Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Behöver er hjälp med mustiga viner.

Bboy

Medlem
Skall snart ha en vinprovning där jag tänkte ta fram lite mustiga viner till en viltgryta, typ Bandol,
Har ni några förslag på relativt tunga röda viner från SB eller BS?
 

kayaker

Cyklist
Säg en fyllig Barolo? jag tycker inte att de har varit speciellt fylliga som jag provat. Jag tänker snarare en tung shiraz från Australien om man vill ha fylliga viner. Fast tunga och fylliga kanske inte är samma sak?
Vad har du provat för plonk? ;)
Barolo och Barbaresco är nästan alltid mitt förstahandsval till en mustig köttgryta. De är ofta både fylliga och strama. Tjonga i typ en flaska Nebbiolo för en fantastisk matchning. :)
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad har du provat för plonk? ;)
Barolo och Barbaresco är nästan alltid mitt förstahandsval till en mustig köttgryta. Tjonga i typ en flaska Nebbiolo för en fantastisk matchning. :)

360,"2007","Negretti Barolo","Italy, Piedmont, Langhe, Barolo","Nebbiolo"

270,"2010","Cascina del Monastero Barolo Bricco Luciani","Italy, Piedmont, Langhe, Barolo","Nebbiolo"

260,"2010","Filippo Broccardo e Fratelli Barolo","Italy, Piedmont, Langhe, Barolo","Nebbiolo"

290,"2009","Aurelio Settimo Barolo","Italy, Piedmont, Langhe, Barolo","Nebbiolo"

300,"2010","Aurelio Settimo Barolo","Italy, Piedmont, Langhe, Barolo","Nebbiolo"

260,"2010","Filippo Broccardo e Fratelli Barolo","Italy, Piedmont, Langhe, Barolo","Nebbiolo"

290,"2011","Palladino Barolo Serralunga","Italy, Piedmont, Langhe, Barolo","Nebbiolo"

270,"2010","Cascina del Monastero Barolo Bricco Luciani","Italy, Piedmont, Langhe, Barolo","Nebbiolo"

270,"2011","Rocche Costamagna Barolo Rocche Dell'Annunziata","Italy, Piedmont, Langhe, Barolo","Nebbiolo"

209,"2010","G.D. Vajra Barolo Albe","Italy, Piedmont, Langhe, Barolo","Nebbiolo"

149,"2013","Produttori del Barbaresco Langhe Nebbiolo","Italy, Piedmont, Langhe, Langhe DOC","Nebbiolo"

189,"2007","San Fereolo Dogliani","Italy, Piedmont, Langhe, Dogliani","Dolcetto"

99,"2010","Giacomo Borgogno & Figli Langhe Rosso","Italy, Piedmont, Langhe, Langhe DOC","Red Blend"
 

Larseman

Medlem
Säg en fyllig Barolo? jag tycker inte att de har varit speciellt fylliga som jag provat. Jag tänker snarare en tung shiraz från Australien om man vill ha fylliga viner. Fast tunga och fylliga kanske inte är samma sak?
Jag förstår @Deppodi och har själv svårt att riktigt ta till mig begreppet fyllighet i vin. Barolo och Barbaresco klassas som fylliga viner men jag håller med om att de snarare har en lätt och elegant känsla, åtminstone när det kommer till frukt och substans. Rent sakligt så verkar fyllighet vara en direkt avspegling av alkoholhalten i vinet, åtminstone enligt http://www.decanter.com/learn/wine-terminology/determining-weight-wine-ask-decanter-316132/
För mig är fyllighet något annat än alkohol, men man kanske behöver ändra sin nomenklatur. @Bboy frågade efter mulliga viner och även om Barolo och Barbaresco skulle funka utmärkt till en mustig gryta, så skulle inte jag heller klassa Nebbiolo som mulliga :cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt bidrag måste ju såklart bli Bandol. Finns en trevlig rackare i beställningssortimentet som borde vara lysande för ändamålet (även om jag själv klassade det som medelfylligt i min smaknot nedan) dessutom så är det hur gott som helst.

Så här lät det när jag provade aktuell årgång:

Djupa, animaliska och köttiga smakinslag varvas med kåda, peppar, björnbär, eneträ, soja och stall (hästrumpa, inte brett!) med lite delikat svalka som påminner om en nyregnad landsväg. Ganska typisk för regionen och komplex, precis så som jag vill ha det. Kvällens Bandol råkade av en händelse bli 2010 Domaine Bunan Bandol Moulin des Costes och jag blev allt annat än besviken, snarare lite förvånad över den relativt slanka kroppen och friska syran med härligt ettriga tanniner. Ett medelfylligt och balanserat vin. Har aldrig tidigare provat denna producent, men kommer garanterat ha ett gott öga till Domaine Bunan i framtiden. Skitgott!

Du hittar vinet här, alternativt om du vill lägga några hundralappar, och gå på deras toppcuvée som mest troligt är både bättre, stramare och bättre. Har dock inte provat den själv ännu.
 

chambertin

Medlem
Skall snart ha en vinprovning där jag tänkte ta fram lite mustiga viner till en viltgryta, typ Bandol,
Har ni några förslag på relativt tunga röda viner från SB eller BS?
Eftersom ingen tagit upp Spanienspåret så ger jag några rekommendationer där.
Viner från Priorat, Ribera del Duero, Toro, Rioja m.fl bör definitivt uppfylla dom kriterier du letar efter.
Toro/Ribera/Rioja har ju Temporanillo som gemensam nämnare men personligen tycker jag ofta att Toro har en rustik sida som tilltalar mig. Ribera har ibland detta också medan Rioja med sin två skolor (grovt indelat i traditionella med lång fatlagring och moderna mer extraherade stilen) är mer välpolerade och inte så grovyxade. Sen får man ju inte glömma Bierzo och vineran där på Mencia men för att få fylliga viner därifrån så får man räkna med att passera 250-300kr-sträcket.
Några rekommendationer från dessa områden:
Ribera del Duero
2010 Condado de Haza
2013 Celeste
2011 Pesquera
2011 Protos Reserva

Priorat
2011 Rotllan Torra
2012 Salmos
2013 Scala dei Prior
2013 Clos Cypres

Bierzo
2010 Bem bi Bre
2009 Hombros

Toro
2007 Terra d'Uro Seleccion

Rioja
2012 Marques de Murrieta Reserva
2004 Faustino I Gran Reserva
2008 Baigorri Reserva
2005 Vina Ardanza Reserva

Inte superfylligt vin men däremot superintressant är vinerna gjorda på Bobal från Manchuela. Har inte provat -14 ännu men -13 var väldigt komplex och läcker. Hela rangen av viner från Bodegas y Viñedos Ponce är värda att ta en närmare titt på. Finns några på SB men även hos tyska och spanska näthandlare.
2014 P.F
2013 Pino
 
Trådskapare
Bboy

Bboy

Medlem
Tack för många intressanta svar.
Tror jag vill ha från flera olika områden.
Har haft en hel del Barolo tidigare så jag går mer på Bandol + två andra områden. Gärna Sydafrika om jag slipper den rökiga stilen. Är där något intressant från Australien förutom Wynns?
 

Johan_L

Medlem
Om jag skulle laga viltgryta hemma hade jag nog letat bland flaskorna från norra rhone för att hitta nåt gott att dricka till. Men då är jag ju svag för Syrah. :)
 
Toppen