Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa vinet under hundralappen?

Vino fino

Medlem
En av mina gamla favoriter är Chateau Baulos la Vergne 2001, 82488. Otroligt nog fick man/får man lite äkta lagrad Bdx-karaktär för det facila priset av 86 kr (då) / 90 kr (nu), dessutom från en man mina favoritårgångar, 2001. Drack det senast för ett och ett halvt år sedan, så reservation för övermognad sedan dess. Men det går ju att lämna tillbaka. Stall, het jord, mogen frukt.

(Man skulle ha sparat några exemplar till någon blindprovning med gamla Bdx-snobbar eller varför inte alla nyfrälsta mogen-Rioja-supportrar...)
 

chambertin

Medlem
Vill man ha något lite fylligare och tyngre så har dom också ett bra pris på - La Pèira en Damaisela Les Obriers 2011 (70529) 120kr
Svårt att hitta vettigt vin under 100:- precis som @Magnus L var inne på. Jämfört med 2013/14 så har kronan tappat mot € och alkoholskatten gått upp 2:-. Det som förr var 100:- och ok är nu 115-120:- i stället.
Guigals CdR var ju stadigt på 99:- i flera år men ligger nu på 109:- om jag inte minns fel och ändringen kom från 2010 (superb årgång i Rhône) till 2011 (so-so i Rhône).

La Peira 2011 är ett härligt sydfranskt vin som är svårt att tycka illa om. Rekommenderas varmt !
Finns då och då på Atomwine för ännu lägre peng (dock ej nu).

När vi ändå är inne på Atomwine så har dom Katarina Wechslers Riesling Trocken -14 för 89DKK.
Ett vin alla borde bunkra en låda eller två av. Katarina Wechsler gick i lära hos Keller några år och har uppenbarligen plockat upp en del därifrån.
 

chambertin

Medlem
är dethär nått typ utav provokations-tråd ?
Ja fast inte på det sätt du tror ;)
downloadfile.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
När du postade om de där governovinerna med mer än 10 gr restsocker lyckades du nästan provocera även mig ;-)
Oj, om 10 g är mycket socker för dig så bör du nog passa dig för portvin, Sauternes, prädikatsvin från Tyskland och till och med mycket bubbel. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om vi ser denna tråd ur ett "internetsträffsperspektiv" så har tråden redan besökts av 370 unika besökare, detta på mindre än ett dygn. Det är med andra ord inte svårt att förstå varför vinsveriges ankdamm med annonsörer i ryggen ofta landar i att skriva om vin under hundralappen. Jag är jäkligt glad för att finewines.se är ideellt utan vinstintresse, för hade vi varit det så hade vi nog hakat på det som säljer tyvärr. Det får mig att gilla finewines.se än mer, då vi såklart kan diskutera allt mellan himmel och jord så länge vi har lust oavsett hur många som visar intresse. :)
 

kayaker

Cyklist
Jag köper sällan något som kostar mindre än 150kr eftersom jag tycker att i princip allting under 150kr är ointressant. De få gånger jag gör det så är det efter rekommendation av någon jag "litar på" eller på någon form av provning. En av ytterst få importörer som brukar kunna hitta sådana viner är Bristly så jag kollade vad Bristly har tillgängligt just nu.
Med reservation för att de aktuella årgångarna är otestade så är:
  • Matteo Correggia Roero (2010)
  • Domaine La Florane À Fleur de Pampre (2013)
  • Domaine de la Janasse Côtes-du-Rhône (2013)
  • Domaine de la Janasse Terre de Bussière (2012)
bra viner.
 
Toppen