Behöver råd ang champagne.

Diskussion i 'Vin' startad av Jarmo kuisma, 3 maj 2014.

1. vintomas

vintomas Bloggare

Är det verkligen fortfarande vanligt att folk som faktiskt dricker vin är så okunniga att de tror att "champagne" är en synonym för vilket mousserande vin som helst?
    Den som kallar Chapel Hill för champagne förtjänar att dränkas i drycken.

MartinE, Jarmo kuisma, Per Stade och 3 andra gillar detta.
  2. det är fortfarande vanligt och de är många och det är sorgligt. Förresten i Ungern kallas sig Törley själv för Champagne. Kul eller hur?

3. Mattias S

Mattias S Administratör

Eller...
    Den som kallar DRC för utspädd saft förtjänar att dränkas i drycken. o_O

4. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Trist när man blir bjuden på något som verkligen är långt från gott. Men, jag ler alltid glatt och fattar beslut om jag skall gå in för varannan vatten (och öka) eller om jag skall köra hårt, till dess smaklökarna registrerar Måtån Ravv-row-rått-råsch-röschäld.

Last edited: 8 maj 2014
    Skumpagne och Mattias S gillar detta.
  5. StefanAkiko

JAG VILL INTE DÖ ! ! !

6. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

+1

7. sunqan

sunqan Vinös

Dränkas, återupplivas, dränkas, återupplivas...tills du fattar storheten i drc

chambertin och Skumpagne gillar detta.
  8. vintomas

vintomas Bloggare

Det borde inte vara möjligt sedan Ungern gick med i EU, eftersom Champagne är en skyddad ursprungsbeteckning och Champagneorganisationen CIVC är mycket offensiv med stämningar. Om ungrare själva omtalar bubblet muntligen som "champagne" är det däremot en annan sak.
    De spanska mousserande vinerna kallades förr för champaña eller något liknande, och beteckningen Cava hittades på när man inte lägre kunde kalla dem det. Tyskland fick avstå från beteckningen Deutscher Champagner redan 1919, i enlighet med Versaillesfördraget.

9. StefanAkiko

Du menar som Särimner?
    Verkar hårt... Vad gjorde Särimner för misstag? Dissade denne också DRC?

10. http://www.palacecatering.hu/service "Törley Champagne factory" står det på engelska
    Cave de Champagne på franska. Så små språkmissbruk på nätet. Kanske en webbprogrammerares fel?

11. kayaker

kayaker Cyklist

Advokaterna på CIVC lär höra av sig.

Dela sidan