Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa bubbel under 200?

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jag kanske missat några men Graham Beck ligger ju på 130 och Cloudy Bays "överpresterare" på 150 vad jag förstår så jag tänkte att det kanske finns nåt annat värt att pröva? Vi har ju 50 spänn ytterligare att leka med. Kanske kan vi utklassa Clos du Mesnil? (obs ironi)
 

chambertin

Medlem
Förutom ovan nämnda har jag alltid gillat Louis Bouillot Perle d'Or, 150 spänn tror jag de tar för den. Recaredos Cava är också bra, 189 kr och Cava d'age Aurelia, 149 kr. Jag tyckte också att Boschendals Pinot noir var helt ok för blygsamma 99 kr.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Castellane? Någon som prövat? Den har alltid legat på min shit-list av någon anledning men har för mig att jag prövade den för något år sedan och att den var helt ok.
 

chambertin

Medlem
Castellane? Någon som prövat? Den har alltid legat på min shit-list av någon anledning men har för mig att jag prövade den för något år sedan och att den var helt ok.
Om det är de Castellane Champagne du tänker på så är den i alla fall kvar på min shit-lista (dock provad senast för 2 år sedan).
 

Helen

Medlem
Hahaha Mattias det var faktiskt min första tanke. Nu har ni fått psykbryt totalt var min första tanke, det går ju knappast att hitta ett drickbart rödtjut för en 200ing :cool::cool:
Men jag ska följa tråden med stor öppenhet och nyfikenhet

Denna tråd hade aldrig fått existensberättigande innan allt rabalder kring överpresterande budgetbubbel. Kul!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Hahaha Mattias det var faktiskt min första tanke. Nu har ni fått psykbryt totalt var min första tanke, det går ju knappast att hitta ett drickbart rödtjut för en 200ing :cool::cool:
Men jag ska följa tråden med stor öppenhet och nyfikenhet
Men då är det ju bara att gå över till bubbel, där hittar du ju flertalet viner under 200 som spöar Champagner för tusentals kronor :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men då är det ju bara att gå över till bubbel, där hittar du ju flertalet viner under 200 som spöar Champagner för tusentals kronor :D
Du är välkommen till blindprovning i Göteborg du också. Många stora fiskar har fångats här och på flertalet ställen runt om i Sverige. Vi utmanar dig härmed! ;)
 
  • Like
Reactions: Jos

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Många Crémant är bra, från alla de franska regioner som gör sådant, särskilt om man går upp en bit från hundralappen snarare än att gå på de allra mest prispressade. (Har stött på några billigare Crémant de Bourgogne som inte imponerat.) Clotilde Davenne som nämndes ovan, är riktigt bra. Även Langlois Crémant de Loire kan vara riktigt bra (har för mig att jag var mindre imponerad någon tidigare gång men mer impad senast).
Ferrari gör ju något av de mest champis-lika i Italien. Du ska i och för sig upp på deras årgångsbubbel (då är vi en god bit över 200) för att hitta de riktigt bra sakerna, men även en basic-Ferrari kan vara trevlig att testa.
Någon enstaka Franciacorta kvalar in under 200, men där har jag dålig producentkoll.
 

Larseman

Medlem
Aha, du smygdricker roliga saker som du inte skriver om här. Låter ju trevligt det där. :)
Orkade inte analysera den här gången men när vi drack den i maj så tyckte jag så här (gav den 90p):
Färgen är vackert laxrosa, typ rosé från Provence.
I näsan en angenäm, frisk, fräsch, men svårfångad doft, hallon, tuttifrutti (men utan sötma) och mineral.
Frisk smak med bra, lite ruffig mousse, ganska stram (för att vara rosébubbel) med bra längd utan störande beska. Riktigt gott!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Castellane? Någon som prövat? Den har alltid legat på min shit-list av någon anledning men har för mig att jag prövade den för något år sedan och att den var helt ok.
Castellane för jag huvudvärk av. Polaren S har Camille Braun från alsace för 159. Den minns jag som fullgott alternativ. Även om hans champagner är både grymma och lågt prissatta.

Någonting som får mig att fundera på hur tusan folk fortfarande kan köpa exempelvis bolly för över fyrhunkan här det svämmar över av grymmeskumpor för strax över trehundringen. Det är ju bara att nämna forumfavvon Clouet Silver som kostar en spottstyver.

Ja, jag var tvungen att dra in skumpa i diskussionen. Kände exemet komma krypande likt skabb.
 
Toppen