Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Billiga lagringsobjekt

Fredrik L

Medlem
Efter att ha läst forumet under några år som gäst så har jag nu registrerat mig som medlem. I detta mitt första inlägg tänkte jag höra om ni har tips på hyfsat billiga viner att lagra. Köper sedan kanske sex-sju år tillbaka Chateau Bouscassé i varje årgång, som jag tycker utvecklas och blir riktigt gott med lagring, men funderar nu på fler viner i prisspannet 100-150 kr per flaska som vinner på lagring. Intresserar mig för såväl röda som vita viner, och tycker oftast om franska och italienska viner, men kan förstås tänka mig viner från andra länder också.

Har ni några tips?

Mvh
Fredrik L
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter att ha läst forumet under några år som gäst så har jag nu registrerat mig som medlem. I detta mitt första inlägg tänkte jag höra om ni har tips på hyfsat billiga viner att lagra. Köper sedan kanske sex-sju år tillbaka Chateau Bouscassé i varje årgång, som jag tycker utvecklas och blir riktigt gott med lagring, men funderar nu på fler viner i prisspannet 100-150 kr per flaska som vinner på lagring. Intresserar mig för såväl röda som vita viner, och tycker oftast om franska och italienska viner, men kan förstås tänka mig viner från andra länder också.

Har ni några tips?

Mvh
Fredrik L
Välkommen in i värmen. Svårt prisläge att lägga sig i om man vill ha lagringsviner. Madiran är nog ett bra val, men annars vete Petter vad som är rimligt. Det beror ju dock på hur länge de skall lagras också? Några år klarar ju de flesta, då hade jag helt sonika valt de viner jag tycker om. Om det handlar om decennium så blir det klart svårare att rekommendera.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Du har har själv valt ett av de bästa lagringsvinerna i den prisklassen.

Om jag skall tala enbart från erfarenhet med min egen (kalla) källare så är andra kandidater Montus, La Reyne m.fl. från Madiran och Cahors.
En nebbiolo som håller bra är La Tense. Jag tog upp en 97:a förra året och den var precis på toppen av kurvan.
Rioja är billigt nu. Gällande årgång av Conde de Valdemar Reserva är 2005 (mkt bra årgång) och den kan drickas nu men tål absolut 10 år till.

På vita sidan är Tahbilk Marsanne ett klassiskt lagringsvin som tål mycket tid. Jag rör dem aldrig under de första 10 åren. Annars skulle jag satsa på Riesling från Tyskland och Australien (Tim Adams, Lehmann, Pewsey Vale) och Chenin Blanc från Loire.

Glöm inte de söta vita. Du får visserligen bara en halvflaska i den prisklassen men kvaliteten ökar exponentiellt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Personligen tycker jag både 1995 & 1996 Moulin Toushais är billig o bra investering. Du lär inte hitta ett såpass billigt o långlivat vin ;)
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Tack för alla tips. Har någon Moulin Touchaise i källaren redan, men bra att bli påmind om den! La Tense är en favorit i prisklassen, men jag har inte druckit någon äldre årgång - ska lägga ner ett gäng, tillsammans med ett gäng rieslingar, rioja och bandol, samt den där billiga Bourdeauxen. Terre d'Agile har jag mest druckit ung och tycker att den är väl fruktig, men det slipas kanske av snyggt med några år på rygg.

Tack också för välkomnande!
 

KimHartman

Medlem
Terre d'Agile har jag mest druckit ung och tycker att den är väl fruktig, men det slipas kanske av snyggt med några år på rygg.

Har själv aldrig lyckats spara någon flaska mer än ett par år, men speciellt i lite "större" årgångar (typ -07, -09, -10) skulle jag lätt kunna se bra utveckling med lite ytterligare tid.
 
Toppen