Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barolo i sep

Davantz

Medlem
Kommer vara 2 nätter i Barolo under sep, några tips på restauranger / butiker / producenter man ska besöka?

Kommer däremot vara i Antibes i ca 7 dagar, så lite mer tid på att botanisera området där omkring, självklart intresserad av tips kring Antibes också
 

Larseman

Medlem
September är kanske ingen perfekt månad för producent-besök med tanke på skördetider, men försöka duger.
Några trevliga producenter att besöka i backen upp mot La Morra, kontakt några dagar innan är ett absolut krav enligt våra erfarenheter:
Mauro Veglio, urtrevligt par där fru Veglio, Daniela, står för snacket och Mauro för leendet (inte så bra på engelska). Granne med Elio Altare men där är det nog svårare att få audiens.
Mauro Molino
Renato Ratti som också har ett museum
G D Vajra rakt västerut från Barolo brukar vara positiva till besök.
 

Ulf J

Medlem
Vi besökte tre odlare i Bussia (Giacomo Fenocchio, Franco Conterno och Podere Ruggere Corsini) under två dagar i slutet av juli. Alla tre värda ett besök, men tre stjärnor för den förstnämnda pga sin fantastiska Bussia 2013 för knappt 30 euro och att Claudio tog sig tid att tala om sin filosofi en hel timme med en svensk familj. Alla tre är småskaliga producenter. Wilma Conterno talar inte engelska med det funkar i alla fall. Loredana hos Ruggere Corsini är en välartikulerad enolog som ger en god inblick i tekniken på molekylärnivå om det är det man går igång på. Lokala charkuterier och ost kommer fram oombett. Om du handlar är provning gratis annars kostar det 10 euro. Bil krävs för dessa besök men det är inte långt från Barolo till Bussia.
 

Fredrik L

Medlem
Håller med om att Fenocchio är en trevlig producent att besöka, dessutom riktigt bra viner till ett bra pris. Franco Conterno är också ett bra besök. Svärdottern talar bra engelska om hon är den som tar emot. Vinerna över lag är dock enligt min mening inte riktigt lika bra som Fenocchios även om deras Bussia Riserva är bra. Brezzas 2013 har ju fått toppbetyg av Kerin O'Keefe, och kan säkert vara värt ett besök, men där har jag inte varit: https://kerinokeefe.com/blog/. En ytterligare producent som jag har besökt är Brovia, som gör verkligt eleganta viner i en klass högre än de tidigare nämnda, såväl vad gäller kvalitet som pris.
 
Trådskapare
Davantz

Davantz

Medlem
Tack för superfina tips :)

Har börjat maila runt till några producenter, som jag förstår är det mesta stängt på mån, så det blir en extra dag i Barolo för att få se så mycket som möjligt, Bussia känns som ett måste, likaså Veglio och försöka besöka Capellano skulle vara super. Altare verkar ju rätt hype nu.

Kommer förhoppningsvis hem en härlig samling godsaker :D
 

Vinocognito

Medlem
En personlig favorit är traditionella Cavallotto strax utanför byn Castiglione Falletto, som jag senast besökte i slutet av juli. Väldigt nära finner du kooperativet Terre del Barolo som håller öppet för provningar 7/7. Kooperativet når väl inte de extrema höjderna, men har däremot ett mycket stort sortiment som man dessutom gärna öppnar upp för provning. Här gjorde jag några riktiga fynd för några veckor sedan då de bl a sålde ut Barolo Cannubi 2007 för 27€ samt "standard-Barolo" 2012 för 12€
 
Trådskapare
Davantz

Davantz

Medlem
IMG_0515.JPG
IMG_0493.JPG



Provning hos Giacomo och middag på den fantastiska restaurangen La Cantinetta, kan verkligen rekommenderas

En mer utförlig ressension kommer senare, nu Renato Ratti besök
 

Larseman

Medlem
Väldigt nära finner du kooperativet Terre del Barolo som håller öppet för provningar 7/7. Kooperativet når väl inte de extrema höjderna, men har däremot ett mycket stort sortiment som man dessutom gärna öppnar upp för provning.
Terre del Barolo kan nog vara värt att hålla ögonen på i framtiden, åtminstone enligt Andrew Jefford på Decanter:
http://www.decanter.com/wine-news/opinion/jefford-on-monday/value-langhe-wines-piedmont-372260/
Sedan 2008 jobbar man hårt på att höja kvaliteten, ställa högre krav på medlemmarna och investerar i sitt vineri.
 

vinosofi

Medlem
Hur var det med mottagandet på gårdarna i september, @Davantz? Jag och en vän sitter och planerar ett besök dit i augusti, september eller oktober. Vad är era erfarenheter kring när det är bäst att åka?
Tack!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hur var det med mottagandet på gårdarna i september, @Davantz? Jag och en vän sitter och planerar ett besök dit i augusti, september eller oktober. Vad är era erfarenheter kring när det är bäst att åka?
Tack!
Senare är nog bättre, när vinerna ligger på tank är det lugnare och mottagandet kan bli bättre.
Har varit där i november de tre senaste åren och då är mottagandet på gårdarna väldigt bra.
Om det är lika torrt som de senaste åren kan det dock vara värt att vänta till december. Då brukar priserna på den vita tryffeln gå ner.
Jag skulle dock avråda från ett besök i Barolo i år. Det kommer att vara mest 2014 som kommer att finnas för provsmakning och den årgången kan man lika gärna mista. Åk 2020 istället, då kommer det att finnas grejor!:cool:
 

Mats Petri

Österlen
Kanske lite off-topic med tanke på frågeställningen från @vinosofi men berättar ändå här kort om en annan typ av besök i byn Barolo. Det var visserligen snart ett decennium sen och en del har säkert ändrats, men nu kör vi!
Vi var på Barolofestivalen både 2009 och 2010 och minns jag rätt så var det andra helgen i september. Info om 2018.
Barolo är ju en ganska liten by och när vi kom dit på torsdagen så inställde sig frågan "vad tusan skall vi göra här i fyra dagar?". Men det var inga problem! Själva festivalen på lördag/söndag var väldigt trevlig med sedvanliga festivalaktiviteter, marknad, scenuppträden och fri provning av viner. Dessutom hade alla producenter i byn öppet hus. Själva produktionsanläggningarna låg i många fall utanför byn, men man hade då ett litet provningrum i byn. Det fanns rika tillfällen att både prova och köpa vin från många olika producenter. Själv är jag ganska trött på att kuta runt hos producenter så det här sättet att testa många viner på en samlingspunkt passade mig bra.
Vi bodde på ett litet familjedrivet B&B som hette "la Giolita" och som var trevligt.
Det var väldigt enkelt och lite "bonnit" (skånska!) på ett trevligt vis, men känslan nu när jag läst en del nyhetsbrev därifrån är att det har kommersialiserats en del sedan dess. Bra eller dåligt? Vet ej!
På ledig tid finns de andra kända byarna att besöka. T.ex. La Morra som man kan vandra till genom vinfälten.
I byn fanns flera trevliga restauranger, varav La Cantinetta, som @Davantz nämner ovan, var en skön upplevelse. Inte minst pga den galne kocken som sprang runt i restaurangen och delade ut rester på våra tallrikar när vi satt och åt. Inte alltid samma rätt som fanns på tallriken:), men han är nog pensionär nu...!
Å en sak till: hittar någon ett par Ray-Ban's som jag lade ifrån mig på biltaket när vi körde från Serralunga så hör av er ;).
Skyltar.JPG
 

JonasBo

Medlem
Senare är nog bättre, när vinerna ligger på tank är det lugnare och mottagandet kan bli bättre.
Har varit där i november de tre senaste åren och då är mottagandet på gårdarna väldigt bra.
Om det är lika torrt som de senaste åren kan det dock vara värt att vänta till december. Då brukar priserna på den vita tryffeln gå ner.
Jag skulle dock avråda från ett besök i Barolo i år. Det kommer att vara mest 2014 som kommer att finnas för provsmakning och den årgången kan man lika gärna mista. Åk 2020 istället, då kommer det att finnas grejor!:cool:
Patrik vad får dig att tycka att 2014 inte är ngt att ha?
 

Sundbom

Medlem
Det var vad de flesta producenterna sa själva. 2014 är nog det sämsta året för Barolo det här årtusendet.
Nja, jämfört med 2002 så är nog 2014 ett stort år. Det jag har hört från folk som har provat mycket är att -14 är mycket bättre än ryktet gör gällande. Visst, kanske inte ett grymt år men letar man bra viner så ska det gå att hitta. Jag är inte orolig. Masnaghetti ger 3/5 tex.

Nåväl, jag har inte provat så mycket själv men ska dit snart.
 

Vinocognito

Medlem
Jag kommer själv att besöka Barolo vid två tillfällen under sommaren. Visst är det så att 2014 är en lite besvärlig årgång med hagel, regn och en kall sommar, men den kan nog ha sina toppar. Bra bakgrundsinfo kan man få genom att läsa följande från Galloni http://vinous.com/articles/2014-barolo-surprise-surprise-feb-2018
Nu behöver ju inte ett besök i Barolo under sommar/höst 2018 enbart innebära att det är 2014 som står till buds. En del av de traditionella producenterna ligger lite senare i sina släpp, och jag räknar med att kunna hitta en del viner från 2013 som inte var i flaska när jag besökte Barolo förra sommaren. Det finns t o m en del ännu äldre prestigeviner och riservas som kanske kan vara redo för lansering.
 
Toppen