Bordeaux i maj....

Diskussion i 'Resor' startad av sirlongfellow, 23 januari 2013.

1. sirlongfellow

sirlongfellow Medlem

Ska åka till Bordeaux 8 maj (till 13 maj).
    Skulle vilja ha lite tips på Hotel, restauranger och vingårdar som man kan besöka.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

3. kristerb

kristerb Medlem

SV: Bordeaux i maj....

Kan nog komma med en del tips efter arbetstid, men det första är att skjuta på din resa en vecka. Helgen efter kör UGCB sin Weekend des grands crus, med provningar besök mm. Jag har varit där de senaste sex-sju åren, brukar vara bra om man vill få en överblick och prova mycket på en gång. I år är det årgång 2010 i fokus, det kommer jag inte att missa.

http://ugcb.net/en/wgc

4. Jos

Jos Medlem

[size=x-small]Le Cochon Volant inne i Bordeaux är givet [/size] :p

5. Keen

Keen slan

Varför viskar du?

6. Jos

Jos Medlem

[size=0.7em][sub]Flygande Grisen säljer fin vit Bordeaux för 250 spänn flaskan just nu och man vill ju inte att alla ska veta... ;)[/sub][/size]

7. kristerb

kristerb Medlem

Några tips:

Hotell, finns gott om bra hotell mitt i Bordeaux, t ex:
    Adagio
    Best Western Etche Ona
    Hotel la tour intendance
    och enklare som är schyssta, t ex
    hotel de la presse
    hotel de l'opera

Vingårdar.
    Bara att välja bland dina favoriter, de flesta tar emot besök om man hör av sig i förväg, inklusive 1er cru-slotten utom Latour. Undantag också Petrus, Yquem och några till, de man kan vänta sig.
    Det är absolut värt besväret att slå en signal innan och boka besök, de flesta har någon som pratar engelska.
    Missa inte Saint-Emilion, både den mest pittoreska staden och vackraste omgivningarna.

Restauranger & barer
    Bordeaux
    Stjärnkrogarna är värda sina stjärnor.
    Gabriels bistro mkt bra mat.
    La Tupina en klassiker men har nog sett bättre dagar
    Chez Greg Grande Theatre bra.
    Café Français för klassisk brasserie-mat i moderniserade lokaler och bästa uteserveringen.
    A Cantina, korsikansk bistro och vinbar
    Brasserie Bordelaise hyllas av många men jag har blivit utsatt för så dålig service och dålig mat där... aldrig mer.

Saint-Emilion
    L'envers du décor, bra bistro och vinbar
    Hostellerie de Plaisance, 2-stjärnig
    Nya restaurangen på Ch Troplong-Mondot (Les belles Perdrix) - lyxnivå

Sauternes
    Le Saprien, fin mat och utsikt över vingårdarna

Langon
    Claude Darroze, klassisk stjärnkrog

Pauillac (Bages)
    Le café Lavinal - bra brasserie (boka bord även för lunch, det är ont om bra ställen i de här krokarna)
    Cordeillan-Bages, slott, hotell och stjärnkrog

Trevlig resa!

8. Segol

Segol Medlem

Frågan om tips kom inte från mig men den här typen av inlägg är verkligen bra.
    Jag kommer att få anledning att återkomma till den här tråden när jag ska planera besök, tack!

9. Mansverk

Mansverk Medlem

Resa till St Emilion

Hej!

Det här är mitt första inlägg efter åratal av läsande om Champagne och Bdx GC excesser på forumet (och jag ska försöka att inte låta avundsjukan lysa alltför klart i inlägget ;) ). Saken är den att jag ska till Bordeaux i arbetet i slutet av Juni och har sett till att få tre extra dagar till resan. Dessa hade jag tänkt spendera i och runt St Emilion och undrar nu om tips på restauranter, vingårdar och hotell.

Jag har redan bokat ett besök på en liten vingård i satelliten St George St Emilion (Ch Troquart) som jag lärt känna på Vign Independants salonger i Paris och som gör klassiska o lagringsbara Bdx viner av högra stranden typ till resonabla priser. Men utöver det är jag tacksam för alla tips då jag aldrig varit i Bdx eller dess omnejd.

10. Elvis

Elvis Medlem

SV: Resa till St Emilion

Välkommen till forumet!

Jag har aldrig varit i Bordeaux själv men kristerb skrev ett bra inlägg i den här tråden nyligen.

11. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Resa till St Emilion

Tack Elvis, slog ihop trådarna till en för enkelhetens skull.

Tar själv gärna lite mer tips, Bordeaux står på listan för ett besök snart och alltid bra att kunna planera

12. kristerb

kristerb Medlem

Precis tillbakakommen från senaste Bordeaux-besöket kan jag lägga till följande:

Saint-Emilion
    Clos du Roy. Fick äntligen bord där för en lunch och det är strålande, klassisk fransk finkrog på landet med en del oväntade kombinationer (foie gras och choklad i en förrätt), men mycket bra genomfört. Stor vinlista, bra service. Borde ha en stjärna. Personalen är väldigt säljande, vilket ju passar bra i Saint-Emilion där det är riktiga krängare i alla vinbutiker.

Bordeaux
    Septième Péché. Den "sjunde synden" i Bordeaux har en stjärna men kan inte ha den kvar länge om servicen är som i fredags. Påtagligt osäker och okunnig service tyvärr. Föreslog rödvin eller torrt vitt vin till en söt sufflé-dessert, hade inga dessertviner på glas. Kort vinlista. Maten var avancerad, lite Mugaritz-inspirerad, men klarade inte riktigt ambitionsnivån dessvärre. Inte lika bra som övriga stjärnkrogar i stan.

Pauillac
    Café Lavinal lika bra som alltid.

Bon voyage!

13. Mansverk

Mansverk Medlem

Många tack för tipsen! Jag tar med mig alla - det finns ju en möjlighet att jag hinner med någon utsvävning i Bordeaux också. O om ngn har tips på mindre vinproducenter att besöka så mottages det tacksamt.
    O hur var vädret kristerb? skönt att komma hem till värmen?

Dela sidan