Bästa butikerna för skaldjur

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Anders Landström, 3 februari 2009.

1. Per Stade

Per Stade Lege artis

SV: Bästa butikerna för skaldjur

Standardsvaret brukar alltid vara:
    använd samma vin i maten som du skall dricka till.
    Artikeln visar att det bara är en myt.
    Uppenbarligen händer det saker med vin
    när det värms upp.

2. kayaker

kayaker Cyklist

Nej, det är omöjligt. Om det vore möjligt så skulle man kunna härleda vad som helst. QED.

3. anders

anders Medlem

Nu tänkte ju jag mig att man faktiskt skulle kunna göra sås vid flera olika tillfällen på samma dunk och därmed utnyttja det enda som faktiskt talar för BiB, "återförslutningen"... ;) Anledningen till att jag tycker att det vore intressant är dels att BiB ska vara mer svavlat för hållbarheten, kommer detta märkas? Dels skulle man kunna ta vin från en BiB som stått öppen i säg tre veckor och se om såsen påverkas och i så fall hur.

4. Öhman

Öhman Medlem

No shit! ::)

5. kayaker

kayaker Cyklist

Ur matlagningssynpunkt så funkar det bra att använda infrysta slattar. I.o.f.s. så kanske det krävs BiB för att överhuvudtaget få slattar...

6. Öhman

Öhman Medlem

Svavlet är mycket lättflyktigt. Värms vinet upp så flyktar det ännu lättare. M.a.o gör svavlet ingen skillnad.

7. Per Stade

Per Stade Lege artis

Ja det kan ibland bli cognac.

8. vintjej

vintjej Medlem

Räcker upp handen och erkänner att jag alltid har BIB hemma för matlagning. Jag har vin i det mesta. Kyckling i ugn- vin. Köttfärssås - vin. Gryta - vin o s v. Ovärderlig krydda för mig. Jag har haft tre veckor gammalt vin i gryta och det har blivit bra. Åtminstone bättre än utan vin.;)

9. kayaker

kayaker Cyklist

Du hävdar alltså på fullaste allvar att det finns användbar BiB? Det låter som århundradets skräll!

10. anders

anders Medlem

Känner igen den där problematiken. :D

Nu uppstår ju genast ett problem. Anta rent hypotetiskt att man skulle köpa en BiB till just matlagning. Hur ska det genomföras? Jag menar, om vi lika hypotetiskt antar att man skulle köpa en Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - så skulle man ju samtidigt köpa en porrtidning för att rulla in Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - i den. Detta för att undvika de föraktfulla blickarna från ens medmänniskor. Men hur gör man med en BiB? Hur ska man kunna smyga hem den med respekten intakt?

11. vintjej

vintjej Medlem

Haha. Eller hur?
    Jag är en av de få som fullkomligt ärligt säger att jag behöver ett bra matlagningsvin när jag ber om hjälp och menar det.
    Annars minns jag från vinbutiksdagarna att östermalmstanterna brukade koka en djävla massa musslor.;)

12. kayaker

kayaker Cyklist

Det går nog inte. Det är väl i.o.f.s. lättare med Gredos... ;D

13. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

När man analyserar vissa trådar på finewines.se så är det rätt underhållande läsning. Detta är väl en riktigt bra exempel på en tråd som gick totalt off topic och avslutades med en diskussion om BiB

14. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Vi var unga och spretiga på den tiden...

15. Elvis

Elvis Medlem

Anders är saknad!

16. Anders Landström

+1

17. Helen

Helen Medlem

Vart har Anders tagit vägen?

18. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Precis!Vore bra om någon kunde leta rätt på honom :)

19. Anders Landström

Senast hade han flyttat från en tysk träningslokal till en med schweiziska svettiga män. Sedan har det varit tyst.

Dela sidan