Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa röda Bourgognen under 600 sträcket?

Håkan

Medlem
Flaskposten har två Henri Boillot Volnay 2002 i sin lista. Du får pröjsa några tior mer än 600 kr men får bra drickfärdig Bourgogne. Sedan är det naturligtvis högre pris än vid släpp (jag betalade runt 30€ men det är nästan tio år sen). Fortfarande är dock priset lägre än för 2012or.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Denna tråd får ju en viss verklighetsförankrande balans om man istället kör tråden:
"Bästa röda Madiran under 600 sträcket?"

Känner ni er aldrig fartblinda?
 

Håkan

Medlem
Denna tråd får ju en viss verklighetsförankrande balans om man istället kör tråden:
"Bästa röda Madiran under 600 sträcket?"

Känner ni er aldrig fartblinda?
Nu pratade vi om mogen Bourgogne. Jag vet inte riktigt om det går att definiera mogen Madiran, men 1999 Bouscasse VV finns fortfarande till ca 60% högre pris än aktuell årgång. På så sätt skulle ju det vara mer gynnsamt med Bourgogne då priset på 2012 överstiger priset för 2002 :).
Skratta dig lycklig att du inte drabbats av Bourgognesjukan men när jag drabbades av den (mitten 90-tal) var den ännu inte så utbredd varför jag kunde unna mig än det ena än det andra. Nu ligger nästan alla de viner jag gladeligen köpte i ouppnåliga prisklasser. Musigny VV 1989 från DeVogue kostade mig 599 kr, 2012 vågar jag inte ens gissa vad den skulle kosta mig eftersom vinet numera är en utopi. Nu försöker jag bota mig med Rhone och Toscana och det går faktiskt rätt bra, tillochmed röd Bordeaux har visat tecken på att lindra åkomman.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu pratade vi om mogen Bourgogne. Jag vet inte riktigt om det går att definiera mogen Madiran, men 1999 Bouscasse VV finns fortfarande till ca 60% högre pris än aktuell årgång. På så sätt skulle ju det vara mer gynnsamt med Bourgogne då priset på 2012 överstiger priset för 2002 :).
Skratta dig lycklig att du inte drabbats av Bourgognesjukan men när jag drabbades av den (mitten 90-tal) var den ännu inte så utbredd varför jag kunde unna mig än det ena än det andra. Nu ligger nästan alla de viner jag gladeligen köpte i ouppnåliga prisklasser. Musigny VV 1989 från DeVogue kostade mig 599 kr, 2012 vågar jag inte ens gissa vad den skulle kosta mig eftersom vinet numera är en utopi. Nu försöker jag bota mig med Rhone och Toscana och det går faktiskt rätt bra, tillochmed röd Bordeaux har visat tecken på att lindra åkomman.

Mogen Madiran skiljer sig lite från mogen Bgne iom att tanninerna fortfarande är kvar och bits. Passar inte alla gommar, men även de bästa, typ La Tyre, (Parker jämställer dem med Lafite) är överkomligt prissatta. Även i Swedala...

Att hitta nya vägar till njutning efter att ens gamla smultronställen plockats tomma är viktigt. Vissa kommer till nya områden utan omvärldskunskap, andra med uteslutningsmetoden. Men att dissa ett område för att 200kr bara motsvarar en 250%-ig prisökning känns lite ... platt. 600kr för vilket fyndvin som helst är inte vår grej. Inte i någon dimension.

Själva drabbades vi av överdyra Bdx-viner för ngra år sedan och numer sitter vår prismössa tightare än en smäck. Det betyder att röd Bdx 2014 förmodligen inte blir överrepresenterade i källaren... Bdx, hur jag har älskat dem, men... Nu gäller 100 andra vinområden som levererar BANG för buckarna och spännande viner som gör att bara en enda flaska bättre Bdx per månad resten av livet går att leva med. Precis som du letar nya njutningar, så gör också vi det. Vi har hittat riktigt bra substitut i Toscana, Cali, Wash, Oz och Spanien. Höll på att glömma Portugal...

Dina eskapader verkar utesluta PN från NZ, Cali, Oz, Oreg, Wash, Ital, Österrike mfl platser. Har du stött på patruller av negativitet där? Annat som man bör tänka på? Hustrun och jag, dock med hustruns starka avrådan, påbörjade nämnligen idag en sejour i PN:s värld. Vi började dock med trenne flaskor Bdx, 1996 Maucalliou, 2002 Montrose och den vita torra 2011 G de Chateau Giraud (Bordeaux's G-punkt enligt vissa)... Söndagens middag och framgent några veckor blir dock med riktig PN...

...även om hustrun nyss "övertygade" mig om det förträffliga i att dricka en petit chateau fråm bårdå imorgon, söndag. Det blir ju iaf garanterat gott :)

...men SEN kommer vi ägna oss åt att lära oss något lite om PN's storhet :)
 

Håkan

Medlem
Stafan: Jag köper i princip inte röd Bourgogne längre, jag höll mig till ämnet där det efterfrågades röd Bourgogne under 600 kr. LaTyre ligger väl någonstans i den häraden men 2010 som saluförs idag kan väl inte riktigt definieras som drickfärdig vilket efterfrågades i denna tråd, Bouscasse VV 1999 är det närmaste drickfärdig jag kan komma. Jag dricker gärna Pinot Noir från andra delar av världen under premissen att de är elegantare än kraftigare. I denna tråd diskuterade vi dock röd Bourgogne under 600 kr, vi kan diskutera fartblindhet eller substitut till överprissatta Bourgogner i en annan tråd.
 

kayaker

Cyklist
Ja, vi vill gärna ha med @kayaker på BYOB på tisdag. Vi vill ju så gärna träffa dig (ingen ironi). Om du dessutom tar med dig en riktigt mogen Madiran så smälter mitt hjärta lite extra. :)

Vad säger du, vill du förgylla våran tisdagskväll?
Tisdagar i Göteborg funkar inte alls. Lite långt att åka...
F.ö. så lär ni inte kunna hitta den. Jag tror att den är några mil utanför sta'n.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Kul att tråden vaknat till igen. Provade nyligen Jadot Vosne-Romanee 2006 som jag tyckte levde upp till sitt pris på 420 spänn. Ett vin som är utmärkt idag. Tror jag tycks ha tur med röd Bourgogne.

Madiran har jag bara provat en gång och de var på munskänkarna gbg:s årsmöte i vintras. Det vinet var inget speciellt men det vore kul att prova fler framöver.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Stafan: Jag köper i princip inte röd Bourgogne längre, jag höll mig till ämnet där det efterfrågades röd Bourgogne under 600 kr. LaTyre ligger väl någonstans i den häraden men 2010 som saluförs idag kan väl inte riktigt definieras som drickfärdig vilket efterfrågades i denna tråd, Bouscasse VV 1999 är det närmaste drickfärdig jag kan komma. Jag dricker gärna Pinot Noir från andra delar av världen under premissen att de är elegantare än kraftigare. I denna tråd diskuterade vi dock röd Bourgogne under 600 kr, vi kan diskutera fartblindhet eller substitut till överprissatta Bourgogner i en annan tråd.
Tryckte in väl många ideer och tankar i detta. Har så förtvivlat lite tid för detta forum numer.
Gillar att trådarna håller sig yvigt, upplever det som kutym här och ger en lite bredare upplevelse.

Kanske det kan passa sig med en tråd om: Fartblindhet :cigarr: och tappade illusioner :baksmälla:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tryckte in väl många ideer och tankar i detta. Har så förtvivlat lite tid för detta forum numer.
Gillar att trådarna håller sig yvigt, upplever det som kutym här och ger en lite bredare upplevelse.

Kanske det kan passa sig med en tråd om: Fartblindhet :cigarr: och tappade illusioner :baksmälla:
Du skall veta att du är saknad. Hoppas japanskan går som tåget så du kan vara tillbaka i god form inom kort!
 
Toppen