Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Boktips? Psykologi & sociala samspel

Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tycker att det låter som en kostnad din arbetsgivare borde investera i. Om IPU-metoden är den bästa av alla olika varianter som finns, vet jag visserligen inte. Efter lite snabb googling så kan jag dock redan nu tala om för dig att du mest troligt tillhör profilen Röd-gul: Motivatör. Nu slapp du att betala för den vetskapen. ;)

Min chef brukar alltid säga att jag är blå, bara för att jag är strukturerad och tänker innan jag gör något. Han är nog mer röd, kör sitt race, papper överallt och allmänt förvirrad.

Jag tror att jag är blå-grön men känner samtidigt att lite av det röda finns i mig. Ledartyp som motiverar, men inte på det hårda sättet.

Väldigt förvirrande :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min chef brukar alltid säga att jag är blå, bara för att jag är strukturerad och tänker innan jag gör något. Han är nog mer röd, kör sitt race, papper överallt och allmänt förvirrad.

Jag tror att jag är blå-grön men känner samtidigt att lite av det röda finns i mig. Ledartyp som motiverar, men inte på det hårda sättet.

Väldigt förvirrande :D
Beteendestil har föga med bra ledarskap att göra om du frågar mig. Alla typer av beetendestilar kan mest troligt agera som bra ledare. Den röda kategorin ser i mina ögon mest ut som en klassisk beteendestil där chefen pekar med hela handen och vill att alla följer hen blint. Det är inte nödvändigtvis en bra sak, men kan absolut fungera väl det också. Bra ledarskap kräver dynamik och flexibilitet enligt mitt sätt att se på saken. Spana gärna in följande metod som enligt mig ger en mer nyanserad syn på ledarskap.
 

Larseman

Medlem
Beteendestil har föga med bra ledarskap att göra om du frågar mig. Alla typer av beetendestilar kan mest troligt agera som bra ledare. Den röda kategorin ser i mina ögon mest ut som en klassisk beteendestil där chefen pekar med hela handen och vill att alla följer hen blint. Det är inte nödvändigtvis en bra sak, men kan absolut fungera väl det också. Bra ledarskap kräver dynamik och flexibilitet enligt mitt sätt att se på saken. Spana gärna in följande metod som enligt mig ger en mer nyanserad syn på ledarskap.
Haha, IDI har jag gjort många gånger :p
Andra placerar mig som Processor medan jag själv tydligen ser mig som Producer. Jag tror nog att de andra har mer rätt faktiskt :(
Adaptability 20 (på skalan 0-100) innebär att jag är flexibel som ett kassaskåp ungefär :D
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Beteendestil har föga med bra ledarskap att göra om du frågar mig. Alla typer av beetendestilar kan mest troligt agera som bra ledare. Den röda kategorin ser i mina ögon mest ut som en klassisk beteendestil där chefen pekar med hela handen och vill att alla följer hen blint. Det är inte nödvändigtvis en bra sak, men kan absolut fungera väl det också. Bra ledarskap kräver dynamik och flexibilitet enligt mitt sätt att se på saken. Spana gärna in följande metod som enligt mig ger en mer nyanserad syn på ledarskap.

Håller med, sedan tror jag att EQ är viktigare än IQ, både för att bli en bra ledare och för att nå framgång i arbetslivet
 

Mattias Schyberg

Administratör
Haha, IDI har jag gjort många gånger :p
Andra placerar mig som Processor medan jag själv tydligen ser mig som Producer. Jag tror nog att de andra har mer rätt faktiskt :(
Adaptability 20 (på skalan 0-100) innebär att jag är flexibel som ett kassaskåp ungefär :D
Vilken 16-del inom processor tillhör du?

Själv så var min självuppskattning inom samma 16-del som de 6 övriga som gjorde analysen på mig:

D – 1 MOTIVATOR

(Den uttrycksfulle motivatorn)

Hade också ganska låg adaptability för övrigt. Jag har för mig att värdet var som ditt ungefär. :)

Bifogat finner ni beskrivningar av alla 16 stilar om någon är nyfiken...
 

Attachments

  • Svenska 16-delsbeskrivningar.pdf
    99,9 KB · Visningar: 4.432

Mattias Schyberg

Administratör
Någon kostnad för dessa? Antar jag?
Ja, jag tror faktiskt att det är ganska dyrt. Det är en väldigt omfattande analys. För en arbetsgivare är det säkert väldigt värdefullt dock. Styrkan i metoden är att alla stilar har sin för- och nackdelar och att ingen är finare än den andra. :)
 

chambertin

Medlem
Den här gjorde jag strax innan jag degraderades från Ledningsgruppen förra året:
2016-07-18 13.06.47.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
En sak som är lätt att glömma med diverse olika personlighets/beteendestilsprofiler är att de aldrig blir tillräckligt exakta för att spegla en person i helhet. Jag vet många fall med kollegor där deras IDI-profil har känts lite som att ha blivit placerad i ett fack och att personen förväntas agera utifrån sin profil och allt annat beteende blir "osant" eller oäkta. Många kan på så vis känna sig låsta eller till och med vantrivas med det fack de fått. Hela poängen med Adaptability-skalan är ju att kunna stretcha sitt beteende och situationsanpassa det beroende på gruppdynamik.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag mailade till bokförlaget, och fick ett erbjudande om att göra en IPU-profilanalys för privat bruk.
Är något osäker om den kostnaden känns motiverad.

Kopierar in mailet här, vad tycker ni?

"99,5 procent av alla som genomfört analyser det senaste året har varit nöjda eller mycket nöjda med resultatet.
...
Analysen är tillgänglig via weblänk, och kostar 1500 inklusive moms per styck för dig som privatperson."
1) Det finns inget standardiserat webbaserat test som är till närmelsevis värt 1500 kr att ta. Det är fullständigt bisarrt att ta flera gånger mer för ett webbaserat test än vad motsvarande test i bok/broschyrform rimligen skulle kosta! Kommer lite att tänka på scientologernas giriga upplägg när jag läser detta...
2) Det finns inget test som tas av en bred uppsättning personer som kommer upp i närheten av 99,5% nöjda deltagare, av det enkla skälet att andelen personer i populationen som aldrig är nöjda med någonting är betydligt större än 0,5%. Dessutom borde en och annan i "normalpopulationen" rimligen också vara missnöjda p.g.a. (1).
Av svaret kan man därför dra slutsatsen att företaget är totalt oseriöst, eftersom de både tar ockerpriser och rimligtvis måste ljuga. Undvik! Som sagt, köp vin för pengarna istället.
 

gece

Man vänjer sig.
Håller med, sedan tror jag att EQ är viktigare än IQ, både för att bli en bra ledare och för att nå framgång i arbetslivet
Amen på att hög IQ inte räcker. Har jobbat med ett antal MENSA-medlemmar som varit fullständigt usla på sitt arbete. Att vara bra på att vrida på geometriska figurer i huvudet eller lista ut vilken som är nästa i en serie av mönstrade bollar har liksom inte hjälpt.
 
Toppen