Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Boktips? Psykologi & sociala samspel

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag läste precis boken "Omgiven av idioter" skriven av Thomas Erikson.

Är det någon som har läst den eller liknande material? Det här blev en ögonöppnare för mig, och jag törstar nu efter mer material och undrar om ni har några tips?

Den här boken sträckläste jag på två dagar. Hade riktigt svårt att lägga ifrån den. Roligt när man känner så!

Bifogar en länk till författarens/bokens hemsida;
http://www.omgivenavidioter.se
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag läste precis boken "Omgiven av idioter" skriven av Thomas Erikson.

Är det någon som har läst den eller liknande material? Det här blev en ögonöppnare för mig, och jag törstar nu efter mer material och undrar om ni har några tips?

Den här boken sträckläste jag på två dagar. Hade riktigt svårt att lägga ifrån den. Roligt när man känner så!

Bifogar en länk till författarens/bokens hemsida;
http://www.omgivenavidioter.se
Inte läst, men den låter intressant!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag läste precis boken "Omgiven av idioter" skriven av Thomas Erikson.
Namnet påminner rätt mycket om mitt, men jag vill dels påpeka på att stavningen diffar på ett "h" och ett "s", och dels att jag inte är beteendevetare. ;)

Utan att ha läst boken, framstår det som ett lite udda tillämpningområde för den s.k. Disa-metoden att använda den för att förstå sig på folk i sin omgivning på sin arbetsplats:
Disa är förkortning för ”Depression in Swedish Adolescents” och utvecklades av nuvarande Institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet, på uppdrag av Stockholms läns landsting. Syftet var att stävja den psykiska ohälsan bland unga tjejer.

Programmet går ut på att eleverna ska lära sig ersätta negativa tankar med positiva. Det var tidigare i landstingets regi och infördes 1999 när barn- och ungdomspsykiatrin rapporterade att allt fler unga tjejer mådde dåligt.

Politikerna gav då i uppdrag till Centrum för folkhälsa, en organisation inom Stockholms läns landsting, att hitta en lösning på det här.

Och de importerade och översatte ett amerikanskt manualbaserat program som heter Coping with stress. Det är ett behandlande program byggt på kognitiv beteendeterapi och utformat för ungdomar med förhöljda depressiva symptom.

Programmets övningar och tekniker är i sin tur hämtade från ett annat program för deprimerade vuxna. Grundsynen är att en deprimerad person har ett felaktigt sätt att se på världen. Men genom att bli medveten om sina irrationella negativa tankar kan den deprimerade ändra riktning på sina tankar och lära sig ett nytt sätt att se på världen. Och på så sätt bli botad från sin depression.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Båda har läst den och idioter finns på jobbet - om de inte slutat.

Ja det kommer det nog alltid att finnas, i nästan alla sammanhang! Jag tänkte kanske om chefen hade gett henne boken, bara för att hen själv skulle få en lättare vardag om hon visste om att sin närmaste chef var röd.
Eller hon kanske bara fick den som en rolig grej och inte så mycket i utbildningssyfte?
 

Per Stade

Lege artis
Eftersom rent definitionsmässigt hälften av befolkningen har lägre intelligens än genomsnittet är det inget att bli upprörd över att du är omgiven av lågt begåvade individer ( idioter tycker jag är en obsolet beteckning). Utan att ha läst boken så är mitt råd att acceptera faktum, behandla alla människor vänligt och korrekt men vänta inga drömprestationer från medmänniskor. Både du och de mår bättre om har överseende med att alla kanske inte tänker och agerar lika bra som du önskar.
Och ibland kanske du själv inte är lika suverän, som du tror.
Stay cool, man!
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Eftersom rent definitionsmässigt hälften av befolkningen har lägre intelligens än genomsnittet är det inget att bli upprörd över att du är omgiven av lågt begåvade individer ( idioter tycker jag är en obsolet beteckning). Utan att ha läst boken så är mitt råd att acceptera faktum, behandla alla människor vänligt och korrekt men vänta inga drömprestationer från medmänniskor. Både du och de mår bättre om har överseende med att alla kanske inte tänker och agerar lika bra som du önskar.
Och ibland kanske du själv inte är lika suverän, som du tror.
Stay cool, man!

Jag brukar ofta skoja med närmare kollegor och vänner över att jag/vi gör ett bättre jobb än andra. Lite rått, javisst. Men jag tror att man är väldigt olika som personer och att det i slutändan är en definitionsfråga. Dock så vet jag svart på vitt att jag tjänar lite mer än många andra på mitt jobb, och kanske är det en sorts bekräftelse på att ovanstående är sant. Men är det då fel av mig att förvänta mig lika höga resultat och mål från mina kollegor? Ja, kanske. Det är väl som oftast här det uppstår en twist. Många känner sig säkert nöjda med att göra "det som förväntas" och inte alls "det där lilla extra". Det har jag svårt att förstå mig på. Hur kan vissa vara nöjda och sova gott på kvällen om dem vet att dem bara rullat tummarna den sista timmen? Maskning! Gult kort i fotboll!

Har ni några bra tips på hur/var man kan ta reda på sitt IQ?
 

Per Stade

Lege artis
Jag brukar ofta skoja med närmare kollegor och vänner över att jag/vi gör ett bättre jobb än andra. Lite rått, javisst. Men jag tror att man är väldigt olika som personer och att det i slutändan är en definitionsfråga. Dock så vet jag svart på vitt att jag tjänar lite mer än många andra på mitt jobb, och kanske är det en sorts bekräftelse på att ovanstående är sant. Men är det då fel av mig att förvänta mig lika höga resultat och mål från mina kollegor? Ja, kanske. Det är väl som oftast här det uppstår en twist. Många känner sig säkert nöjda med att göra "det som förväntas" och inte alls "det där lilla extra". Det har jag svårt att förstå mig på. Hur kan vissa vara nöjda och sova gott på kvällen om dem vet att dem bara rullat tummarna den sista timmen? Maskning! Gult kort i fotboll!

Har ni några bra tips på hur/var man kan ta reda på sitt IQ?

Hoppsan, mitt inlägg var nog en fyllepost, så det var kanske inte helt väl formulerat. Det var inte avsett som ett personangrepp och jag hoppas att du inte uppfattade det som ett sådant.
Men förr eller senare träffar du på din överman.
För att övergå till att göra sitt bästa på jobbet. Det måste vara väldigt otillfredsställande och trist att inte alltid försöka bli bättre och bättre på det man gör. (Theory Y)
Så fortsätt att prestera ditt bästa och snegla inte på andra, tävla med dig själv. Du kommer att bli nöjd och sova gott.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hoppsan, mitt inlägg var nog en fyllepost, så det var kanske inte helt väl formulerat. Det var inte avsett som ett personangrepp och jag hoppas att du inte uppfattade det som ett sådant.
Men förr eller senare träffar du på din överman.
För att övergå till att göra sitt bästa på jobbet. Det måste vara väldigt otillfredsställande och trist att inte alltid försöka bli bättre och bättre på det man gör. (Theory Y)
Så fortsätt att prestera ditt bästa och snegla inte på andra, tävla med dig själv. Du kommer att bli nöjd och sova gott.

Nej inte alls, har nog läst ditt inlägg tre gånger nu utan att hitta något fientligt i det.
Tycker att din idé om att tävla mot sig själv är bra. Det som blir lite svårt i mitt fall, är att jag måste motivera mina medarbetare att prestera då jag är delvis resultatanssvarig. Liten twist på jobbet då man inte helt och hållet kan applicera "sköt dig själv och skit i andra".
 
Last edited:
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag mailade till bokförlaget, och fick ett erbjudande om att göra en IPU-profilanalys för privat bruk.
Är något osäker om den kostnaden känns motiverad.

Kopierar in mailet här, vad tycker ni?

"Hej,


Tack för ditt mail. Det är glädjande att höra att du funnit nöje i boken Omgiven av idioter – hur man förstår dem som inte går att förstå. Många har läst den, och den feedback vi hittills har fått är verkligen fantastisk. Många har sagt att de plötsligt ser många av sina relationer i ett helt annat ljus.


Väldigt många har dessutom, precis som du, visat intresse för att få en egen analys baserat på sig själv och det beteende som omgivningen uppfattar. Analysrapporten baserat på kommunikationsprofilen som omnämns i boken är mycket träffsäker. Programmet som skapar det personliga innehåller är ytterst avancerat och ger värdefull kunskap kring områden såsom:


  • Råd för effektiv kommunikation
  • Idealiska arbetsförhållanden
  • Hur respektive färg bör kommunicera med andra – do’s and don’ts
  • Nycklar till motivation
  • Värde för organisationen
  • Områden som kan utvecklas
  • Råd till arbetsledningen
  • Personlig handlingsplan

Se möjligheten att göra en analys som en investering i dig själv. Du kommer garanterat inte att ångra dig. 99,5 procent av alla som genomfört analyser det senaste året har varit nöjdaeller mycket nöjda med resultatet.


Analysen är tillgänglig via weblänk, och kostar 1500 inklusive moms per styck för dig som privatperson. Även om detta låter som en slant, betänk vad det kan vara värt att få all denna självinsikt. Det enda du behöver göra är att svara på detta mail, bifoga din postadress, och tacka ja, så ordnar vi det praktiska.


Vi ser fram emot att höra av dig redan idag!"
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag mailade till bokförlaget, och fick ett erbjudande om att göra en IPU-profilanalys för privat bruk.
Är något osäker om den kostnaden känns motiverad.

Kopierar in mailet här, vad tycker ni?

"Hej,


Tack för ditt mail. Det är glädjande att höra att du funnit nöje i boken Omgiven av idioter – hur man förstår dem som inte går att förstå. Många har läst den, och den feedback vi hittills har fått är verkligen fantastisk. Många har sagt att de plötsligt ser många av sina relationer i ett helt annat ljus.


Väldigt många har dessutom, precis som du, visat intresse för att få en egen analys baserat på sig själv och det beteende som omgivningen uppfattar. Analysrapporten baserat på kommunikationsprofilen som omnämns i boken är mycket träffsäker. Programmet som skapar det personliga innehåller är ytterst avancerat och ger värdefull kunskap kring områden såsom:


  • Råd för effektiv kommunikation
  • Idealiska arbetsförhållanden
  • Hur respektive färg bör kommunicera med andra – do’s and don’ts
  • Nycklar till motivation
  • Värde för organisationen
  • Områden som kan utvecklas
  • Råd till arbetsledningen
  • Personlig handlingsplan

Se möjligheten att göra en analys som en investering i dig själv. Du kommer garanterat inte att ångra dig. 99,5 procent av alla som genomfört analyser det senaste året har varit nöjdaeller mycket nöjda med resultatet.


Analysen är tillgänglig via weblänk, och kostar 1500 inklusive moms per styck för dig som privatperson. Även om detta låter som en slant, betänk vad det kan vara värt att få all denna självinsikt. Det enda du behöver göra är att svara på detta mail, bifoga din postadress, och tacka ja, så ordnar vi det praktiska.


Vi ser fram emot att höra av dig redan idag!"
Jag tycker att det låter som en kostnad din arbetsgivare borde investera i. Om IPU-metoden är den bästa av alla olika varianter som finns, vet jag visserligen inte. Efter lite snabb googling så kan jag dock redan nu tala om för dig att du mest troligt tillhör profilen Röd-gul: Motivatör. Nu slapp du att betala för den vetskapen. ;)
 
Toppen