Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

roken

Medlem
En kollega kom förtvivlad till mig häromdagen då en av hennes vinkylar fått spel och ett antal av hennes champagner frusit. Hon försöker nu hitta en korrekt värdering på flaskorna för att kunna begära ersättning från försäkringsbolaget och jag tänkte kolla om medlemmarna här kan hjälpa till.

De flaskor som frusit (sönder) är:
Salon 1995
Pol Roger Blanc de Blancs 1995
Pol Roger Blanc de Blancs 1998
Jaques Selosse Substance
Dom Perignon 1998
Grange 2000
Rwt 2000

Är det någon som har koll på aktuella värden på någon eller några av flaskorna ovan? All hjälp tas tacksamt emot!

Tack på förhand!
 
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

Det bästa sättet att värdera är att titta på auktionsplatser, i Sverige är det auktionsverket, finns många internationella. Ett annat alternativ är att söka vinet via
wine-searcher.com som exempelvis ger vid hand att snittpriset på en Salon 1995 är €242 i Europa (från affär)

http://www.wine-searcher.com/find/salon/1995/europe

Kolla att eventuella avgifter och skatter är med i priset
 

Elvis

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

En rimlig värdering av champagnerna är:

Salon 1995 - 3000 kr
Pol Roger Blanc de Blancs 1995 - 700 kr
Pol Roger Blanc de Blancs 1998 - 800 kr
Jaques Selosse Substance - 1600 kr
Dom Perignon 1998 - 1200 kr

Om Substance hade tio år på nacken så skulle den vara värd mer, men det blir nog svårt att förklara konceptet med deg-datum för försäkringsbolaget.
 
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

CH skrev:
Håller med om övriga värderingar men tycker det låter väldigt högt värderat för Salon. I decemberauktionen blev en 95 & 96 tillsammans värderad till 3600-4000 så knappt 2000 känns mera relevant.
http://www.auktionsverket.se/dbk/dbk_de ... 2&anr=4547

Det är väl vad det kostar att ersätta flaskan som är intressant. På wine-searcher kostar den runt 2400 + skatt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

Stackars människa!!

Jag förlorade 2 pavor för några år sedan och fick då hjälp av Julle med värderingsintyg. Men mitt försäkringsbolag behövde inte intyget utan gick helt och hållet på mitt eget intygande. Det var 2 pavor Fallet från 1976 och jag angav de var värda 1500 kr stycket och därmed fick jag just 1500 kr för de två tappade pavorna, detta då självrisken var på 1500 kr.
 

Elvis

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

Salon 95+96 gick för 3800 kr + provision på Auktionsverket, dvs cirka 4500 kr. Men det var ett enstaka tillfälle på en auktion.

De åtta billigaste priserna (i Euro) på wine-searcher pro just nu är:

216 (exkl skatt)
230 (exkl skatt)
260 (exkl skatt)
276 (exkl skatt)
333
395
475
475

Jag skulle säga att det är ganska lätt att argumentera för en värdering på 3000 kr.
 

CH

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

Elvis skrev:
Jag skulle säga att det är ganska lätt att argumentera för en värdering på 3000 kr.

Jo det är det nog, jag är bara bitter för att det var mina flaskor som gick så billigt.
 

Elvis

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

Förstår det... :( Du hade fått mer av mig*!

* om vi båda befunnit oss utomlands så att jag kunde köpa av dig lagligt ::)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

CH skrev:
Jo det är det nog, jag är bara bitter för att det var mina flaskor som gick så billigt.
CH, lägg av med att sälja flaskorna på auktion! DRICK, NJUT ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

magnum skrev:
CH, lägg av med att sälja flaskorna på auktion! DRICK, NJUT ;D

Han hinner inte, CH bär vin från pallen på gatan och in i garaget.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

Elvis skrev:
Förstår det... :( Du hade fått mer av mig*!

* om vi båda befunnit oss utomlands så att jag kunde köpa av dig lagligt ::)

Hmmmm... Elvis...
 

CH

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

magnum skrev:
CH, lägg av med att sälja flaskorna på auktion! DRICK, NJUT ;D

Det var tanken med det hela. Jag köpte äldre Salon för de pengarna för att slippa vänta på att 95 & 96 skulle bli njutningsbar.
 
Trådskapare
R

roken

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

Tack för alla svar! Hoppas att den här historien kommer att sluta med ett förstående försäkringsbolag och en återställd samling.
En teori om vad som föranlett djupfrysningen är att termostaten gått sönder och kompressorn gått för högtryck tills bubblet blivit Slurpee. Trist...

Kom ihåg att om ni hör ett "plopp" från vinkylen så är det botten som går ur er Substance efter att den frusit. Således: konstiga ljud och issörja i kylen = dåligt.


Tack än en gång och trevlig sommar!
 

Helen

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

roken skrev:
Tack för alla svar! Hoppas att den här historien kommer att sluta med ett förstående försäkringsbolag och en återställd samling.
En teori om vad som föranlett djupfrysningen är att termostaten gått sönder och kompressorn gått för högtryck tills bubblet blivit Slurpee. Trist...

Kom ihåg att om ni hör ett "plopp" från vinkylen så är det botten som går ur er Substance efter att den frusit. Således: konstiga ljud och issörja i kylen = dåligt.


Tack än en gång och trevlig sommar!

En lite fråaga bara. Vad var det för märke på vinlagringsskåpet?
 

Elvis

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

1CRU skrev:
En lite fråaga bara. Vad var det för märke på vinlagringsskåpet?

Det är jag också nyfiken på!
 
Trådskapare
R

roken

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

Boven i dramat var en fem år gammal vinkyl från Samsung. Modell okänd.

Om det görs någon mer ingående undersökning om vad som hänt med den så uppdaterar jag er här.
 

matage

Medlem
SV: Behöver hjälp att värdera förstörda flaskor.

Det där får ju mig att fundera en hel del..

Jag flyttade just in i min nya Norcave men har en 2 års Candy-kyl som under mitt "vintetris" fick bli renodlad champagne-kyl.
Nu efter 1 veckas gång (efter "omstart") märker jag klar frostbildning på bakre väggen i den. Känns ju lite oroväckande...
 
Toppen