Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa söta vinerna på bolaget just nu?

man kan ju använda söta viner till väldigt mycket olika saker; gåslever, chokladiga efterrätter, bäriga efterrätter, eller bara dricka utan något till - före eller efter eller till och med mellan maten. Jag tänkte göra en liten räd och fylla på med några flaskor sött från vad som finns på bolagets beställningssortiment. Har ni några tips? Alla kategorier söta viner välkomna!
 

MagnusH70

Medlem
Allt från Huet i Loire-dalen är bra, dock inte bara sött
Riesling Auslese Bockstein 74665 är ung, men bra
Kerpen Auslese från 2010 är mer mogen, 73088
Det mesta av Riesling Auslese är bra, om man bortser från de billigaste, dessutom oftast bra balanserade och lagringsbara.
Weinrieder TBA är OK, 78584
Suduiraut 2002 är OK, mogen. 3004
Ch de Malle 2009 är trevlig, både hel och halv, kan sparas. 72119
Brachetto d'Acqui, 6260, är rött sött, underbart till jordgubbar, hallon mm. Lätt spritsigt
Ben Ryé Passito, 86883, är otroligt sött och aromatiskt, men balanserat, mycket bra
Mullineux Straw Wine ska vara bra, deras Olerasay är fantastisk, men slut. 73241
Nederburg Elelkeur är bra, her inte testat deras senaste, men tidigare år har varit bra. 76935
Oremus Tokaij 5 putt är bra, håller en evighet. 81727
Rabl Eiswein, 77778, söt, aromatisk, bra balans
TreRose Vinsanto, 87987, är söt, balanserad, spännande
Vidal Icewine, 72465, är intressant
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Grymma svar o tips alla! Jag borde ha sagt lättåtkomliga i st för bara bolagets beställningssortiment såklart. Ska beta av flera av dessa. Börjar ikväll: var inne idag på pk-huset och plockade på mig en brännlands iscider och månadens vin.
 

Mats

Gone todash....
Grymma svar o tips alla! Jag borde ha sagt lättåtkomliga i st för bara bolagets beställningssortiment såklart. Ska beta av flera av dessa. Börjar ikväll: var inne idag på pk-huset och plockade på mig en brännlands iscider och månadens vin.
Efter som man är uppvuxen i den lilla byn Brännland utanför Umeå och Andreas Sundgren som gör Brännlands Iscider bodde där i ett hus på samma gård som jag bodde i är man ju lite stolt när man inte bara själv tycker om cidern utan det även går så här bra för den!
International cider challange.
 

Old Land

Kvalitet hela vägen hem till dörren
Leverantör
Vi ligger på 2007 Coutet 375kr/75cl
fantastiskt vin för pengarna...

Tasted single blind against its peers. The Chateau Coutet 2007 has a very intense bouquet with lemon curd and orange blossom mixed with clear honey. There is impressive precision here, almost crystalline. The palate is medium-bodied with very fine viscous entry, great weight and intensity with racy acidity. There is also much tension cutting through the layers of viscous fruit on the sorbet-like finish. This is a typical Coutet through and through and it should age effortlessly over 20-30 years. 94p Neil Martin
 
Toppen