Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux 2011

Från Robert Parkers twitter. Blir kul att se hur det påverkar primörpriserna.

Robert M Parker, Jr ‏ @RobertMParkerJr
back from Bordeaux-very warm, even unseasonably hot,more so than any other time in 33 years going the same time-creepy

Robert M Parker, Jr ‏ @RobertMParkerJr
2011s were better than expected but unless prices fall dramatically-no serious market as "futures"
 

chambertin

Medlem
SV: Bordeaux 2011

Här finns lite mer att läsa från skörden 2011: www.greatbordeauxwines.com
Izak Litwar som driver sidan ovan postade lite info på Bobbans forum också:

Have been in Bx since Wednesday the28th March. Glorious sunny weather and 20-25 degrees Celsius.
Visited already Seguin, Haut Brion,Corbin, Clinet, Gazin, VCC/Le Pin, Thunevin, Tertre Roteboeuf, L'Eglise Clinet and La Cabanne. Have tasted other vintages in addition to 2011. Some sensational wines for the vintage and some disappointments.

Until now - Very impressive 2011 wines from Jean-Luc Thunevin and 2010 version of these are fabulous. This vintage looks already some places not that far from 2010. Tasted one of Bob's 100p wine today and it wasn't worth the score at all. Tertre Roteboeuf 2011 is a blast and almost as stunning as 2010 and 2009

Wine Cellar Insider har en del artiklar också om årgången samt om en del provade viner:
http://www.thewinecellarinsider.com/201 ... teristics/
http://www.thewinecellarinsider.com/cat ... otographs/

Torkan/värmen i början av säsongen verkar ha satt sin prägel på årgången och tuff sortering och urval ser ut att vara en nyckel till bra vin.
Se upp med andravin med andra ord !

Sen är det väl som vanligt att många slott vill invänta RP innan dom släpper merparten av sina viner.

Sidan http://www.bordoverview.com/ brukar ganska snabbt komma upp med dom mest inflytelserika bedömningarna av Bordeaux.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux 2011

Läste i Farr's blog att slotten inte planerar för några dramatiska prissänkningar :eek:
Det i kombination med att detta är en årgång av lägre kvalite än 2009 & 2010 (här verkar alla överens) så blir det väl till att tanka mer 2009 och skippa 2011.
Annars finns det ju alltid Bourgogne ;D
 

Silenos

Medlem
SV: Bordeaux 2011

magnum skrev:
Läste i Farr's blog att slotten inte planerar för några dramatiska prissänkningar :eek:
Det i kombination med att detta är en årgång av lägre kvalite än 2009 & 2010 (här verkar alla överens) så blir det väl till att tanka mer 2009 och skippa 2011.
Annars finns det ju alltid Bourgogne ;D
Jösses, inga prissänkningar alltså... Hela Bordeaux kommer snart att vara en enda stor park av lagringslokaler. Eller handlar verkligen folk fortfarande?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux 2011

Anders Landström skrev:
James Suckling ger sig in i debatten om Bordeaux 2011 och prissättning. Han anser att vissa priser måste komma ner med 50% eller mer för att skapa intresse hos konsumenterna.

Pressen ökar på slotten (Undrar om SB redan lagt sina orders :) )

http://www.jamessuckling.com/2011-bordeaux-pricing.html

SB köper inte en primeur längre. De har lagt ned det. Nu tar de in viner från importörerna istället när det börjar bli dags. Med tanke på hur prisutvecklingen har varit de senaste åren, med viner som droppar i pris från en upphaussad primörhandel så känns det tydligen tryggare. NU kan man ju hitta bra grejer från riktiga årgångar på SS som faktiskt är ok i pris.
 
Trådskapare
A
SV: Bordeaux 2011

Tycker att FarrVintners slår huvudet på spiken i artikeln från Decanter.

Another London merchant, Stephen Browett of Farr Vintners said: ‘This is not a vintage that anyone needs to buy. They will have to be made interested by the price.’

He took Chateau Palmer – for many one of the finest wines of the vintage - as an example.

‘The 2009 is about £2500 a case, the 2001 about £1200. Even if the 2011 is half the price of last year, it will still be more than the 2001. I can tell my customers it’s one of the best wines of the vintage, but I’ll also have to say you can buy one just as good, drinking well now, for less.’

http://www.decanter.com/bordeaux-2011/e ... -merchants
 

Mmm

Medlem
SV: Bordeaux 2011

Det känns som att man inte skall hamna i samma fälla som de som handlade 2007 en-primeur.

Då i början av 2008 gick ekonomin som tåget och Lehmann brothers visade bara glada siffror. Bordeaux hade haft två bra årgångar och priserna för 2007:eek:rna var bara marginellt lägre än för 2005 och 2006. Sen kom kraschen i slutet av 2008 och vinpriserna sjönk som en sten. De som köpte 2007 en-primeur kommer aldrig att få igen sina pengar.

2008 däremot såldes extremt billigt. Minns att Theis Vine hade ute Poyferre 2008 för 240 kr och Lafite 2008 för 1495 kr/flaska.

Mao, 2011 känns helt ointressant som en-primeur. En liten finanskris till så kanske 2012orna kan bli högintressanta.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux 2011

Någonting som man kan fynda på nu, och det på viner från ruggiga årgångar, är ju Sauternes. Av någon anledning är det sjukt ute med Sauternes just nu. Skylla på LCHF?

Man hittar viner som fått nära hundrastrecket av advokaten för fem, sjuhundra spänn flaskan. Helt vansinnigt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Bordeaux 2011

Anders Landström skrev:
Han har absolut en poäng, men resonemanget passar väl egentligen bara för de som verkligen tänker dricka vinet? För de som ser det som en investering så gäller det köpa det som har mest "uppsida" värderingsmässigt och då tror jag ändå att det är 2011:eek:rna som gäller snarare än 2001:eek:rna, åtminstone så länge som inte Parker provar igenom dem på bred front och ändrar betygen...
 
Trådskapare
A
SV: Bordeaux 2011

kayaker skrev:
Han har absolut en poäng, men resonemanget passar väl egentligen bara för de som verkligen tänker dricka vinet? För de som ser det som en investering så gäller det köpa det som har mest "uppsida" värderingsmässigt och då tror jag ändå att det är 2011:eek:rna som gäller snarare än 2001:eek:rna, åtminstone så länge som inte Parker provar igenom dem på bred front och ändrar betygen...
Jag tänkte personligen dricka det mesta av det jag köper, dvs det jag inte låter andra dricka med mig :)

Jimmy Forsman skrev:
Någonting som man kan fynda på nu, och det på viner från ruggiga årgångar, är ju Sauternes. Av någon anledning är det sjukt ute med Sauternes just nu. Skylla på LCHF?

Man hittar viner som fått nära hundrastrecket av advokaten för fem, sjuhundra spänn flaskan. Helt vansinnigt.

Har gjort den observationen också. Varför är Sauternes plötsligen ute? Gillar inte kineser söta viner?

PS. Tips på bra grejer Jimmy? Du har väl ett bra öga till just Sauternes har jag för mig
 

chambertin

Medlem
SV: Bordeaux 2011

Anders Landström skrev:
Jag tänkte personligen dricka det mesta av det jag köper, dvs det jag inte låter andra dricka med mig :)
Bra Anders !

Anders Landström skrev:
Har gjort den observationen också. Varför är Sauternes plötsligen ute? Gillar inte kineser söta viner?

Sauternes/Barsac har aldrig varit speciellt à la mode de senaste 30 åren. Det mesta i mat- och dryckestrender har talat emot vintypen sedan länge.
Först var det 30 år med fett-panik vilket ju slår hårt mot de klassiska matattributen till Sauternes (gås/anklever och roquefort).
Andra bra kombinationer som fransmännen gärna provar med Sauternes har inte slagit igenom alls utanför Frankrike.
(rätter på ljust kött och fisk med krämiga såser kan fungerar bra med Sauternes t.ex)
I Sverige verkar de flesta tro att det enbart är ett dessertvin dessutom.
Nu har vi också haft 7-8 år med socker-panik vilket inte heller är så bra propagande för en vintyp med 130g restsocker/l.
Lägger vi sedan på att ankorna och gässen inte alltid föds upp på det mest djurvänliga sättet och gör folk avigt inställda till "foie gras" i allmänhet så känns bilden rätt dyster (eller ljus om man gillar vinerna).
 

chambertin

Medlem
SV: Bordeaux 2011

Lafite -11 ute (och en del annat). Bara 490€. ;D
Cos -11, 115€
Och Latour hoppar av en primeur-tåget. 2011 blir sista årgången.

Verkar på de få bedömningar jag läst som om det är just Sauternes som är riktigt bra.
 

Jos

Medlem
SV: Bordeaux 2011

chambertin skrev:
Lafite -11 ute (och en del annat). Bara 490€. ;D
Cos -11, 115€
Och Latour hoppar av en primeur-tåget. 2011 blir sista årgången.

Verkar på de få bedömningar jag läst som om det är just Sauternes som är riktigt bra.
Jasså? Vet du något mer om hur och varför?
 

kayaker

Cyklist
SV: Bordeaux 2011

chambertin skrev:
Verkar på de få bedömningar jag läst som om det är just Sauternes som är riktigt bra.
Japp! Sauternes verkar vara mycket bra rakt över hela linjen. Annars verkar det vara ganska blandat, men av det jag läst, bl.a. Winedoctor, Tim Atkin och Suckling, så är Graves och Pessac-Léognan sämst.
 

chambertin

Medlem
SV: Bordeaux 2011

Jos skrev:
Jasså? Vet du något mer om hur och varför?
Såg det på decanters hemsida:
http://www.decanter.com/bordeaux-2011/e ... eur-system

Dom bygger tydligen ut sin lagringskapacitet och skall lagra själva i stället tills vinerna är "drickfärdiga".
Lite lustigt att läsa det om just Latour som ju knappast är drickfärdigt de första 10 åren efter skörd.
Man kan ju i och för sig ha åsikter om drickfärdigt kontra moget osv men Latour har ju sällan haft rykte om sig att vara ett vin man med fördel dricker ugnt.

Det är väl snarare så att dom är ute efter den prisuppgång som följer de närstående åren efter att ett vin släppts på marknaden.

Kommentar från Andrew McInnes under artikeln
If you take the last 5 years, 2005-2009 and calculate the difference between the primeur price of Latour and the price that those vintages are available through négociants today - the cumulative total is roughly €500M. From an economic perspective it certainly makes sense for Latour, for the consumer who had access to 1st tranche primeur, life has just become more expensive, and for the négociants who hold onto stock, and sell at the right moment, this is a painful decision. At Château La Cardonne we built an underground cathedral 20 years ago, to be able to stock 10 entire vintages, and it's a lovely feeling to have the freedom to release vintages as they become ready to drink, albeit somewhat less expensive per bottle than Latour !
 
Trådskapare
A
SV: Bordeaux 2011

chambertin skrev:
Lafite -11 ute (och en del annat). Bara 490€. ;D
Cos -11, 115€
Och Latour hoppar av en primeur-tåget. 2011 blir sista årgången.

Verkar på de få bedömningar jag läst som om det är just Sauternes som är riktigt bra.
Enligt Decanter hamnade Coz på €108 i utpris. Vet inte vad det blir i kundpris. Det är dock 50% av var de släppte 2010 för

http://www.decanter.com/bordeaux-2011/e ... ter-190412
 

kayaker

Cyklist
SV: Bordeaux 2011

Anders Landström skrev:
Enligt Decanter hamnade Coz på €108 i utpris. Vet inte vad det blir i kundpris. Det är dock 50% av var de släppte 2010 för
...men högre än 2008:an eftersom de tredubblade priset när de släppte 2009:an. ::)
 
Toppen