Bordeaux "En Primeur" 2009

Diskussion i 'Vin' startad av chambertin, 15 april 2010.

1. kayaker

kayaker Cyklist

2. magnum

magnum Epernay, Frankrike

SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Större delen av Parkers rapport för Bdx 2009 finns nu på www.farrvintners.com

3. Allaboda

Allaboda Medlem

Cos lär du få slanta upp ordentligt för efter Parkers bedömning:

'The 2009 Cos d’Estournel is one of the greatest young wines I have ever tasted ... in the world! (98-100)'

4. chambertin

chambertin Medlem

Jo jag såg det tyvärr. Hade hoppats mer på inflytande från eBob-kollegan Neal Martin:

Tasted twice on separate occasions at the property. Stylistically, the Cos d'Estournel sets itself apart from the entire Left Bank, though I am uncertain whether this is a positive thing. Coming in with an IPT of 99 and tangible 14.5% alcohol, it is endowed with an extremely rich, decadent nose with macerated black cherries, cassis, a touch of crème de menthe, melted chocolate and a hint of fig. This is an extremely powerful nose that bears more relationship with the Douro than the Gironde. It is endowed with Leviathan tannins that form a massive, arching structure, moderate acidity, the power seeming to dominate the finish at the expense of a little finesse. This is a Cos d'Estournel that wants to make a bold impression. Leaving it for 15-20 minutes there is a change in the glass, becoming rounder and more harmonized, certainly some of the heat dissipating and yet one has to question whether stylistically, it has forsaken its identity as quintessential Saint Estephe? Another sample with one hour decanting with a little smoother and yet still showed a little hardness and alcohol on the finish. Tasted March 2010.

Score: 89-91 Neal Martin, eRobertParker.com

Å andra sidan så har t.ex Pontet-Canet varit väldigt uppskriven i både 2005 och 2008 (och flera andra årgångar på 2000-talet också förresten) av de flesta skribenter men priserna på primörerna har varit resonabla. T.ex kostade P-C -08 "bara" 45€/pava (HT Frankrike) medan Cos tyvärr låg på 70€ . Helt ok priser i och för sig om det är stora viner som ligger nära perfektion men sen vill man ju ha lite variation också så det drar snabbt iväg när priserna börjar närma sig 100€ och därutöver. Vågar inte tänka på vad Lafite och Latour kommer att hamna på.

Och sen kommer ju snart Rhône -09 ut och det vill man nog ha lite av också.

Shit vilken jävla hobby man har.

5. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Neal Martin slår huvudet på spiken

6. Håkan

Håkan Medlem

Och så var de första priserna ute, Certan de May 725 £, upp 50% från 05, jag hittar nog annat av intresse än Bordeaux.

7. Keen

Keen slan

Lite roligt att Parker, utan förvarning, stängde sitt forum för icke betalande i samband med att hans poäng för 09 kom ut.

8. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Plötsligt känns champagne billigt. Glad att jag inte fastnat i Bordeaux träsket också.

9. Mmm

Mmm Medlem

Tar det inte ovanligt lång tid för cru classé vinerna att komma till försäljning? 2008:eek:rna kom ju t.o.m ut innan Parker bedömde dem i slutet av april 2009. Hade man varit på hugget då hade man varit en glad man idag (1500 spänn för Lafite - innan den potentiella 100 poängaren kom ut). Än så länge är det mest kranskommuner och notoriska underpresterare på primörsidorna.

Undrar vad prislyftet kommer att bli på Poyferré... 2008:an såldes för 270 DKK, det lär inte räcka med 30% prishöjning där.

10. magnum

2005 och 2006 kom 1 Cru ut i juli, 2003 och 2004 i juni så det kommer nog dröja ett tag med 09orna....
    Farr har på sin hemsida estimat på priserna (brukar stämma) deras högsta för LP är dryga 1000SEK! ;)

11. Mmm

Mmm Medlem

Så har de något bättre slotten börjat komma ut!

Har sedan tidigare handlat Poujeaux, Lanessan och Senejac. Idag blev det Giscours, Gruaud Larose, Clerc Milon och Gazin. Fast nu börjar sparkassan ta slut, och det är kanske ingen idé att gå högre i prisklasserna. T.ex Clerc Milon kostade nu 395 DKK, från 2008 kvittot ser jag att samma vin kostade 235 DKK för ett år sen. En höjning på nästan 70%... Hur skall det då se ut för super seconds?

12. Håkan

Håkan Medlem

Mmm>> Med tanke på att Gruaud Larose och Clerc Milon bara studsade på Farr, BBR och FRW så är det nog bra köp (primörer 2000 kostade Gruaud Larose 529 och Clerc Milon 349). Det är lite av chicken race, antingen gör man av med sparkassan innan de stora kommer och då inser att f-n de var ju inte så farligt dyra, eller så inser man att de stora inte gick att köpa och då är de mindre slut. Jag tror fortfarande i min enfald att någon Super Second skall gå att köpa, 2005 blev det till slut Leoville Barton. Sedan verkar det som alla stirrar på Medoc, jag tror nog att St Emillon och Graves är nog så intressant. Och de St Emilloner jag kollat ligger kvar.
    Jag börjar tro att Certan de Mays strategi med att vara först med release till ett rejält pris trots allt inte var så dumt, många otåliga har nog köpt.

13. Elvis

Elvis Medlem

Skönt att inte prestigechampagnerna släpps på det här sättet. Jag har en känsla av att jag skulle bli ruinerad. :)

14. magnum

Champagner släpps på ett annat sätt, men jag tycker utgången är den samma, ruin! ;D

15. chambertin

chambertin Medlem

Jag tror att Parker och kompani skulle ha lite svårt att prova basvinerna i Champagne i Mars året efter skörden. :)

16. chambertin

chambertin Medlem

17. Per Stade

Per Stade Lege artis

Det handlar om spekulation i framtida priser, som all börshandel.
    Så länge det finns samlare som har för mycket pengar och är
    villiga och har råd att betala vad som helst så kommer priserna att stiga.
    Och snart kommer vi att se en flod av förfalskningar. Det måste vara
    enklare att förfalska etiketterna på vinflaskor än att förfalska pengar.
    Och enkelt att byta från en årgång till en annan. Då behöver man inte
    ens förfalska flaskan och vinet. Och troligen hamnar det mesta ändå i
    vinkällarna så risken för upptäckt är liten.

18. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Tack för den länken! Jäkligt spännande läsning!

19. Mmm

Mmm Medlem

Wow vilken story! Lite av storyn hade jag hört talas om, men med hela bakgrunden inser man vilken skojare han var/är.

Angående primör 2009 känns "Chicken race" känslan igen. Dock verkar en del slott återkomma efter de är slutsålda, till ett högre pris. Gruaud Larose, Clerc Milon, d'Armahilac, Giscours finns dock fortfarande till startpris i DK. Det som sålde slut fortast var faktiskt Poujeaux (finns nu igen till ett 30 DKK högre pris).

Tycker dock att det kan finnas anledning att besinna sej om det drar iväg för långt. Gick man inte in direkt på 2005:eek:rna ligger man nu på vin som kostar samma/mindre idag än som primörer (och då skall vi inte snacka om SB's priser). Och varför handla 2009 till högre pris än vällagrade 1996:eek:r.

20. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Pratade precis med en negociant nere i Bordeaux och enligt henne så verkar folk fortfarande ligga lite lågt, normalt så borde saker börja rulla på i snabbare takt med releaser med början av nästa vecka, men vem vet.

Dela sidan