Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Beställa vin på det norske monopolet?

Essle

Medlem
Efter att ha läst lite trådar här verkar det finnas ett visst intresse för att beställa på det norska vinmonopolet. Är det något speciellt som är lönsamt att ta hem den vägen? Såg något om ex Krug men har inte kollat eller jämfört priser.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att ha läst lite trådar här verkar det finnas ett visst intresse för att beställa på det norska vinmonopolet. Är det något speciellt som är lönsamt att ta hem den vägen? Såg något om ex Krug men har inte kollat eller jämfört priser.

Finns hur mycket som helst, framförallt när den norska kronan dykt. Gör inte misstaget att tro att SB är billigast då det är importörerna som sätter priset och SB av någon besynnerlig anledning inte parallellimporterar.

Köpt Bolly RD 02 och GA 04 magnum, Krug CdM 02, Ulysse Collin BdN, Zind-Umbrecht Clos Saint Urbain, mm. Även bra pris på Bille och Cristal magnum samt trevligt utbud på mousserande från hela världen om man gillar det...

Finns Vinmonopol på stationen att beställa till ifall man inte har bil. Sen är Aker Brygge en mycket trevlig vinkällarbutik värd att besöka.
 
Trådskapare
E

Essle

Medlem
Tack för bra svar, åker upp med bil då och då så Aker Brygge låter kul. Har aldrig haft en tanke på att det skulle finnas något prisvärt att hämta där uppe :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack för bra svar, åker upp med bil då och då så Aker Brygge låter kul. Har aldrig haft en tanke på att det skulle finnas något prisvärt att hämta där uppe :)
Jo det mesta är dyrare i Norge, köpte en flaska 50 cl vatten för 40 kr och 850 kr för juicepaket på Maaemo...

Mycket av godsakerna är dock beställningsvara så kolla innan. Aker Brygge har dock mycket roligt och olika kylrum för rött och skumpa!

Bor du i Göteborg får du gärna hämta åt mig med.:)
 

Per Stade

Lege artis
Det kanske vore en idé om någon programmeringskunnig medlem på forumet @Deppodi kunde skriva något litet program, som jämför priserna på polet och bolaget. Om programmet också beräknar aktuell kurs, så blir det ännu bättre, men det är kanske inte helt nödvändigt eftersom norska kronan idag är nästan samma som den svenska.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det kanske vore en idé om någon programmeringskunnig medlem på forumet @Deppodi kunde skriva något litet program, som jämför priserna på polet och bolaget. Om programmet också beräknar aktuell kurs, så blir det ännu bättre, men det är kanske inte helt nödvändigt eftersom norska kronan idag är nästan samma som den svenska.

Jag måste passa på denna uppgift, överkurs för mig. @Daniel B?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det kanske vore en idé om någon programmeringskunnig medlem på forumet @Deppodi kunde skriva något litet program, som jämför priserna på polet och bolaget. Om programmet också beräknar aktuell kurs, så blir det ännu bättre, men det är kanske inte helt nödvändigt eftersom norska kronan idag är nästan samma som den svenska.

Det enda kluriga är att koppla en artikel på Vinmonopolet till SB, eftersom det finns så många med samma namn och i olika format, annars hade det varit ganska enkelt..
 

Per Stade

Lege artis
Lite information för er som tänker handla i Norge. Polets kundtjänst är inte snabba på att svara på mail. För snart tre år sedan kontaktade jag dem för att köpa Bollinger Grand Année 2002 på magnum, vilken enligt deras nätsida skulle finnas i några butiker. Någon transport från en annan butik till den i Halden, som jag bara har 20 minuters bilresa till, var de dock inte villiga att ordna. Ett alternativ för mig var då Tönsberg där de, fortfarande enligt polets nätsida, skulle ha 5 magnum. Men jag fick svar att det var 2005 de hade inne.
I oktober gjorde jag ett nytt försök att beställa GA men den här gången 2004, som nätsidan sa att de hade.
Efter 5 veckor fick jag ett svårtolkat mail från en butik. Efter några till mail visade det sig att de hade mina flaskor. Ett kontrollmail gav vid handen att det var årgång 2005 inte 2004, som jag hade beställt.
Så för det första, räkna inte med snabba svar på mail från polet. För det andra, transport mellan butiker är inte möjligt. För det tredje, räkna med att du kan få en helt annan årgång än den som står på nätsidan.

Sedan kanske jag skall tillägga att vid resa in från Norge gäller andra regler för införsel av alkoholhaltiga drycker än från EU-länder.
 
Toppen