krävs för dessa besök men det är inte långt från Barolo till Bussia.

Davantz, Pontus, Mattias S och 2 andra gillar detta.
  6. karl_ek

karl_ek Denim Demon

Då kan du ju besöka Brezza, Barale, Scarzello, Francesco Rinaldi bara inom promenadavstånd.

Davantz gillar detta.
  7. Fredrik L

Fredrik L Medlem

Håller med om att Fenocchio är en trevlig producent att besöka, dessutom riktigt bra viner till ett bra pris. Franco Conterno är också ett bra besök. Svärdottern talar bra engelska om hon är den som tar emot. Vinerna över lag är dock enligt min mening inte riktigt lika bra som Fenocchios även om deras Bussia Riserva är bra. Brezzas 2013 har ju fått toppbetyg av Kerin O'Keefe, och kan säkert vara värt ett besök, men där har jag inte varit: https://kerinokeefe.com/blog/. En ytterligare producent som jag har besökt är Brovia, som gör verkligt eleganta viner i en klass högre än de tidigare nämnda, såväl vad gäller kvalitet som pris.

Davantz gillar detta.
  8. Davantz

Davantz Medlem

Tack för superfina tips :)

Har börjat maila runt till några producenter, som jag förstår är det mesta stängt på mån, så det blir en extra dag i Barolo för att få se så mycket som möjligt, Bussia känns som ett måste, likaså Veglio och försöka besöka Capellano skulle vara super. Altare verkar ju rätt hype nu.

Kommer förhoppningsvis hem en härlig samling godsaker :D

Deppodi gillar detta.
  9. Fredrik L

Fredrik L Medlem

Skriv gärna några rader om besöken och vinerna efteråt!

Davantz gillar detta.
  10. Vinocognito

Vinocognito Medlem

En personlig favorit är traditionella Cavallotto strax utanför byn Castiglione Falletto, som jag senast besökte i slutet av juli. Väldigt nära finner du kooperativet Terre del Barolo som håller öppet för provningar 7/7. Kooperativet når väl inte de extrema höjderna, men har däremot ett mycket stort sortiment som man dessutom gärna öppnar upp för provning. Här gjorde jag några riktiga fynd för några veckor sedan då de bl a sålde ut Barolo Cannubi 2007 för 27€ samt "standard-Barolo" 2012 för 12€

Dela sidan