Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Biodynamik: Kvalitet, passion eller galenskap?

ChristianB

DipWSET
Hur menar du nu?
Att urinblåsor och kranier är allt annat än onödiga "extra saker"? :öga:
Jag tyckte det var rätt klart. Det är bra att man inte använder ett överflöd av tillsatser, pesticider eller annat dumt. MEN! Det vore ju bättre om man inte drog in något astrologiskt i sammanhanget utan bara ägnade sig åt vård av vingården, vinifikation och alla tillhörande element.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tyckte det var rätt klart. Det är bra att man inte använder ett överflöd av tillsatser, pesticider eller annat dumt. MEN! Det vore ju bättre om man inte drog in något astrologiskt i sammanhanget utan bara ägnade sig åt vård av vingården, vinifikation och alla tillhörande element.
Sedan detta med att inte använda svavel. Det finns stor risk att vinet ISTÄLLET drabbas av mögeltillväxt, vars metaboliter ofta är cancerogena. Är det bra?
 

ChristianB

DipWSET
Sedan detta med att inte använda svavel. Det finns stor risk att vinet ISTÄLLET drabbas av mögeltillväxt, vars metaboliter ofta är cancerogena. Är det bra?
För mig är det rent otyg att inte använda svavel i ett vin. Jag förstår att somliga vill undvika det men principer kan inte ändra ett vin från dåligt till bra!
 

Peder

Medlem
De biodynamiska vinmakare som jag känner använder iofs svavel, dock ganska låga nivåer. Så bara för att man är biodynamisk så är man inte så galen att man väljer bort svavlet helt.

För övrigt så har jag svårt för det där med att blanda in astrologi i vintillverkning, själv blandar jag bara in astrologi i när jag tvättar bilen, det är väldigt viktigt att månen då är i rätt position. ;)
 

gece

Man vänjer sig.
Sedan detta med att inte använda svavel. Det finns stor risk att vinet ISTÄLLET drabbas av mögeltillväxt, vars metaboliter ofta är cancerogena. Är det bra?
Men mögelgift är ju natuuuuuurligt eftersom det kommer från naturen, och det är säkert bara Big Pharma som gjort att våra kroppar inte längre är vana vid det.

Och koppar är förstås också naturligt, så det kan man utan problem hälla ut i terränglådan.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Läste precis igenom en av de bästa texter jag läst rörande begreppet "naturviner". Jamie Goode balanserar snyggt som en ballerina mellan alla olika tankar och idéer och målar upp en riktigt objektiv och positiv bild av hela begreppet som för övrigt börjar bli väl förlegat i en vinvärld där många kvalitetsproducenter har ett naturligt och ekologiskt tänk.

Han antyder bland annat att de extrema "naturvinerna" är lite som antitesen till vågen av internationella stora viner utan personlighet, men extremer är sällan där vi vill vara per definition, utan sanningen ligger ofta någonstans mittemellan, vilket mest troligt stora delar av vinvärlden har satt sikte mot.

Han skriver även om hur målet helt missas med viner som blir så pass präglade av sin extrema "naturlighet" att vinerna tenderar att bli profillösa utan "känsla av plats". Med detta menar han att oavsett odlingsplats och druvmaterial så riskerar vinerna att smaka likadant, vilket är samma problem som vi har med överdrivna internationella viner med extra allt där det mesta av karaktären är frukten av vinmakarens händer. Har själv haft erfarenheter av att mindre bra "naturviner" tenderar att smaka ganska precis likadant oavsett hur goda de än må vara.

Som med det mesta; efter tes och antites så hamnar vi någonstans i den mer balanserade mittfåran, precis där ligger förmodligen de bästa vinerna och lurar.

Läsvärt till tusen!

http://www.wineanorak.com/wineblog/natural-wine/natural-wine-a-fad-or-here-to-stay
 

Peder

Medlem
För er som har Facebook så finns det en ganska intressant diskussion på Systembolagets Facebook sida. Nu är jag ju lite färgad eftersom jag har mycket kompisar som bedriver biodynamiskt jordbruk, men för en gångs skull så tycker jag personligen att Systembolaget besvarar en person som är lite arg på Systembolagets beskrivning om ekologiskt och biodynamiskt väldigt bra.

PS. Även om jag gillar många biodynamiska vingårdar så tror jag inte på humus och kohorn! :)
https://www.facebook.com/systembolaget/posts/10206496829893762
https://www.facebook.com/systembolaget/posts/10206496829893762
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag bävar inför tanken att låta populäritet och trender avgöra utbudet i ett monopol. I ett nafs så kommer bredden reduceras till en tiondel och då är vi ändå jäkligt missnöjda redan nu!

Märker för övrigt att var och varannat vin jag plockar upp nuförtiden "råkar vara klassat" med någon form av biodynamiska principer, så den där hipstersommeliern verkar nog redan ha blivit anställd på SB:s inköpsavdelning. Har dock inga problem med en vinmakares läggning, hen får såklart tända på vad hen vill så länge hen gör bra viner, men inte fasen skall hen väljas på grund av sin läggning!

Nästa vintrend: Transviner - Vinmakaren gräver ner sin könsidentitet i jorden där vinrankan ympats på könsneutrala stockar och odlar därefter vin i skenet av en discokula!
Popularitet och trender styr ju redan utbudet.

Vinrankan är för övrigt redan könsneutral.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ekologisk odling är ju bara ett av kraven för att man skall få certifiera sig som biodynamisk.
Ja, resten består ju av en hel del tveksamheter och flum som mer andas filosofi och religion än vetenskap även om mycket låter trevligt.

En biodynamisk odlare är samtidigt en ekologisk odlare. Samma krav som ställs för en ekologisk produktion gäller också för en biodynamisk. Den biodynamiska odlingsmetoden eftersträvar att skapa ett sunt jordbruk och hälsosamma produkter. Men biodynamisk odling innehåller så mycket mer. Inte minst hur du som odlare väljer att förhålla dig till din gård.
Demeterreglerna skiljer sig från de ekologiska genom sitt synsätt på gården som en individuell enhet. Avgörande för detta är ett resursbevarande kretsloppstänkande där växtodling och djurhållning balanserar varandra för att så långt det är möjligt skapa en självförsörjande gårdsorganism. Endast hela gården kan certifieras (i motsats till en särskild gröda eller yta) och specifika metoder och naturliga preparat används för att främja jordens bördighet, växternas vitalitet och djurens hälsa. Skonsamma förädlingsmetoder och hög kvalitet på råvaror leder till äkta produkter med högt näringsvärde.
Intresse från konsumenter för ekologisk och närodlad mat ökar ständigt och biodynamiska produkter får alltmer uppmärksamhet. Nära samverkan mellan konsumenter och producenter är en viktig insatts för en sundare och mer levande landsbygd. Svenska Demeterförbundet och andra initiativ arbetar kontinuerligt med att skapa bättre förutsättningar för odlare och konsumenter.
Den biodynamiska odlingsmetoden är framförallt ett sätt att gestalta livssammanhangen i lantbruket. Den levande naturens stora mångfald medför ett ansvarsfullt men öppet förhållande till varje enskild situation. Odlarens kunskaper och erfarenheter har stor betydelse för driften av gården. Men också för att skapa förtroende hos konsumenterna för den biodynamiska odlingsmetoden och dess produkter. Att ständigt förstå och förstärka dessa relationer är en viktig uppgift, både för den enskilda odlaren och för Demeterförbundet.
En sundare gårdsorganism
Biodynamisk odling visar sig alltmer vara en av de mest hållbara och etiska odlingsmetoderna.
Grundläggande för biodynamisk odling är bilden av gården som en organism. De olika delarna av gården skapar en helhet som hänger samman. Det innebär att varje gård är genomtänkt och planerad utifrån dess egna individuella förutsättningar och kvaliteter. Jorden, växter och djur vårdas med respekt för deras egenvärde och natur. Hänsyn till samspelet i naturens cykler och rytmer tas in i odlingsplaneringen. Den biodynamiska metoden skapar förutsättningar för en djupare relation mellan odlaren och det omgivande landskapet, årstidernas föränderlighet och naturens långvariga sammanhang.
Genom att så långt som möjligt upprätthålla en självförsörjning på foder, kompost och gödsel, åstadkommer odlaren en effektiv skötsel av gårdens resurser. Detta är speciellt viktig i en tid när fenomen som klimatförändring och kol-bindning påverkas av jordbruket. Forskning har visat att ett kretsloppsbaserat jordbruk är en av de bästa metoderna för att klara många av det moderna jordbrukets utmaningar. I ett sådant ingår en mångsidig växtföljd med klövervall, balans mellan växtodling och djurhållning anpassad till gårdens egen andel av foderproduktion, kompostering och gödselhantering och åtgärder som långsiktigt ökar jordens bördighet.
Preparaten
För jordbrukets framtid är det avgörande att främja jordens bördighet och vitalitet. Demeterreglerna förutsätter därför användningen av de biodynamiska preparaten som en unik och nödvändig del av den biodynamiska odlingsmetoden. Forskning visar att de biodynamiska preparaten höjer jordens mikroliv, reglerar obalanser i växtodlingen och förbättrar avkastningen och lagringsegenskaperna hos grödorna. Preparaten är omsorgsfullt tillverkade med mineraliska och organiska ämnen i samband med årstidsbundna processer i naturen. Dessa används sedan i jordbruket i form av fältpreparat och kompostpreparat som tillförs gödseln och komposten.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ja, resten består ju av en hel del tveksamheter och flum som mer andas filosofi och religion än vetenskap även om mycket låter trevligt.
Visst är det flummigt. Det är ju i grunden baserat på antroposofi.

Men kraven på att bli demeter-certifierad är ju betydligt fler än att bara odla ekologisk, gräva ner preparat och följa månens cykler. Du har bland annat krav på vilka typer av material som får användas i vineriet, ingen tillsatt jäst, användandet av svavel samt inga animaliska klarningsprodukter (med undantag för ägg tydligen). Lustigt nog får du endast använda glas för att förpacka dina viner. Skruvkork går däremot bra!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst är det flummigt. Det är ju i grunden baserat på antroposofi.

Men kraven på att bli demeter-certifierad är ju betydligt fler än att bara odla ekologisk, gräva ner preparat och följa månens cykler. Du har bland annat krav på vilka typer av material som får användas i vineriet, ingen tillsatt jäst, användandet av svavel samt inga animaliska klarningsprodukter (med undantag för ägg tydligen). Lustigt nog får du endast använda glas för att förpacka dina viner. Skruvkork går däremot bra!
Det är mycket strunt med andra ord. Naturlig jäst är dock sällan av ondo, men det använder ju många ändå utan att bry sig om biodynamiken i sig. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det är mycket strunt med andra ord. Naturlig jäst är dock sällan av ondo, men det använder ju många ändå utan att bry sig om biodynamiken i sig. :)
Jo, och i slutändan är det framförallt resultatet (kvaliten på vinet) som betyder något (så länge metoderna är moraliskt försvarbara förstås!).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, och i slutändan är det framförallt resultatet (kvaliten på vinet) som betyder något (så länge metoderna är moraliskt försvarbara förstås!).
Absolut. Just därför så finns det inget mervärde med biodynamisk klassning för mig som konsument. Det räcker alldeles utmärkt med att det klassats som "ekologiskt". Eventuell religion, filosofi och sexuell läggning hos vinmakaren är helt ointressant när jag gör mitt val av vin. Jag väljer ju ett vin för att det är gott och/eller intressant. Har dock flertalet favoritviner för tillfället som råkar vara biodynamiska så inte väljer jag bort dem på grund av deras religiösa övertygelse heller.

Vi har dock diskuterat ämnet åtskilliga gånger förut, så jag vet inte om det finns så mycket mer att tillägga. Könsneutrala vinstockar är ju dessutom standard så när det gäller transviner så är det nog discokulan eller den begravda könsidentiteten som kan vara aktuellt om man skulle vill särskilja transviner från "normala viner" på samma vis som man gör med ekologisk- och biodynamisk odling vill säga! ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Absolut. Just därför så finns det inget mervärde med biodynamisk klassning för mig som konsument. Det räcker alldeles utmärkt med att det klassats som "ekologiskt". Eventuell religion, filosofi och sexuell läggning hos vinmakaren är helt ointressant när jag gör mitt val av vin. Jag väljer ju ett vin för att det är gott och/eller intressant. Har dock flertalet favoritviner för tillfället som råkar vara biodynamiska så inte väljer jag bort dem på grund av deras religiösa övertygelse heller.

Vi har dock diskuterat ämnet åtskilliga gånger förut, så jag vet inte om det finns så mycket mer att tillägga. Könsneutrala vinstockar är ju dessutom standard så när det gäller transviner så är det nog discokulan eller den begravda könsidentiteten som kan vara aktuellt om man skulle vill särskilja transviner från "normala viner" på samma vis som man gör med ekologisk- och biodynamisk odling vill säga! ;)
Tycker dock biodynamiken påverkar resultatet mer än ekologisk odling, framförallt på grund av regler kring just användandet av jäst, svavel och teknik.

Särskilja bör man ju göra då ekologisk odling inte är samma sak som biodynamisk odling.

Finns det inte en annan tråd som det börjar bli dags att flytta den här diskussionen till? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
framförallt på grund av regler kring just användandet av jäst, svavel och teknik.
Jag tycker detta är upp till vinmakaren och borde inte behöva regleras. Passar det vinmakarens idé om hur vinet skall vara så borde det vara en självklarhet att använda sig av liknande tillvägagångssätt oavsett om vingården har blivit klassificerad enligt Demeter eller inte.

Finns det inte en annan tråd som det börjar bli dags att flytta den här diskussionen till? :)
Absolut. Gjorde en liten förflyttning dit diskussionen hör hemma. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag tycker detta är upp till vinmakaren och borde inte behöva regleras. Passar det vinmakarens idé om hur vinet skall vara så borde det vara en självklarhet att använda sig av liknande tillvägagångssätt oavsett om vingården har blivit klassificerad enligt Demeter eller inte.

Men det är ju en del av Demeter-certifieringen. Lika viktigt (om inte viktigare då det går att välja bort mycket som har med dynamiseringen att göra) för dom som månens rörselser och ekologisk odling.
 
Toppen